انهدام پهپاد آمریکائی تکذیب شد

نویسنده

» نگاه لوموند به دومین ادعای سپاه پاسداران

ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین روز سه شنبه ۴ دسامبر تأیید کرد که هیچ هواپیمای بدون سرنشینی را در خلیج فارس ازدست نداده و بدین ترتیب ادعای جمهوری اسلامی دایر بر انهدام یک فروند پهپاد دیده بان آمریکایی را تکذیب نمود. سخنگوی ناوگان پنجم در این رابطه اظهار داشت: “تمامی هواپیماهای بدون خلبان ما که در منطقه درحال فعالیت اند مورد شمارش قرار گرفته اند.”

 سپاه پاسداران دراین خصوص ادعا کرده بود “طی روزهای اخیر یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که به هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات بر فراز خلیج فارس درحال پرواز بود، شکار شده است”. در بیانیه منتشر شده در سایت سپاه نیوز مشخص نشده که این هواپیما دقیقاً کجا و تحت چه شرایطی “شکار” شده.

به گفته دریاسالار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، این یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک ازنوع ScanEagle بوده. او دراین خصوص گفت: “این نوع هواپیماها عموماً روی ناوهای جنگی آمریکا مستقر هستند”.

 

دومین اعلام شکار هواپیمای بدون سرنشین

هواپیماهای نوع ScanEagle با عرض بال در حدود ۳ متر درواقع هواپیماهای شناسایی تاکتیکی هستند و به گفته شرکت بوئینگ، سازنده آن، دارای شعاع عملیاتی در حدود صدها کیلومتر می باشند و قادرند در حدود ۲۰ ساعت پرواز کنند.

جنگنده های ایرانی یک بار در تاریخ اول نوامبر به روی یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع MQ1 آتش گشودند. حکومت تهران براین باور بود که این هواپیما در زمان مأموریت خود برای شناسایی مناطق ساحلی بوشهر، که ترمینال نفتی خارک و مرکز هسته ای ایران در آن قرار گرفته، حریم هوایی ایران را نقض کرده است.

این دومین بار طی یک سال است که تهران اعلام می کند کنترل هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را درحال پرواز بر روی خاکش به دست گرفته. در دسامبر ۲۰۱۱ نیروهای ایرانی توانستند یک پهپاد آمریکایی را ردیابی کنند و آن را فرود آورند. این پهپاد بزرگ از نوع RQ-170 مأموریت جاسوسی از شرق ایران را برعهده داشت.

منبع: لوموند، ۴ دسامبر