تقویت نفوذ ایران در قلمرو سنی ها

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از همکاری حوثی ها در یمن

حمله ضرب الاجل شورشیان شیعه یمن در صنعا باعث شد تا مواضع ایران در برابر رقیب سنی اش، عربستان سعودی، تقویت یابد و به گفته تحلیلگران، این درحالی است که واشنگتن و متحدانش مشغول جنگ علیه جهادگرایان در سوریه و عراق هستند.

با اینکه روابط میان ایران و شورشیان شیعه انصارالله، ملقب به حوثی، چندان مشخص نیست، ولی فتوحات روز یکشنبه در پایتخت یمن، در مجاورت مرزهای عربستان سعودی، بی شک هدیه بزرگی برای حکومت تهران است تا بتواند دامنه نفوذ خود را در حاشیه دریای سرخ تا تنگه باب المندب افزایش دهد.

عبدالملک الحوثی، رهبر جوان انصارالله، با استفاده از فروپاشی نهادهای دولتی، گستردگی فسادهای مالی، فقر، و رد برتری نیروهای سنتی قبیله ای، طی روزهای اخیر توانسته است مواضع خود را در پایتخت یمن استحکام بخشد و خود را به عنوان عامل تعیین کننده اصلی در این کشور نشان دهد. ولی آقای حوثی متهم به آن است که فعالیت هایش در راستای تحقق بخشیدن به جاه طلبی های منطقه ای ایران بوده. این اتهامی است که به صورت رسمی ازسوی رییس جمهور عبدربه منصور الهادی مطرح شده. او برای توضیح فتوحات صنعا به “توطئه” نیروهای محلی و خارجی اشاره و آن را محکوم کرده. او در بیانیه آخر خود در روزنامه الحیاة گفت: “با داشتن کنترل بر باب المندب و تنگه هرمز دیگر نیازی به داشتن بمب اتمی احساس نمی شود.” این درحالی است که ایران ازسوی قدرت های جهانی مظنون به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی است.

 

“رقبای سرسخت”

این تحولات با تشدید جنگ علیه جهادگرایان گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه مقارن شده. به نظر می رسد که برای واشنگتن و متحدانش، مبارزه علیه گروه های طرفدار ایران چندان در اولویت نیست. ابراهیم شرقیه، تحلیلگر مؤسسه بروکینگز دوحه، توضیح می دهد که “آمریکایی ها تصمیم گرفته اند دست ایران را در گسترش نفوذش در یمن باز بگذارند”، به ویژه به این دلیل که “واشنگتن همچنان ترجیح می دهد رویکرد سنتی خود، یعنی اولویت بخشیدن به مبارزات ضد تروریستی را در رأس فعالیت های خود قرار دهد”.

ایالات متحده برای کمک به سران یمنی در مبارزه علیه القاعده که به شدت در این کشور نفوذ پیدا کرده، به طور مرتب حملاتی را بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین علیه مواضع این گروه انجام می دهد. درحالی که به گفته آقای شرقیه، حوثی ها و ایران خود “رقبای سرسخت” القاعده در یمن هستند. به گفته او، “به قدرت رسیدن حوثی ها، حتی اگر به بیان شعار همیشگی خود، یعنی «مرگ بر آمریکا» ادامه دهند، بهتر از نفوذ فزاینده القاعده است”.

نیل پاتریک، تحلیلگر و کارشناس امور خلیج فارس، به نوبه خود خاطرنشان می سازد که ایران، گروه انصارالله را “به مثابه وسیله ای می داند که می توان ازطریق آن بر عربستان سعودی اعمال فشار کرد و از آن به عنوان اهرمی برای ترویج سیاست منطقه ای اش استفاده کند”. ولی به گفته تحلیلگران، شورشیان شیعه بدون کمک و همکاری علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق، که خود شیعه است و در فوریه ۲۰۱۲ پس از ۳۳ سال مجبور به ترک قدرت شد، نمی توانستند در حملات خود موفق شوند.

منبع: لوریان لوژور، ۲۶ سپتامبر