گاه شمار یک فاجعه

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از رویارویی ایران و اسراییل:

میریل دوتی

آیا جنگ ایران و اسراییل قریب الوقوع است؟ مسؤولان اسراییلی هیچ گاه این موضوع را پنهان نکرده اند که درصورت دستیابی جمهوری اسلامی به توان ساخت بمب اتمی، حمله را آغاز خواهند کرد. ناظران براین عقیده اند که اسراییل بدون توافق واشنگتن و حمایت نظامی آن به انجام این کار مبادرت نخواهد ورزید. براساس یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده، ۶۱ درصد مردم اسراییل با چنین مسأله ای مخالف اند و ۵۶ درصد معتقدند که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو چنین خطری نمی کند. ولی به نظر می رسد که هر سه عامل تراژدی بعدی [ایران، آمریکا، و اسراییل] وقوع چنین مسأله ای را اجتناب ناپذیر می دانند.

 

ابتدا ایران

ظاهراً سران جمهوری اسلامی متقاعد شده اند که اسراییل علی رغم مذاکرات دیپلماتیک با کشورهای بزرگ به ایران حمله خواهد کرد. آنها خود را برای چنین حمله ای آماده می کنند، امنیت مراکز خود را بالا می برند، و از یک سال پیش تاکنون مانورهای نظامی زمینی و دریایی را افزایش داده اند تا بهتر بتوانند پاسخ حمله اسراییل را بدهند و احتمالاً در تلاش اند تا اسراییلی ها را از انجام این کار بازدارند. آنها در اوایل ماه ژوئیه موشک های شهاب-۳ با برد ۲۰۰۰ کیلومتر را که می توانند به اسراییل برسند، مورد آزمایش قرار دادند.

سپس آیت الله علی خامنه ای در تاریخ ۲۷ ژوئیه فرماندهان عالی رتبه نظامی [ارتش، سپاه پاسداران، فرمانده سپاه القدس، وزیر دفاع] را برای “آخرین مشاوره جنگی” فراخواند. او به آنها اعلام کرد: “ما طی هفته های آینده وارد جنگ خواهیم شد.” و از هر یک از آنها خواست که سطح آمادگی نیروهای خود را اعلام و آنها را برای وضعیت اضطراری آماده کنند.

 

سپس اسراییل

سر و صدای “رسانه ای” که طی دو هفته اخیر در مورد حمله به راه افتاده، قریب الوقوع بودن آن را زیر سؤال می برد. بی شک چنین حمله ای از قبل اعلام نخواهد شد، ولی اظهارات بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع اش، ایهود باراک، دراین خصوص که آنها تصمیم خود را اتخاذ کرده اند نشان می دهد که آنها می خواهند مردم را برای این احتمال آماده کنند.

یک مقام عالی رتبه اظهار داشت که این حمله ۳۰ روز به طول خواهد انجامید و “تنها ۳۰۰ نفر کشته خواهند شد”. و این درحالی است که مردم نیز در صورت مقابله به مثل نیروهای ایرانی، پیامک هایی را پیشاپیش دریافت خواهند کرد تا بهتر بتوانند خود را آماده کنند. ماسک های ضدگاز از هم اکنون توزیع شده، ولی برآورد می شود که تا ماه دسامبر تنها ۵۸ درصد از مردم اسراییل از این ماسک ها دراختیار خواهند داشت. مهم تر آنکه دولت یهود خود را تجهیز کرده. تل آویو در سال ۲۰۰۸ یک رادار پرقدرت ازطرف ایالات متحده دریافت کرد که درحال حاضر در بیابان “نقب” نصب شده است. قرار است که این رادار پس از ردیابی هرگونه موشک ایرانی بلافاصله هشدار دهد.

 

و در پایان ایالات متحده

فعلاً واشنگتن تا قبل از انتخابات هیچ علاقه ای برای وارد شدن به یک ماجرای جدید نظامی را ندارد. لئون پانه تا، رییس پنتاگون، و هیلاری کلینتون در اوایل ماه اوت این مسأله را به نتانیاهو گوشزد کردند. نخست وزیر اسراییل و ایهود باراک سیاست های وحشتناکی را پیش گرفته اند و واشنگتن بیم آن دارد که نتانیاهو تنها وارد این ماجرا شود و آمریکا را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. در آن صورت واشنگتن مجبور خواهد بود دنباله روی اسراییل باشد.

به موازات این مسأله، ایالات متحده از لحاظ نظامی درحال تقویت خود در منطقه است. نیروهای آمریکایی در اواخر ماه ژوئیه از یک موشک جدید سنگرشکن پرده برداری کردند که می تواند تا عمق ۱۸ متری بتون نفوذ کند. آنها همچنین ساخت راداری مشابه با رادار نصب شده در بیابان نقب را آغاز کرده اند، ولی محل آن اعلام نشده است. رادار دیگری از همین نوع نیز در ترکیه نصب شده. این رادارها با گیرنده های موجود در ناوها و شناورهای آمریکایی که در مدیترانه شرقی مستقر شده اند مرتبط اند. اکنون باید به این ضرب المثل نگاهی بیندازیم که “آنکس که به دنبال صلح است، خود را برای جنگ آماده می کند”.

منبع: لوپوئن، ۱۸ اوت