حکم اعدام برای پنج عضو یک خانواده

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در این هفته مشخص شد که پنج عضو یک خانواده به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده اند. مطهره بهرامی، محسن دانشپور مقدم و پسرشان احمد دانشپور به همراه دو نفر ازنزدیکشان به نامهای ریحانه حاج ابراهیمی و هادی قائمی  به اتهام ارسال تصاویر و ویدیوهایی به سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده اند.

 بعلاوه، عبدالرضا قنبری، معلم 47 ساله یکی از مدارس پاکدشت هم به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.

در همین حال، در این هفته دو زندانی به نامهای” فیض الله” و “نظراز”  به دار آویخته شدند. سایت “فردا” هم خبر داد که برای سه تن از متهمان بازداشت گاه کهریزک حکم قصاص صادر شده است.

آنسوتر، محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران اجازه خروج از کشور را نیافت  و همزمان، با ممنوع الخروج شدن هادی اسماعیل زاده از وکلای عضو کانون مدافعان حقوق بشر، شمار اعضای ممنوع الخروج شده این نهاد حقوق بشری به هفت تن رسید.

آنطرف تر، مازیار بهاری اعلام کرد که یک فرد ناشناس با خانواده اش در ایران تماس گرفته و تهدید کرده که به مازیار آسیب خواهند زد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران هم “نگرانی شدید” خود را از اینکه “سپاه پاسداران و ماموران امنیتی ممکن است در تدارک حملات خشونت بار علیه مخالفینی باشند که در خارج بسر می برند” اعلام کرد.

در این هفته، درخواست ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش هایی در پی داشت. شیرین عبادی طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل، تاکید کرد که جمهوری اسلامی به دلیل نقض گسترده حقوق بشر، صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را ندارد.

و همزمان با دعوت مسئولان جمهوری اسلامی از دبیر کل سازمان ملل، جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین از بان کی مون درخواست کردند که در جریان سفر خود به ایران، از بازداشت گاه امنیتی و سیاسی بازدید و به صورت خصوصی با زندانیان ملاقات کند.

آنسوتر، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، پروانه فعالیت احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی را توقیف کرد. هیات نظارت بر مطبوعات هم روزنامه “بهار” را توقیف کرد.

و در آخر، محمد نوری زاد، نویسنده و روزنامه نگار زندانی،  به سه سال و نیم زندان همراه با 50 ضربه شلاق محکوم شد.