افزایش قیمت بنزین به تعویق افتاد

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه آشفتگی ها در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها

یک روز پس از آنکه معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد از تعیین نرخ جدید بنزین برای آبانماه خبر داد و با توجه به سخنان شمس الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت، انتظار می رفت این قیمت دستکم 400 تومان تعیین شود؛اما سرتیپ پاسدار محمدرضا رویانیان، معاون پیشین راهنمایی و رانندگی که به تازگی به قائم مقامی وزارت کشور هم منصوب شده، به عنوان “رئیس ستاد مدیریت حمل‌و نقل و سوخت کشور” اعلام کرد در آبانماه نیز بهای بنزین و سهمیه بندی آن تغییر نخواهد کرد.

عقب نشینی دولت از افزایش قیمت بنزین درحالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته، فرماندهان انتظامی و مقامات وزارت اطلاعات از تبعات طرح هدفمندسازی یارانه ها با عنوان “فتنه اقتصادی” سخن گفته بودند و احمدی مقدم نیز روز سه شنبه شرایط اقتصادی را با زمان “سهمیه بندی بنزین” مقایسه کرده  بود.

زمزمه افزایش بهای قیمت بنزین در روزهای اخیر موجب نگرانی شهروندان و تشکیل صف های طویل در برابر پمپ بنزین ها شده بود؛ گفته می شود مسئولین به همین دلیل تعیین قیمت هر لیتر بنزین راکه به گفته حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی “حداقل 400 تومان” خواهد بود، به تعویق انداخته اند.

روزگذشته رسانه های دولتی در خبری به نقل از رئیس ستاد مدیریت حمل‌و نقل و سوخت کشور، اعلام کردند: “به دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری، تصمیم بر این شده است تا سهمیه‌بندی ماه به ماه ادامه پیدا کند؛ بنابراین در آبان ماه همچون مهرماه سهمیه بنزین تغییری نمی‌کند”. 

وی افزوده است: “بر این اساس سهمیه بنزین خودروها که هم اکنون در کارت سوخت‌ها موجود است، باقی می‌ماند و رانندگان می‌توانند از ذخیره بنزین خود استفاده کنند”.

بنا به گزارش ایسنا، او نیز البته به جمع تهدید کنندگان پیوسته و از “برخورد با افزایش قیمت کرایه ها” سخن گفته و افزوده است: “بررسی‌های ما نشان می‌دهد، این افزایش کرایه‌ها توسط مسافربرهای شخصی و یا آژانس‌های غیرمجاز صورت گرفته و همینجا اعلام می‌کنیم که اگر این بخش‌ها از قانون تبعیت نکنند، با آنها برخورد می‌شود. هماهنگی لازم با سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفته و آژانس ها و تاکسی‌های تحت حمایت اتحادیه‌هایی که بخواهند هرگونه تغییری در نرخ کرایه بدون مجوز ایجاد کنند، از طریق تعزیرات حکومتی مورد برخورد قرار می‌گیرند و قطعا این تحرکات بی‌پاسخ نخواهد ماند”.

تغییرنکردن  قیمت بنزین، کمتر از 24 ساعت پس از سخنان محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی احمدی نژاد صورت می گیرد که در گفت و گو با ایرنا از “آزادسازی قیمت بنزین از فردا” ـ امروزـ خبر داده بود. هر چند میر تاج الدینی هم از پاسخ به سئوال ها در مورد نرخ بنزین طفره رفته بود.  

با این حال پیش از او، شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست دو هفته قبل خود با خبرنگاران، این قیمت را با الفاظی چون “شاید حتما”، 400 تومان دانسته  و گفته بود: “بله صبر کنید آبان‌ماه ببینید قیمت چقدر می‌شود «حتماً شاید» 400 تومان بشود، اما زمان اجرای یارانه‌ها در مراحل مختلف اعلام خواهد شد و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در زمان اجرا اعلام می‌شود”.

او همچنین گفته بود که تنها “یک ساعت” قبل از اجرای طرح،  نرخ جدید بنزین اعلام خواهد شد. اطلاع رسانی هایی که درست نبود؛ دولت نه تنها دو روز مانده به آبانماه قیمت بنزین را اعلام کرد، بلکه از نرخ  400 تومانی نیز عدول کرد و کماکان به تثبیت قیمت بنزین تن داد.

همزمان روز گذشته باز هم تهدیدهای امنیتی بر طرح هدفمندسازی یارانه ها سایه افکند و اینبار وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت مدعی “پیش بینی های خوب برای برخورد با اخلال گران” شد.

بنا به نوشته سایت آفتاب، حیدر مصلحی گفته است: “پیش‌بینی‌های لازم در برخورد با اخلالگران اقتصادی شده است و هماهنگی و انسجام خوبی برای اجرای این طرح در کشور وجود دارد”.

او چهارمین مقام دولتی و امنیتی است که از “اخلالگران اقتصادی” سخن می گوید اما ماهیت و یا نام این اخلال گران را تشریح نمی کند.

مصلحی افزوده است: “برای همه مجموعه‌ها و تشکیلات اقتصادی کشور پیش‌بینی لازم انجام شده و اگر فرد در مجموعه‌ای قصد اخلال داشته و یا برنامه‌ای برای اخلال کردن داشته باشد با آن شخص برخورد و به دستگاه قضایی معرفی می شود”. 

ابعاد طرح هدفمند سازی یارانه که  شوک تورمی آن  بنا به اعتراف بانک مرکزی و چند تن از کارگزاران حکومتی از روزهای گذشته آغاز شده، قرار است آنطور که هاشمی ثمره گفته “احتمالا هفته آینده” از سوی احمدی نژاد و در یک برنامه تلویزیونی  برای “شهروندان نگران” تشریح شود.

بنا به گزارش فارس، دستیار ارشد احمدی نژاد دیروز گفت: “احمدی نژاد اوایل هفته آینده در مورد هدفمند‌کردن یارانه‌ها توضیحاتی را به مردم ارائه خواهد داد”. 

مجتبی هاشمی‌ثمره در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون توضیحات شفافی در مورد اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها ارائه نشده، اظهار داشت: “به‌زودی توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌شود”. 

خبرگزاری ایلنا نیز روز گذشته در گزارشی تحلیلی از به تعویق افتادن اجرای طرح هدفمندسازی خبر داد و نوشت: “با واریز پول به حساب سرپرستان خانوار در سه استان کشور و قوت گرفتن احتمال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای آذرماه، در برخی محافل توقف اختصاص سهمیه بنزین از ابتدای آذر ماه مطرح شده است. پیش از این به دلیل نامعلوم بودن زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها درنیمه دوم سال، تخصیص فصلی بنزین به تحصیص ماهانه تغییر یافت و بر این اساس مقرر شد به جای واریز سهمیه یک فصل به کارت‌های سوخت سهمیه‌ها در هر ماه به کارت‌های دارندگان خودرو واریز شود. به این ترتیب 60 لیتر بنزین برای مهرماه سال جاری به کارت‌های سوخت واریز شده است و مقرر است از ابتدای آبان ماه نیز 60 لیتر بنزین برای دومین ماه سال به کارت‌های سوخت واریز شود. هر چند برخی خبر از حذف سهمیه‌ها با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها می‌دهند اما این مهم هنوز به تصویب نرسیده و به گفته برخی از مقامات احتمال تداوم سهمیه بندی‌ها با ساختار جدید وجود دارد. در این ساختار سهمیه‌ها به جای اختصاص یافتن به خودروها به خانوار تخصیص می‌یابد و به این ترتیب اگر تعداد خودروهای یک خانوار بیش از یک دستگاه باشد در میزان سهمیه دریافتی تاثیری نخواهد داشت”.