جنگ داخلی راه می افتد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» صفارهرندی با اشاره به مباحث زودهنگام انتخاباتی

بعد از گذشت بیش از یک سال از انتخابات بحث برانگیز دور دهم ریاست  جمهوری و پس از تعویق انتخابات شوراها و قوت گرفتن گمانه زنی ها در مورد احتمال نامزدی اسفندیار رحیم مشایی برای دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، اینبار وزیر سابق دولت احمدی نژاد با اشاره به مباحث مربوط به کلید زدن انتخابات زود هنگام درایران نسبت به “شال و کلاه کردن عده ای” برای این انتخابات اخطار داد و اعلام کرد این اقدام “جنگ داخلی در پی خواهد داشت.”

اظهارات صفارهرندی، در شرایطی مطرح می شود که طی ماه­های گذشته برخی از سایتهای وابسته به طیف­های مختلف اصولگرایان و شماری از ناظران سیاسی گزارش داده­اند که در رقابت با رحیم مشایی یار محرم احمدی نژاد، افراد دیگری هم از جناح اصولگرا به فکر ایجاد مقدمات برای جانشینی احمدی نژاد شده اند.

 

برای 3 سال بعد شال و کلاه کرده­اند

محمد حسین صفار هرندی، وزیر پیشن فرهنگ و ارشاد دولت احمدی نژاد روز گذشته در همایش هادیان سیاسی سپاه امام سجاد هرمزگان در بندرعباس با تاکید بر مفاهیمی نظیر “جنگ نرم”، “جریان نفوذی” و با یادآوری انتخابات دور دهم ریاست جمهوری نسبت به آماده سازی “عده ای” برای کلید زدن انتخابات زود هنگام هشدار داد.

آنطور که ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران نوشته، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش گفت: “عده‌ای که از هم اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری 3 سال بعد شال و کلاه کرده‌اند، باید بدانند که نتیجه کلید زدن زودهنگام انتخابات در کشور، راه افتادن جنگ داخلی است.”

هر چند صفار هرندی در این اظهار نظر خود به اسم مشخصی اشاره نکرده، اما با توجه اختلافات وی با اسفندیار رحیم مشایی مرد 18 شغله دولت احمدی نژاد در جریان دولت نهم و گمانه زنی­ها در مورد احتمال نامزدی وی برای دور یازدهم ریاست جمهوری ایران، نگاه ها به سوی  رئیس دفتر کنونی احمدی نژاد برگشت، همان کسی که روحانیون و سپاه پاسداران به شدت با وی مخالفند ولی به نظر نمی رسد که احمدی نژاد از وی منصرف شده باشد.

 طی ماه­های گذشته، برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی، با توجه به محدودیت قانونی حضور احمدی نژاد برای یک دوره چهارساله دیگر در مقام ریاست جمهوری، اعلام کرده بودند که ممکن است احمدی نژاد با معرفی یکی از نزدیکان خود به عنوان کاندیدای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری، قدرت خود را حفظ کند.

اسفندیار رحیم مشایی با اظهارات خود  در ماه­های گذشته همواره به عنوان مرد جنجالی دولت احمدی نژاد مورد توجه رسانه­های داخلی و خارجی بوده است. اظهارات وی در مورد “مکتب ایرانی” از سوی حامیان محافظه کار و مذهبی احمدی نژاد و همچنین برخی از شخصیت­های مذهبی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، “ملی گرایانه” و “کفر آمیز” تلقی شد.

شاید از این رو باشد که برخی از ناظران سیاسی این قبیل اظهارات مشایی را تلاش هایی برای آغاز کمپین انتخابات ریاست جمهوری تلقی کردند. آنها می گویند با توجه به اینکه احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 را با شعارهای عدالت طلبانه و مبارزه بافساد در برابر رقیب متنفذ خود (رفسنجانی) پیروز شد و به نظرمی رسد مشایی می خواهد انتخابات ریاست جمهوری بعدی را با تلفیق گفتمان ایدئولوژی مذهبی خاص خود و ملی گرایی ایرانی کلید بزند.

گمانه زنی ها در مورد کلید زدن زود هنگام مباحث انتخاباتی از سوی اسفندیار رحیم مشایی بعد از آن قوت گرفت که چندین سایت و رسانه توسط بخش زیر نظر رحیم مشائی راه اندازی شده  که از نظر دیگران تدارک برای انتخابات آینده است.

 

اختلافات مشایی و هرندی

محمدحسین صفارهرندی، از اعضای اصلی سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی که سابقه معاون مدیر مسول و سردبیری روزنامه کیهان را نیز در کارنامه دارد، در مرداد ماه 1384 از سوی محمود احمدی نژاد برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی و سپس بر کرسی ریاست این وزارت تکیه داد. وی اما چهار سال بعد در حالی که هشت روز به پایان کابینه نهم باقی مانده بود، پس از جنجالهای مربوط به انتخاب مجدد مشایی به عنوان معاون اول احمدی نژاد، از سوی وی برکنار شد.

هرندی که همواره از مخالفان سرسخت اسفندیار رحیم مشایی در دولت نهم محسوب می شد، در آخرین ماه های تصدی وزارت ارشاد، نسبت به انتخاب مجدد مشایی به عنوان معاون اول احمدی نژاد اعتراض و وی را متهم به نادیده گرفتن حکم حکومتی رهبری  در این زمینه کرد.

مناقاشات مربوط به انتخاب مجدد مشایی به عنوان معاون اولی رئیس دولت، سرانجام با حکم حکومتی آیت الله علی خامنه ای و پذیرفتن این حکم  براساس اصل ۵۷ قانون اساسی از سوی احمدی نژاد با یک هفته تاخیر خاتمه یافت. احمدی نژاد پس از برداشتن آقای مشائی از معاونت اول خود، او را به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری منصوب کرد.

برخی از رسانه های ایران قبل از پذیرفتن این حکم گزارش دادند که در جریان جلسه هیات دولت میان آقای احمدی نژاد و برخی از اعضای کابینه اش از جمله  صفار هرندی، وزیر ارشاد درگیری لفظی صورت گرفته بود.

شاید به همین دلیل باشد که برخی عزل کردن هرندی را در آخرین روزهای دولت نهم، انتقام احمدی نژاد در برابر مخالفت با محبوب ترین فرد دولت خود یعنی اسفندیار مشایی، خوانند.

اختلافات این دو تا بدانجا پیش رفت که سایتهای نزدیک به مشایی در زمان تصدی گری هرندی در وزارت فرهنگ و ارشاد وی را تهدید به افشا گری کردند.

سایت رهوا از سایت های حامیان اسفندیار رحیم مشایی به نقل از حقیقت نیوز، دیگر سایت نزدیک به وی، صفار هرندی را  که آن زمان هنوز از کار برکنار برکنار نشده بود با این جمله مشخص تهدید کرد: “عقبه فکری کسی را که رویای ریاست جمهوری یازدهم را دارد برملا می کنیم.”

 

نفوذی­ها در خیابان

هر چند جهت  اظهارات  روز گذشته صفار هرندی که اینک مشاور فرمانده کل سپاه است، بیشتر به روی اسفندیار رحیم مشایی بود، اما از سویی دیگر می شود آن را ترس افراد نزدیک به حاکمیت از به میان آمدن هر گونه مباحث مربوط به امر انتخابات در ایران قلمداد کرد.

بعد از انتخابات بحث برانگیز سال گذشته ریاست جمهوری و حوداث پس از آن ایران، برگزاری هر گونه انتخاباتی در ماه ها و سالهای آتی به یکی از دغدغه های اصلی دولت و حاکمیت برای جلوگیری از گسترش اعتراضات در ایران تبدیل کرد.

مجلس  در تیر ماه گذشته  لایحه ای را تصویب کرد که دوره کنونی شوراهای اسلامی شهر و روستا را دو سال تمدید می کند تا انتخابات بعدی شوراها همزمان با انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری انجام شود.

بسیاری در ایران، قطعی شدن این تجمیع را نه با هدف اعلام شده یعنی “صرفه‌جویی در منابع مالی و انسانی کشور”، بلکه تصمیمی سیاسی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و برای به تعویق انداختن هر نوع انتخابات، به خاطر نگرانی از عواقب آن، ارزیابی کردند.

با این حال، محمد حسین صفار هرندی، وزیر پیشین دولت احمدی نژاد، دیروز همزمان با مطرح کردن بحث “کلید زدن انتخابات زود هنگام”، به موضوع جنگ نرم و انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری نیز پرداخت.

او که در همایش هادیان سیاسی سپاه امام سجادهرمزگان در بندرعباس سخن می راند، با اشاره به مقوله جنگ نرم گفت: “بر خلاف تصور عده‌ای که فکر می کنند ما در مقابل جنگ نرم حالت تدافعی و انفعالی داشته و دشمنان دست برتر دارند، بنده معتقدم که جنگ نرم یک مقوله ابتکاری از طرف ما بوده و بانی آن نیز حضرت امام راحل(ره) بودند.“؛ چرا که به گفته وی: “انقلاب اسلامی یک جنگ نرم علیه استکبار جهانی بوده است.”

مشاور کنونی فرمانده کل سپاه، سپس به تلاش تلاش های دشمن برای جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی پرداخت و آن را “شریک شدن گروهی از عناصر ضد انقلاب با مسوولان حکومتی دانست” و افزود: “طی سال های دهه دوم انقلاب با غفلت مسوولان یا برداشت غلط آنها، عناصر نفوذی دشمن در ارکان حکومت لانه کردند. پس از این سال ها بود که مسخره کردن ارزش‌های بسیجی و انقلابی در فیلم‌ها آغاز شد و مطبوعات جولانگاه عناصر ضد انقلاب شد و حتی مدتی بعد نیز حوزه اختیارات رهبری را نشانه گرفتند.”

شاید منظور آقای هرندی از “عناصر نفوذی دشمن” جریانهای وابسته به اصلاح طلبان معرضان کنونی  باشد که در طول سالهای گذشته متهم به تلاش کردن برای “کاهش اختیارات رهبری” شده اند.

صفار هرندی سال گذشته نیز در همین رابطه اصلاح طلبان  و هاشمی رفسنجانی را متهم کرده بود که قصد داشتند “اسلامیت نظام” را از بین برده و “اختیارات رهبری” را کاهش دهند. البته پیش از صفارهرندی، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران  نیز محمد خاتمی و موسوی خویینی ها دوتن از چهره های برجسته اصلاح طلبان را متهم کرده بود که قصد داشته اند درجریان انتخابات رهبری را “از تخت به زیر بکشند”.

او اما در آخرین اظهارات خود که روز گذشته در بندرعباس بیان کرد با اشاره  حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، یک بار دیگر مخالفان دولت را به آمریکا انتساب داد و گفت: “پس از انتخابات ریاست جمهوری 88، جریان نفوذی خیابان ها را برای نیروهای طرفدار آمریکا قرق کرد که در نهایت شکست خوردند اما بیکار ننشسته و برنامه های آینده آنها رسوخ در میان اساتید دانشگاه و حتی حوزه علمیه است.”