نامزدهای بهترین فیلم و کارگردانی

نویسنده
بهاره خسروی

» شرح/ اسکار۲۰۱۴

 

مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۱۴، روز دوم ماه مارس در هالیوود برگزار خواهد شد. دوازده سال بردگی، کلاهبرداری امریکایی، کاپیتان فیلیپس، کلوپ مشتریان دالاس، جاذبه، نبراسکا، گرگ وال استریت، او و فیلومنا نامزدهای نهایی جایزه بهترین فیلم هستند. در بخش بهترین کارگردانی، استیو مک کوئین برای فیلم 12 سال بردگی، دیوید او راسل برای فیلم کلاهبرداری امریکایی، آلفونسو کوآرون برای فیلم جاذبه، الکساندر پین برای فیلم نبراسکا و ماترین اسکورسیزی برای فیلم گرگ وال استریت با یکدیگر رقابت دارند. در این مطلب به معرفی کوتاه این فیلم‌ها پرداخته‌ایم.

 

دوازده سال بردگی/ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی

 کارگردان: استیو مک کوئین/ بازیگران: جیتویل اجیوفور، مایکل فاسبندر، لوپیتا نیونگ او، بندیکت کامبربتچ، برد پیت.

دوازده سال بردگی (12 Years a Slave ) درامی تاریخی است بر اساس خودزندگی نامه ۱۲ سال بردگی، اثر سالومون نورثاپ که یک سیاه آزاد بود ولی ربوده و به عنوان برده فروخته شد. کارگردان فیلم، استیو مک کوئین و نویسنده جان ریدلی است. چیوِتل اجیوفور نقش سالومون نورثاپ را ایفا می‌کند. ۱۲ سال بردگی برای اولین بار در سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر ۲۰۱۳ اکران شد و اکران عمومی آن هم در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ بود.

سال ۱۸۴۱، سالومون نورثاپ (چیوِتل اجیوفور) یک سیاهپوست آزاد است که با همسر و فرزندانش در ساراتوگای نیویورک زندگی می کند. او با نواختن ویولن امرار معاش می کند. یک شب توسط چند نفر اراذل و اوباش اغفال شده، به وسیله آنها مسموم و به‌عنوان برده فروخته می شود. به هوش که می آید، خود را در غل و زنجیر می بیند. سپس به مزارع پنبه در جنوب امریکا برده می شود، جایی که ابتدا توسط یک برده‌دار به نام ویلیام فورد خریده شده و بعد از آن به ادوین اپس (مایکل فاسبندر) فروخته می شود. نورثاپ ۱۲ سال از زندگی خود را به‌عنوان یک برده جنوبی می گذراند.

استیو مک کوئین کارگردان 44 ساله بریتانیایی برای ساخت این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردای اسکار شده است. او تاکنون در جوایز اسکار سابقه ای نداشته ولی دو فیلم بلند قبلی وی به نامهای “شرم” و “گرسنگی” در بخش بهترین فیلم جوایز بفتا نامزد شده اند.

 

کلاهبرداری آمریکایی/ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی

 کارگردان : دیوید او راسل/ بازیگران: کریستین بیل، ایمی آدامز، بردلی کوپر، جنیفر لارنس، جرمی رانر

کلاهبرداری امریکایی (American Hustle)، داستان دو شیاد، ایروینگ روزنولد و دوست دخترش دلفریبش سیدنی پوزر را نشان می‌دهد که در تلهٔ اف‌بی‌آی، ریچی دی مازو، گیر افتاده‌اند و در ازای آزادی خود در دستگیری سیاست‌مداران رشوه‌خوار با مأمور اف‌بی‌آی همکاری می‌کنند.


 

ریچی این دو شیاد را وادار می کند تا در درون مافیای پولشویی صاحبان قدرت و سیاستمداران نیوجرسی وارد شوند. از جمله این سیاسمداران شهردار کارمین پولیتو ایتالیایی اصل می باشد که ایروینگ از راه جلب اعتماد و دوستی با وی به درون سیستم مافیایی راه می یابد.

دیوید او راسل 55 ساله که در اسکار 2014 نام او در میان نامزدهای دریافت بهترین کارگردانی برای این فیلم قرار دارد در چهار سال گذشته سه بار به عنوان بهترین کارگردان نامزد شده است. از جمله فیلم “مبارز” در سال 2011 و فیلم “دفترچه امید بخش” در سال 2013.

 

کاپیتان فیلیپس

 کارگردان: پل گرین گراس/ بازیگران: تام هنکس، برکات عبدی، کاترین کینر

کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips)براساس داستانی واقعی که در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده، ساخته شده است؛ داستان ربوده شدن کشتی باری آمریکایی به نام مائرسک آلاباما توسط دزدان دریایی سومالیایی. در این فیلم تام هنکس در نقش کاپیتان ریچارد فیلیپس به ایفای نقش می‌پردازد.

بیلی ری براساس کتابی به نام “وظیفه یک کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و روزهای خطرناک در دریا” نوشته ریچارد فیلیپس و استفن تاتی، فیلمنامه فیلم سینمایی کاپیتان فیلیپس را نوشته است.

 

کلوپ مشتریان دالاس

 کارگردان: ژان – مارک والی/ بازیگران: متیو مک کاناهی، جنیفر گارنر، جیرد لیتو

کلوپ مشتریان دالاس (Dallas Buyers Club)، درامی است براساس زندگی واقعی ران وودروف؛ بیمار مبتلا به ایدز که بعد از استفاده از یک داروی تایید نشده و احساس بهبودی، تصمیم گرفت آن دارو را به تگزاس قاچاق کند. این فیلم تحسین‌های زیادی از طرف منتقدان به همراه داشت و نامزدی‌ها و جوایز بسیاری را دریافت کرد که از آن جمله‌اند: بُرد دو جایزه گلدن گلوب برای متیو مک‌کانهی و جرد لتو و نامزدی شش جایزه اسکار در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مک‌کانهی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای لتو. ژان-مارک ولی و مارتین پِنسا هم نامزد بهترین تدوین شدند؛ نام ولی در تیتراژ فیلم با اسم مستعار “John Mac McMurphy” آمده است.

 

مک‌کانهی و لتو برای بازی در این فیلم به ترتیب ۴۷ پوند (حدود ۲۳ کیلوگرم) و ۳۰ پوند (۱۴ کیلوگرم) وزن کم کردند.

 

جاذبه/ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی

 کارگردان: آلفونسو کوارون/ بازیگران: ساندرا بولاک، جورج کلونی

جاذبه (Gravity)، فیلمی سه‌بعدی علمی–تخیلی و درام است که برای اولین بار در هفتادمین جشنواره فیلم ونیز در ماه اوت ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.

یک مهندس پزشکی ناسا به نام ریان استون (با بازی ساندرا بولاک) در اولین سفر خود به خارج از کره زمین، به همراه فضانورد باتجربه مت کوالسکی (با بازی جرج کلونی)، دو نفر از اعضای یک تیم ۵ نفره از فضانوردان آمریکایی هستند که ماموریت آنها تعمیر تلسکوپ هابل می‌باشد. در حین یکی از راهپیمایی‌های فضایی، پیغام اضطراری مبنی بر انهدام یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسیه و پراکنده شدن تکه‌های بدنه آن در فضا و برخورد آنها با سایر ماهوارهی موجود در جو زمین به آنها مخابره می‌شود. پیغام دستوری مبنی بر دور شدن فضاپیما در اسرع وقت از آن محل است ولی به دلیل سرعت بسیار زیاد ترکش‌های انفجار، زمان زیادی برای فرار از صحنه باقی نمی‌ماند و هچون ترکش‌ها منجر به انهدام فضاپیمای آمریکایی و کشته‌شدن ۳ فضانورد دیگر می‌شود.

از این تیم تنها رایان استون و مت کوالسکی که زنده مانده‌اند، سعی می‌کنند به هر نحو ممکن جان خود را نجات دهند؛ این در حالی است که ذخیره اکسیژن لباس فضایی استون در حال تمام شدن است و…

 

آلفونسو کوارون، کارگردان 52 ساله مکزیکی برای این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی اسکار شده است. او پیش از این سه‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود؛ در سال 2003 برای فیلم “مادر تو هم” در بخش فیلمنامه اوریجینال و در سال 2007 در بخش فیلمنامه اقتباسی و تدوین فیلم “فرزندان انسان” نامزد اسکار شده بود.

 

او

 کارگردان: اسپایک جونز/ بازیگران: خواکین فنیکس، ایمی آدامز، اسکارلت جوهانسون

او (Her) کمدی-درام رمانتیک علمی-تخیلی است درباره مردی که با یک سیستم‌عامل هوشمند رایانه‌ای که دارای صدا و شخصیت یک زن است رابطه عاطفی برقرار میکند. این اولین فیلمنامه‌ایست که جونز به تنهایی نوشته است. او نخست در سال ۲۰۱۳ در فستیوال فیلم نیویورک به نمایش در آمد و پس از آن در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ بصورت عمومی در ایالات متحده اکران شد.

 

در ۴ دسامبر ۲۰۱۳، National Board of Review Awards این فیلم را بعنوان برترین فیلم سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد. او همچنین در Los Angeles Film Critics Association Awards با فیلم جاذبه بصورت مشترک مقام بهترین فیلم را بدست آورد. در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، این فیلم نامزد سه جایزه گلدن گلوب شد: جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی که موفق به دریافت یکی از آنها یعنی بهترین فیلمنامه شد. او هم‌اکنون نامزد پنج جایزه اسکار شده است که از آن جمله‌اند: جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلمنامه اصلی (غیر اقتباسی، اوریجینال).

 

نبراسکا/ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی

 کارگردان: الکساندر پین/ بازیگران: بروس درن، ویل فورت، جون اسکویب

کمدی-درام نبراسکا (به انگلیسی: Nebraska) درباره پیرمردی به نام وودی گرانت ( بروس درن ) است که سالهاست به مصرف بی رویه الکل مبادرت می ورزد و هیچ کار و مشغله فکری هم ندارد. وودی که مدتهاست زندگی پوچی را تجربه میکند، به تازگی بر اثر یک حربه تبلیغاتی باورش شده که در یک بخت آزمایی که توسط موسسه بازاریابی “ آبونمان مجلات ” صورت گرفه، برنده مبلغ یک میلیون دلار شده است و حالا قصد دارد تا به منطقه لینکلنِ نبراسکا سفر کرده و این جایزه را دریافت کند.

 

این فیلم در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ اکران شد. نبراسکا نامزد دریافت نخل طلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳ شد که طی آن، بروس درن جایزه بهترین بازیگر را بُرد. این فیلم همچنین نامزد دریافت شش جایزه اسکار شد که از آن جمله‌اند: جایزه اسکار بهترین فیلم، جایزه اسکار بهترین کارگردانی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن.

 

الکساندر پین 52 ساله در سال 2005 با فیلم “راههای فرعی” و در سال 2012 با فیلم “فرزندان” جایزه فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. هر دو این فیلم ها در بخش بهترین کارگردان نیز نامزد شده بودند. وی در سال 1999 برای اولین بار به خاطر فیلمنامه فیلمی به نام “انتخابات” نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

 

فیلومنا

 کارگردان: استیون فرییرز/بازیگران: جودی دنچ، استیو کوگان

فیلومنا (Philomena) داستان پیرزنی ایرلندی است که در جست و جوی پسری است که پس از به دنیا آوردن او در دهه 50، مجبور شده او را رها کند و به خانواده ای بسپارد که قصد مهاجرت به آمریکا را داشته اند. ۵۰ سال بعد وی با یک خبرنگار که قبلا برای بی بی سی کار می کرده، آشنا می شود. خبرنگار متوجه می شود که داستان زندگی این زن بسیار جالب است و هر دو تلاش برای یافتن ردپایی از کودک گم شده را شروع می کنند. این پسر همان مایکل هس و یا به قول مادر واقعی او آنتونی لی است. “فیلومنا لی” در پایان از پیدا کردن پسرش ناامید می شود.

 

 در فیلم مایکل (با بازی شون ماهون) در تصاویری کنار جورج بوش پدر دیده می شود. در تصویری دیگر او را می بینیم که مقابل مرکزی ایستاده و با پیرزنی راهبه صحبت می کند. اینجا جایی است که او به دنیا آمده است. در دنیای واقعی مایکل هس درخواست کرد پس از مرگ او را در نزدیکی همین مکان دفن کنند تا شاید روزی مادرش او را پیدا کند. این امید او سرانجام به واقعیت پیوست و “فیلومنای” واقعی پسرش را در حالی که در گور آرمیده بود، پیدا کرد.

 

گرگ وال استریت/ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی

کارگردان : مارتین اسکورسیزی/ بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، مارگوت روبی، جونا هیل.

گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street) یک فیلم زندگینامه ای بر پایه زندگی جردن بلفرد است. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو در نقش بلفورد ایفای نقش میکند. این فیلم پنجمین همکاری اسکورسیزی و دی کاپریو و دومین همکاری اسکورسیزی و وینتر بعد از سریال امپراتوری بوردواک را رقم میزند.

 

گرگ وال استریت، داستان یک دلال سهام نیویورکی با بازی دی کاپریو است که از همکاری در رسیدگی به پرونده کلان عدم شفاف سازی مالی اجتناب میکرد که فساد در وال استریت، سیستم بانکداری یکپارچه و نفوذ جنایتکاران هم جزء آن بود.

 

مارتین اسکورسیزی 77 ساله برای هشتمین بار در بخش بهترین کارگردان اسکار نامزد می شود. او پیش از این برای فیلم های “گاو خشمگین” محصول سال 1981، “آخرین وسوسه مسیح” محصول سال 1989، “رفقای خوب” محصول 1991، “دارودسته های نیویورکی” محصول 2003 و “هوانورد” محصول 2005 جایزه ای به وی تعلق نگرفت. اما بالاخره در سال 2007 با فیلم “رفتگان” اولین اسکار خود را دریافت کرد و در سال 2012 نیز یک بار دیگر به خاطر فیلم “هوگو” در بخش بهترین کارگردان نامزد شد.