جیره بندی بنزین تهران را برهم ریخت

نویسنده

tehranbenzin498.jpg

هومن عزیزی

شب گذشته در جایگاه پمپ بنزین تقاطع خیابان آزادی و خیابان شادمان درگیری بسیار شدیدی بین رانندگانی که در صف بنزین بودند رخ داد که در این میان چند تن زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. این وضعیت در تمام پمپ بنزین های تهران قابل مشاهده بود.به طوری که مطابق گزارش خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی در ده ها نقطه تهران و اسلامشهر درگیری مردم با پلیس به انفجار گاز اشک آور و آتش زدن اتومبیل ها و شعارهای تند علیه احمدی نژاد منجر شده است.

ساعت12 دیشب آخرین فرصتی بود که رانندگان می توانستندباک اتومبیل خود را از بنزین تقریبا رایگان دولتی پر کنند. بسیاری از افرادی که دیشب در صف طویل جایگاههای بنزین ماندند تا شاید قبل از ساعت 24 نوبت به آْنان برسد از مسافر کش های درون شهری تهران بودند. کسانی که لااقل 50 در صد حمل و نقل تهران بر عهده آنان است.

اگر چه از خیلی وقت پیش خبر جیره بندی بنزین مطرح بود، با این حال اعلام آن چنان غیرمنتظره بود که شهر تهران را برهم ریخت. این خبر که به سرعت در همه جا پیچید، منجر به ترافیکی چند کیلومتری، نه به دلیل عبور اتومبیل ها بلکه به خاطر صف های کیلومتری اتومبیل ها در پمپ های بنزین تهران شد. به این ترتیب دیشب هیچ پمپ بنزینی از درگیری و دعوا بی نصیب نماند.

به همین علت نیروی انتظامی، اورژانس، آتش نشانی، بیمارستانها و شهرداری تهران دیشب تا صبح درآماده باش کامل به سر بردند.

از هفته گذشته که بحث سهمیه بندی بنزین شروع شد، پمپ بنزین ها شلوغ و صف ها مثل دوران جنگ 8 ساله طویل شده بود. گاهی در این صف ها بیش از هزار اتومبیل پشت سر هم می ایستادند. رانندگان که اغلب مسافر کش شخصی بودند از بیم اعلام سهمیه بندی هر شب باک های اتومیبل خود را پر می کردند تا حداقل برای یک روز از بنزین ارزان استفاده کنند. برخی نیز به ذخیره بنزین دست زدند که منجر به بیش از 200 آتش سوزی شد که چند کشته و زخمی هم به دنبال داشت.

اما دیشب داستان جدی شده بود. ترافیک به حدی بود که حتی اتومبیل ها قادر به بیرون آمدن از صف ها نبودند. در تقاطع کردستان و آزادی در میان در گیری چاقوی راننده ای بالا رفت تا سینه راننده دیگری را بدرد، امارانندگان دیگر جلوی این خونریزی را گرفتند. در برخی نقاط شدت درگیری ها به جدی بود که نیروهای امنیتی و انتظامی مجبور به دخالت و شلیک تیر هوایی شدند. در برخی نقاط نیز مردم به دادن شعارهایی پرداختند، از جمله اینکه:توپ، تانک، فشفشه/ احمدی نژاد کشته شه.

راننده ای می گوید: “اقا اینجا زیر پای من برای من و فرزندان من بنزین خوابیده، آنوقت چرا باید بنزین سهمیه بندی شود”.

آن یکی می گوید: “داداش خبرنگاری؟ بنویس به مولا سرمون کلاه رفت”.

او که به شدت برافروخته است، ادامه می دهد: “کی می دونست یه روز به اینجا می رسیم. بسوزه پدر بی فکری و سادگی…”

در برخی نقاط راه ها چنان قفل شده بود که رانندگان مانند سال های اول انقلاب از اتومبیل های خود بیرون آمده و در اطرف جایگاهها جمع شده بودند و ماموران نیروی انتظامی را که تلاش می کردند از دعوا ها جلوگیری کنند “هو” می کردند.

به گفته شاهدان عینی درگیری هایی نیز در پمپ بنزین های بزرگراه رسالت نزدیک خیابان 20 متری کرمان، پمپ بنزین شریعتی نزدیک میدان مادر، میدان فتح، تقاطع ابوریحان و آزادی و… رخ داد.

این وضعیت در حالی بود که از جلسه غیر علنی مجلس با وزیر کشور خبر رسیده بود دستگاههای مسئول خود را آماده آتش سوزی در پمپ بنزین ها هم کرده اند.