موج جدید ممنوع الخروجی چهره های اجتماعی

نویسنده
وحید ثابتیان

» برخورد با سلطانی، مفیدی، ابراهیمی و روستایی در فرودگاه

ماموران امنیتی فرودگاه با اعلام ممنوع الخروجی عضو برجسته کانون مدافعان حقوق بشر و سه تن از روزنامه نگاران صاحب نام مانع خروج آنها از کشورشدند.  

در آخرین نمونه های جلوگیری از خروج روزنامه نگاران از کشور، بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران کشور ، زهرا ابراهیمی خبرنگار پارلمانی با سابقه روزنامه همشهری، و فرزانه روستایی دبیر بخش بین الملل روزنامه اعتماد و یکی از5 روزنامه نگار برتر کشور در سال 1387 که طی دو سه روز گذشته قصد سفر به خارج از کشور را داشتند ممنوع الخروج و پاسپورتهای آنان توقیف شده است.

 

ماموران امنیتی فرودگاه به هر سه نفر که پروازهای مختلفی داشته اند گفته اند  که معاون امنیتی دادگاه انقلاب حکم ممنوع الخروجی آنها را صادر کرده  و  باید برای پیگیری به دادگاه انقلاب مراجعه کنند.

 

در بسیاری از مواردی که روزنامه نگاران در فرودگاه ممنوع الخروج شده اند، مقامات از حضور آنها در کنفرانس های بین المللی و یا مراسم اعطای جایزه به آنها جلوگیری به عمل آورده اند. هرچند حتی در موارد مختلف سفرهایی که برای بازدید اقوم نیز صورت می گیرد شامل برخوردهای امنیتی دستگاه های ذیربط شده است.  هاشم آغاجری، عیسی سحرخیز و تقی رحمانی سه تن از دیگر نویسندگان وروزنامه نگارانی هستند که پیش از این هنگام مراجعه به فرودگاه برای سفر با توقیف پاسپورت های خود مواجه شده واز سفر بازماندند.

 از سوی دیگر عبدالفتاح سلطانی وکیل حقوق بشر نیز روز جمعه و درحالی که برای سفر به آلمان به فرودگاه تهران مراجعه کرده بود با ممانعت ماموران امنیتی مستقر از انجام سفر خود بازماند. قرار بود وی برای شرکت در مراسم اهدای جایزه بین المللی حقوق بشر به شهر نورنبرگ سفرکند. این موضوع با واکنش مقامات آلمانی مواجه شد. مقامات امنیتی همچنین پاسپورت وی را نیز توقیف کرده اند.

طی سالهای گذشته افردی همچون عمادالدین باقی ، احمد قابل و فاطمه گوارایی پس از مراجعه به فرودگاه با برخوردهای مشابهی مواجه شده واز سفر به خارج از کشور محروم شده اند.

در نمونه ای عجیب از برخورد با فعالان در آستانه مسافرت، دوسال قبل مامورین منصوره شجاعی، صدیقه طلعت نیا وفرناز سیفی، فعال حقوق بشر وروزنامه نگار را که در حال سوار شدن به هواپیما برای  عزیمت به هند و شرکت دریک کارگاه روزنامه نگاری در این کشور بودند، بازداشت کردند. ماموران امنیتی سپس به تجسس خانه های افراد یاد شده پرداختند و پس از ضبط لوازم شخصی آنها از جمله رایانه، کتاب و دست نوشته هایشان این فعالین را به بند 209 زندان اوین درتهران منتقل کردند.