شکست سفر احمدی نژاد به قم

پویان فخرایی
پویان فخرایی

سفر رییس دولت به قم برای جلب حمایت مراجع تقلید ساکن این شهر دوباره با شکست مواجه شد و مراجع مطرح قم او را به حضور نپذیرفتند. 

 سفر اخیر احمدی نژاد به قم برخلاف تبلیغات وسیع انجام شده در مورد آن کاملاً اثبات کننده این موضوع بود که مراجع تقلید، دولت کنونی را به مشروعیت نمی شناسند و با وجود تمام فشارها حاضر به ملاقاتی کوتاه با وی نمی شوند.

 محمود احمدی نژاد در سفر خود به قم تنها توانست با سه تن از مراجع حکومتی؛ جعفر سبحانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی، دیدار کند و آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، گرامی، جوادی آملی، صانعی و نماینده آیت الله سیستانی او را به بیت خود راه نداند.

 هدف اصلی این سفر اثبات ارتباط و حمایت مراجع از دولت احمدی نژاد علیرغم اخبار مبنی بر دیدارهای هفته گذشته مراجع و رایزنی های آنان در مورد مسائل جامعه و همچنین فشارهای حاکمیت برای نقض استقلال حوزه علمیه بود. 

 هفته گذشته روزآنلاین در گزارشی پیرامون اتحاد مراجع قم و نجف در علیه حاکمیت از دیدار مراجع تقلید با یکدیگر و رایزنی ایشان از تداوم بحران در کشور و تهدید استقلال حوزه های علمیه خبر داد و با اشاره به نگرانی آنان پیرامون هتک و تحقیر مراجع و تلاش برای مطیع سازی حوزه ها از اتحاد ایشان علیه رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است.

 دیدارهای احمدی نژاد در قم درحالی به ملاقات با نوری همدانی و مکارم شیرازی و جعفر سبحانی از روحانیون حکومتی و همچنین ملاقاتی با مصباح یزدی حامی اصلی احمدی نژاد محدود شد و شنیده می شود آیات عظام وحید خراسانی و صافی گلپایگانی به نمایندگانی که از سوی آقای خامنه ای برای ترغیب مراجع به دیدار با احمدی نژاد اعزام شده بودند، با تندی پاسخ داده اند که بهتر است ایشان به جای برنامه ریزی برای افزایش اعتبار احمدی نژاد به فکر اعتبار مهمترین حکومت شیعه باشند که با رفتارهای اخیر کاملاً خدشه دار شده است.

 عدم پذیرش احمدی نژاد در حالی صورت می گیرد که علیرغم تمام تبلیغات منفی نهادهای وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و سپاه در دوران ریاست جمهوری خاتمی در سفرهای وی به قم از سوی تمامی مراجع تقلید مورد استقبال قرار می گرفت.

 یک روز قبل از سفر احمدی نژاد به قم صافی گلپایگانی در دیدار با دادستان تهران در مواضعی کاملاً صریح خواستار برخورد قاطع با مقصران فاجعه کهریزک شده بود و با اشاره به برخوردهای قضایی با معترضان توصیه نمود مسوولان قضایی با عطوفت با مردم برخورد نمایند.

 همان روز آیت الله وحید خراسانی نیز از اوضاع نابسامان اقتصادی مردم انتقاد نمود و گفت امروزه فقر در جامعه بیداد می کند.

 مطابق خبری که توسط سایت خبری میزان خبر منتشر شده است هفته گذشته آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، سید صادق شیرازی و جوادی آملی دیدارهایی با یکدیگر داشتند که با توجه به برخورد یکسان آنان با درخواست ملاقات احمدی نژاد به نظر می رسد تصمیم به عدم پذیرش احمدی نژاد و به مشروعیت شناختن وی نیز در این دیدارها مورد تاکید قرار گرفته است.

  دولت احمدی نژاد از دوره ی اول تا به حال روابط سردی با قم داشته است و در پی برگزاری انتخابات خرداد ماه گذشته بجز نوری همدانی هیچیک از مراجع قم حاضر به فرستادن پیام تبریک و پذیرفتن مشروعیت او به عنوان رییس دولت نشدند و به سرکوب معترضان توسط نیروهای حکومت اعتراض کردند.

 احمدی نژاد نیز در همین راستا تلاش کرد تا با تعیین ردیف بودجه برای حوزه ی علمیه، حوزه های علمیه را که همیشه مستقل از حکومت بوده اند را به زیر سلطه ی دولت بکشد و این امر با مقاومت روحانیون سرشناس ساکن این شهر مواجه شد.

 سفر امروز احمدی نژاد نشان داد که قم همچنان دولت دهم را نامشروع می داند و تلاشهای مقام رهبری در حمایت از وی نیز نتوانسته است نظر مراجع تقلید را تغییر دهد.

منبع: ایران گویا