بهت ویکی لیکس در تهران

نویسنده
اردلان صیامی

» این بار دیگر از فرشته افشاگر خبری نیست

دیگر رسانه های دولتی با ویکی لیکس دوست نیستند. در دور اول انتشار اسناد این سایت ویکی لیکس برای رسانه های جناح راست هم فرشته بود هم دیو، هم توطئه اسکتباری آمریکا بود که سر هیچ اهل بصیرتی را نمی توانست کلاه بگذارد، هم اطلاعات آن گاهی می توانست موضوع مقالات ضد امریکائی شود، اما این بار  دیگر شیطان است، شیطان مطلق. چرا که این دفعه نشان می دهد ایران هراسی توطئه آمریکائی نیست بلکه مسلمانان آمریکا را از ایران می هراسد و در ضمن میان اخبار معلوم می شود  از نظر دستگاه های اطلاعاتی غرب هم در  انتخابات سال گذشته ایران  میرحسین موسوی 26میلیون رای آورده  واحمدی نژاد بین 4تا 5 میلیون رای…

بنابر گزارش بی بی سی پیامهای محرمانه بخش ایران در کنسولگری آمریکا در دوبی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته حاکی است “گرچه تعداد واقعی آرا را نمی دانیم و شاید هرگز هم ندانیم، اما روشن است که سطح مشارکت بییسابقه بوده و تقلبی سیستماتیک در شمارش آرا صورت گرفته (حتی معلوم نیست که آرا شمرده شده باشد) با این هدف که در همان مرحله اول “پیروزی بزرگی” برای احمدی نژاد ساخته شود.”

 این پیام می افزاید بخش های تندروی سپاه پاسداران ایران آیت الله خامنه ای را قانع کردند که می توان نامزد مطلوب را با هزینه کمی برنده کرد. در ادامه این پیام با اشاره به سوء مدیریت های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد آمده است تحولات سی سال گذشته در ایران نشان می دهد که این موضوعات سیاسی، و نه اقتصادی، بوده است که مردم را به خیابانها کشانده و نگرانی های اقتصادی به ندرت به اعتراضات بزرگ انجامیده است.

 

26میلیون رای میر حسین

به گفته گاردین بر اساس قسمت دیگری از اسناد منتشر شده درمکاتبات  سفارت امریکا در ترکمنستان  به آرای واقعی میر حسین موسوی وودیگر رقبا اشاره شده است. دراین بخش آمده است: “بر اساس گزارشات حدود ۲۶ میلیون رای به میر حسین موسوی از ۴۲ میلیون کل رای‌ها، ۱۰ تا ۱۲ میلیون کروبی و احمدی نژاد در بیشترین حالت ۴ تا ۵ میلیون رای آورده و بقیه آرا مربوط به محسن رضائی بوده است.”

همچنین: “در مورد وقایع مربوط به انتخابات اخیر در ایران، شیخ محمد بن زاید آل نهیان هشدار داد و گفت میر حسین موسوی در زمینه جاه طلبی های هسته ای هیچ تفاوتی با احمدی نژاد ندارد:‌ “هدفشان یکی است، تاکتیکشان متفاوت است.” وی معتقد است موسوی ازین جهت خطرناک تر از احمدی نژاد است چون لااقل احمدی نژاد  مثل کتابی است که باز است [و میشود محتوایش را دید]. ولی موسوی و مشاورانش همان کسانی هستند که سفارت آمریکا را در سال ۱۹۷۹ اشغال کردند.”

در بخش دیگری از این افشاگری این دور از اسناد در خصوص ایران، ویکی لیکس به آنجا میرسد  که رو میکند سران کشورهای عربی وهمسایه ایران ازملک عبدالله پادشاه عربستان گرفته تا امیرامارت وبحرین همگی از آمریکا میخواهند که به ایران حمله کند

اهمیت این بخش از آن جاست که تاکنون جمهوری اسلامی در تبلیغات و تحلیل های خود تاکید داشت که آمریکائی ها برادران مسلمان را از ایران می ترسانند تا به مطامع خود برسند. در حالی که اسناد فاش شده نشان می دهد اعراب از آمریکا می خواهند به ایران حمله نظامی برد و این واشنگتن است که چندان عجله ای و شاید علاقه ای به این کار نشان نمی دهد.

اسناد ویکی لیکس که چند نشریه معتبر آمریکائی و انگلیسی و فرانسوی و آلمانی از مدت ها پیش مشغول تجزیه و خلاصه سازی آن هستند و از دیروز استفاد هاز آن آغاز کرده اند حاکی از آن است که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به طور محرمانه آمریکا را به بمباران تاسیسات اتمی ایران تشویق کرده و گفته بود: “سر این مار را قطع کنید.”

بر اساس این مدارک، ملک عبدالله در جریان یک ملاقات خصوصی با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور کشورهای عربی کرده و گفته بود: “ما را از شر خود خلاص کنید.” وی به وزیر خارجه ایران گفته بود: “شما فارسها حق دخالت در امور داخلی اعراب را ندارید.” مدارک منتشر شده حاکی از آن است که ملک عبدالله در گفتگو با مقام های کاخ سفید ایران را متهم به ایجاد مشکل و بی ثباتی در منطقه کرده و افزوده بود: “خدا ما را از شر آنها برهاند.” بر اساس مدارک ویکی لیکس، رهبران امارات متحده عربی هم در ملاقات با مقام های آمریکا تهدید تهران را “۴۶ ثانیه” توصیف کرده اند که فاصله زمانی رسیدن یک موشک بالستیک از ایران به این کشور است.

از جمله، شیخ محمد زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، ایران را “تهدیدی علیه موجودیت” کشورش دانسته بود.

براساس مدارک منتشر شده توسط ویکی لیکس، وی به مقام های آمریکایی گفته بود اگر حمله هوایی نتواند تاسیسات اتمی ایران را نابود کند، واشنگتن باید آماده اعزام نیروی زمینی به ایران باشد.

از طرف دیگر سلطان قابوس، پادشاه عمان، به دریاسالار ویلیام فالون فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اظهار داشته بود که ایران قدرت مهمی در منطقه است و باید با آن کنار آمد. این مدارک نشان می دهد که عمان تنها کشور عربی است که موضع ملایم تری در قبال ایران اتخاذ کرده بود. یکی دیگر از پیام های محرمانه وزارت خارجه آمریکا حاوی گزارش ملاقات فوریه گذشته بین رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور، با فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا در رم است.

رابرت  گیتس در این ملاقات به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که اگر جلوی برنامه اتمی ایران گرفته نشود ممکن است اسرائیل به ایران حمله کند.

 

تحلیل الف: اتفاقا زیاد به ضرر مانیست

  درتحلیل این موضوع نویسنده سایت خبر می نویسید که این دور جدید افشاگری می تواند برای ایران فرصت باشد. در بخشی از این تحلیل میخوانیم: “در افشاگری جدید ویکی لیکس،  موارد تهدیدساز علیه ایران به چشم نمی خورد و حتی می توان گفت، بسیاری از مواردی که درباره ایران گفته شده است، با مدیریت مناسب خبری و سیاسی می تواند به فرصتی برای ایران تبدیل شود.”

 و در ادامه: “توجه به این  نکته مهم ضروری به نظر می رسد  که  در ماههای اخیر تحولی مثبت در بهبود روابط ایران و برخی کشورهای عربی و در صدر آنها عربستان که پیش تر ساز مخالفت با ایران می زدند، ایجاد شده است که در مواری از جمله سفر احمدی نژاد به لبنان یا سفر سعد حریری به ایران بازتاب یافته است و امکان دارد این تحول تلاش های آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای بهره برداری از دادگاه ترور حریری برای پیشبرد اهداف و سیاست های منطقه ای خود با چالش جدی مواجه کند. در چنین وضعیتی احتمال اینکه انتشار این اسناد در مقطع کنونی با هدف ایجاد اخلال در روند رو به بهبود روابط ایران و عربستان صورت گرفته باشد،  بعید نیست و آنچه صحت چنین احتمالی را تائید می کند؛ تمرکز گسترده و ویژه رسانه های غربی بر درخواست مقامات عربستانی از آمریکا برای توسل به اقدام نظامی علیه ایران بوده است، حال آنکه اسناد افشا شده مطالب و موارد گسترده ای را در بر می گیرد در این رسانه ها مغفول واقع شده است یا برجسته نمی شود.”

 

باز هم سرطان خون رهبر

بنا بر گزارش رویترز در بخش دیگری از این اسناد منتشر شده در خصوص ایران  آمده است که: “در یکی از این اسناد خبری مبنی بر سرطان پیشرفته رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای وجود دارد. منبع این خبر یک تاجر غیر ایرانی است که  رفت و آمد زیادی به تهران دارد. او می گوید که یکی از رابط هایش از هاشمی رفسنجانی شنیده است که رهبر ایران مبتلا به سرطان پیشرفته خون است و احتمال مرگ وی تا چند ماه آیتده وجود دارد. تاریخ این سند آگوست ۲۰۰۹ است. این سند که نوشته یک دیپلمات آمریکایی است، مدعی است که هاشمی رفسنجانی بر همین اساس خود را برای جانشینی رهبر ایران آماده می کند. لوموند که برای اولین بار این سند را منتشر کرد می گوید که اسناد درباره ایران نشان می دهد که آمریکا برای روشن شدن معمای ایران سیاست های خود را بر اساس نظرات تنی چند از ناظران امور ایران تمشیت می کند.”

سایت الف اعتبار این بخش را زیر سوال برد  وآن را شایعه ای بیش نمی داند که مایکل لدین سناتورآمریکایی قبلا آنرا مطرح کرده بود. بنا بر گزارش بی بی سی نیز رییس دولت دیروز در کنفرانس مطبوعاتی اش این اسناد را فاقد اعتبار وارزش دانست وان را شیطنتی بیش ندانست. همچنین روز یکشنبه روزنامه “نیویورک تایمز” به نقل از اسناد افشا شده  ویکی‌لیکس خبر داده بود که ایران تجهیزات موشکی از کره شمالی دریافت کرده است که توانایی رسیدن به خاک کشورهای اروپای غربی را دارند. سفیر ایران در روسیه البته این  خبر نیویورک تایمز آمریکا را را تکذیب میکند به گزارش  اینترفکس، محمودرضا سجادی  سفیر ایران در مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی تجهیزات موشکی از کره شمالی دریافت نکرده است.

در دور اول افشاگری های ویکی لیکس صدا وسیما وفارس و برخی از  رسانه های دولتی از برخی قسمت های افشاگری های ویکی لیکس استقبال کرده  وآن را چالشی عظیم روبه روی دولت اوباما ارزیابی میکردند. اما وقتی افشاگری ها سمت وسوی ایران را در برگرفت درخبرها، اسناد ویکی لیکس شیطنت غرب لقب گرفت. در چندین موردهم به نسبت موضوع های مختلف تکذیبه هایی از سوی مقامات ایران صادر شد.

رجا نیوز اما در دور جدید این افشاگری ها نوشت: “یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که برخی ژنرال‌های آمریکایی با نام‌های مستعار در سایت ویکی لیکس ادعایی درباره ایران مطرح‌ کرده اند تا بتوانند رودررویی با ایران را محتمل‌تر کنند.”