دگراندیشان زیر فشار مضاعف اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه بازداشت بهاییان در ایران

دیان علایی، نماینده جامعه بین المللی بهاییان در سازمان ملل متحد، در مصاحبه با روز می گوید: “شدت گرفتن بازداشت بهاییان، شرایط بسیار سختی را برای پیروان این اقلیت دینی در ایران رقم زده است.”

منابع خبری حقوق بشری و مرتبط با جامعه بهاییان ایران، روز یکشنبه، ۲۹خرداد، از بازداشت دست کم ۴ شهروند بهایی در اصفهان و مشهد خبر دادند که یک نوجوان ۱۶ ساله هم در میان آنهاست. این چندمین مورد از بازداشت شهروندان بهایی در طول یک ماه گذشته در شهرهای مختلف کشور است.

 

بازداشت یک بهایی ۱۶ ساله

سه نفر از اعضای جامعه بهائیان ایران به نام های کتایون نیک آئین، ثمین ایمنی و ژینا عنایتی روز یکشنبه، ۲۹ خرداد در اصفهان و یک شهروند دیگر به نام دری امری در مشهد از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند. 

کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران گزارش داده که هنگام دستگیری شهروندان بهایی در اصفهان ۳ شهروند مسلمان نیز همراه آنها بازداشت شده اند و از  اتهامات و محل نگهداری  افراد بازداشت شده اطلاعی در دست نیست.

بخش حقوق بشر جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، در گزارش خود پیرامون این بازداشت ها اعلام کرده است که  یکی از بهاییان زندانی به نام ثمین ایمنی، فقط ۱۶ سال سن دارد.

 گفته می شود این بازداشت ها  با “برخوردهای تند نیروهای امنیتی” همراه بوده و در  مشهد، ماموران امنیتی با ورود به منزل خانم دری بعد از تفتیش منزل، کامپیوتر، کتب، دوربین عکاسی و برخی دیگر از لوازم شخصی او را با خود برده اند.

چندی پیش نیز منابع خبری مرتبط با جامعه بهاییان ایران از بازداشت یک شهروند بهائی ساکن اصفهان، به نام انیسا دهقانی خبر داده بودند.

دیان علایی، نماینده جامعه بین المللی بهاییان در سازمان ملل متحد در مصاحبه با روز در مورد این دستگیری ها می گوید: “به صورت کلی در طول دو سال اخیر فشار روی دگراندیشان زیاد شده است، بهایی ها هم مثل سایر اقشاری که با دولت و حاکمیت ایران یک نظر نیستند، در طول این مدت زیر فشار مضاعف قرار گرفته اند.”

خانم علایی یک نامه “محرمانه” با امضای آیت الله خامنه ای در مورد نحوه برخورد با بهائیان ایران را یادآوری می کند که به گفته ی او سال ۱۹۹۱ در گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران به آن اشاره شده است.

نماینده جامعه بین المللی بهاییان در سازمان ملل متحد می گوید: “در آن نامه نحوه رفتار با بهایی ها تعیین شده است. بر اساس آن برای مثال شهروندان بهایی از تحصیل محروم شده اند.  در حال حاضر هم دست کم ۱۵ شهروند بهایی تنها به خاطر تمایل به تحصیل در زندان به سر می برند. ما فکر می کنیم این برخورد ها پیرو محتویات همان نامه صورت می گیرد.”

 

۱۰۰ شهروند بهایی در زندان

در یکی از بارزترین موارد فشار بر شهروندان بهایی از سوی جمهوری اسلامی، جامعه بین المللی بهائیان در اوایل خرداد ماه امسال از بازداشت دست کم ۱۲ نفر از افراد مرتبط با دانشگاه علمی آزاد بهاییان(BIHE) در شهرهای مختلف ایران و تفتیش منازل و دفاتر شماری از مسئولین این دانشگاه خبر داد.

دیان علایی در مورد سرنوشت بازداشت شدگان به روز می گوید: “دو نفر از آنها آزاد شده اند و بقیه هنوز در زندان هستند و تا این لحظه نیز نتوانسته اند با خانواده هایشان دیدار کنند. در واقع می شود گفت از بقیه زندانیان اطلاعی در دست نیست.”

او می افزاید: “اقدام علیه امنیت کشور، تشکیل گروه های غیر قانونی و توهین به مقدسات نظام از اتهامات رایج شهروندان بهایی است.”

طبق آمار کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند.بر اساس گزارش های این سازمان مدافع حقوق بشر دست‌کم ۳۰ بهایی در زندان‌های ایران به سر می‌برند. اما فعالان بهایی از جمله نماینده جامعه بین المللی بهاییان در سازمان ملل متحد، معتقدند در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر از شهروندان بهایی در زندان هستند.

 بهاییان در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌ و در طول ۳۰ سال اخیر مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند. گفته می‌شود از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون دست کم ۲۰۰ نفر از آنان اعدام شده‌اند.

مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی ادیان رسمی کشور هستند و بهاییت در زمره ادیان رسمی نیست.

دیان علایی در مورد وضعیت حقوقی بهائیان در قوانین جمهوری اسلامی می گوید: “هر چند در قانون اساسی جمهوری اسلامی به بهایی ها و حقوق آنها اشاره ای نشده اما در برخی از بندهای همین قانون اشاره می شود که تمام ایرانیان باید از حقوق مساوی به ویژه حقوق شهروندی برابر برخوردار باشند که متاسفانه این تاکید در مورد بهایی ها صادق نبوده است.”