نوار راگوش کنید!

نویسنده
نازنین کامدار

» جنجال بر سر موضع هاشمی درباره سوریه

سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سواد کوه و طرح انتقادات وی به بشار اسد، واکنشمحافل افراطی جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

 رفسنجانی در این سخنان در عین انتقاد از بمباران شهروندان،نسبت به بروز فاجعه در صورت حمله به سوریه هم هشدار داده است.

متن منتشر شده از سخنرانی هاشمی در باره سوریه اینچنین است: “اکنون آمریکا، جهان غرب با همراهی برخی از کشورهای عربی تقریبا شیپور جنگ در سوریه را به صدا درآوردند که خدا به مردم سوریه رحم کند. مردم سوریه در این ۲سال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند. مردم سوریه از یک طرف مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند”.

اما افراطیون راستگرا و عمدتا وابستگان به حلقه پایداری معتقدند اصل جمله هاشمی به گونه دیگری بوده و فایل صوتی آن را نیز منتشر کرده اند: “مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند”.

اینک جنجال بر سر اینکه آیا او گفته “مردم از طرف حکومت مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند” یا “مردم از یک طرف مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند”، آنچنان بالا گرفته که تمامی سایت های وابسته به افراطیون خواستار عذرخواهی هاشمی شده و انتقادات تندی را متوجه وی کرده اند.

در چنین فضایی اگر چه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه به رسانه ها گفته “رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوریه را دژ مستحکم مقابله با رژیم صهیونیستی خوانده که با بهانه قرار دادن استفاده سلاح شیمیایی به دنبال حمله به این کشور هستند” هاشمی خود سکوت کرده و تنها دفترش ضمن بیانیه ای از قول وی نوشته: هم بمباران شیمیایی و هم کشاندن مردم سوریه به جنگ، هیچ توجیه سیاسی و انسانی ندارد؛توضیحی که برای افراطیون قابل پذیرش نبوده است.

پیش از این سایت افکار نیوز که فایل صوتی سخنان هاشمی را هم منتشر کرده، نوشته بود: “به نظر می‌رسد بار دیگر هاشمی رفسنجانی موضع کشورهای غربی را در قبال بحث سوریه تائید کرده است و بهانه آنها را برای حمله به سوریه مورد قبول می داند.ممکن است بار دیگر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام این اخبار و این سخنان را که به نقل از آیت‌الله هاشمی مطرح شده است تکذیب کنند اما سئوال اینجاست که رسانه‌ها باید حرف رئیس مجمع تشخیص را باور کنند یا حرف روابط عمومی این نهاد را. ادعاهای باورنکردنی آقای هاشمی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، پیش از این نیز از سوی سران کاخ سفید و تل آویو و با هدف کمک به جریان سلفی - تکفیری حاضر در سوریه بصورت گسترده ای در رسانه های غربی منعکس شده و به بهانه ای برای حمله نظامی به این کشور مبدل شده بود”.

سایت “جام نیوز” هم به هاشمی حمله کرده و نوشته: “ادعاهای باورنکردنی آقای هاشمی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، دقیقا تکرار دروغ‌های سران کاخ سفید و تل آویو است که سازمان ملل هم آن را تایید نکرده و حتی مخالفان نظام سوریه خود به استفاده از این سلاح مرگبار اذعان کرده اند!حتی بر پارلمان انگلیس هم پوشیده نیست که حملات شیمیایی علیه مردم سوریه از سوی تروریست ها بوده است چرا که اجازه همراهی با آمریکا در حمله به دمشق را به نخست وزیر بریتانیا نداد.گرچه مواضع غیرقابل توجیه و خلاف اصول انقلاب از سوی هاشمی رفسنجانی در سال های پس از فتنه ۸۸ بشدت افزایش یافته اما قطعا دلسوزان انقلاب و نظام، تکرار و تداوم چنین مواضعی آن هم از جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر نمی تابند.به همین دلیل افکار عمومی از آقای هاشمی انتظار جدی دارند که درباره این مواضع خود تامل و بررسی کند و به سرعت آنها را با واقعیت های منطقه و سوریه همسو کند در غیر اینصورت اینگونه اظهارات خشم همه حامیان مقاومت در داخل و منطقه را به دنبال خواهد داشت”.

سایت رجانیوز، سایت وابسته به مصباح یزدی و ارگان جبهه پایداری هم به شدت به هاشمی تاخته و نوشته است: “به نظر می رسد که اولین هدف سخنان افراطی هاشمی رفسنجانی که به نفع گروه های تکفیری وهابی ایراد می شود، دولت آقای حسن روحانی باشد چنانکه در روزهای گذشته دولت تلاش داشته است با ارائه مستندات و خارج کردن بهانه، مانع از ایجاد یک جنگ جدید در خاورمیانه شود از جمله آنکه وزیر امور خارجه در مصاحبه با نشریه آسمان از اطلاع دقیق ایران نسبت به ورود بمب های شیمیایی دست ساز از طریق جریان معارض به داخل سوریه خبر داده و اعلام کرده بود این نکته به اطلاع امریکایی ها نیز رسیده است.با این حال پس از انتشار سخنان هاشمی که در تناقض با این رویکرد دولت بود، تلاش سخنگوی تازه کار وزارت خارجه برای تحریف شده خواندن اظهارات هاشمی رفسنجانی هم نتوانست دردسری که سخنان او برای دولت یازدهم به وجود آورده است را جبران کند.این در حالی است که همجهتی مواضع جدید هاشمی رفسنجانی با اظهارات و اهداف پادشاه عربستان سعودی با توجه به سابقه رفاقت دیرینه آن دو، چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد.قابل ذکر است هاشمی رفسنجانی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اظهار مواضع سیاسی توسط افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد، متذکر شد: باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیر مرتبط پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.با این حال اظهارات غیرمسئولانه و افراطی هاشمی رفسنجانی در حالی ایراد می شود که مقامات رسمی جمهوری اسلامی از رهبری معظم انقلاب، ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه موضعی متقن و اصولی درباره سوریه در پیش گرفتند”.

سیدعلی طاهری، عضو پایداری در مجلس هم به فارس گفته است: “اینکه آقای هاشمی عنوان کند که سلاحهای شیمیایی استفاده شده در سوریه توسط دولت این کشور بوده جای نگرانی دارد و اینگونه اظهارات در راستای مواضع و خط‌مشی آمریکا است. برای روشن شدن صحت و سقم این گونه اخبار، دفتر آقای هاشمی باید فیلم یا متن کامل سخنان وی را منتشر کند تا ابهامات در این باره برطرف شود”.

احمد سالک هم به فارس گفته است: “در رسانه‌های عمومی و خبری، مطالبی به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه دولت اسد مطرح شد که جای تعجب و البته نگرانی دارد. اگرچه این سخنان در اخبار دفتر آقای هاشمی مطرح نشده، اما این امر نگرانی مردم و دلسوزان انقلاب اسلامی را برطرف نکرده است و بهتر است دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان درباره سوریه را منتشر کند. هیچ تردیدی نیست که تروریست‌ها برای پیاده کردن اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی علیه دولت و ملت سوریه استفاده می‌کنند. بعید است که آقای هاشمی منکر موضوعات روشن سوریه شده و ادعای دشمنان سوریه را مطرح کرده باشد”.

در واکنش به این حملات، قدرت الله علیخانی، معاون پارلمانی هاشمی رفسنجانی به سایت نواندیش گفته است: “این حملات که برخی مواقع از انتقاد خارج و شکل توهین آمیز می گیرد تازگی ندارد و نباید انتظار داشته باشیم کسانی که حیات سیاسی خود را در تنش و آشفته کردن فضای سیاسی کشور می بینند، دست از این اعمال خود بر دارند. همه می دانند که ناراحتی این جماعت از چیست. عصبانیت اصلی آنها از شکست در انتخابات است و اکنون آنها صرفا به دنبال بهانه هایی می گردند تا در هر مناسبتی این ناراحتی را در قالب انتقاد از دولت یا آیت الله هاشمی آن هم تحت عناوین دیگری بروز دهند. عزت و ذلت هرکس در ید الهی است و بر این اساس بود که کسانی که ۸ سال مورد حمله یکجانبه و تخریب رسانه های عمومی و تریبون های رسمی قرار داشتند وقتی بطور جدی وارد عرصه شدند، یکی از موثرترین نقش ها را در حماسه سیاسی انتخابات ۲۴خرداد و انتخاب رییس جمهور جدید ایفا کردند و در واقع مردم با رای خود جایگاه جریانات و چهره های سیاسی را به وضوح در جامعه مشخص کردند. شور و شعف مردم و استقبال و ارادات آنها به آیت الله هاشمی پس از ۸ سال تخریب باید تذکر و تلنگری برای مخالفان باشد تا بدانند که روش های تخریبی گذشته که برخی آن را آغاز کردند و هنوز عده ای آن را ادامه می دهند، دیگر جوابگو نیست. چندین بار گفته ایم که وقت آن فرا رسیده که این آقایان و رسانه های نزدیک به آنها در رویکرد خود تجدید نظر کنند و به میان مردم بیایند در غیر این صورت خود هر روز از مردم و واقعیات جامعه بیشتر فاصله می گیرند”.