تلاش برای شبیه سازی جوانان ایرانی

نویسنده

» گزارشی از نیویورک تایمزدرباره مدل موی پسران

رابرت ورث

 

عکس هایی که از این مدل مو های مورد تایید در سایت های نیمه رسمی ایران منتشر شد، بسیار عادی اند: مردان جوان با موهای کوتاه، مدل موهای دهه 50 میلادی یک کم پف دار و کمی ژل.

اما این مدل موها مد های تابستانی نیستند. آنها مدل موهای تایید شده توسط وزارت ارشاد و دائمی هستند و در راستای تلاش برای منع اشاعه مدل های نامناسب و توسعه فرهنگ اسلامی مورد تایید قرار گرفته اند. قرار روز یکشنبه به مناسبت جشنواره عفاف و حجاب مدل های دیگر هم رونمایی شوند.

کاتالوگ مدل مد، بخشی از مبارزه طولانی دولت ایران با تاثیر فرهنگ غرب است. هر تابستان، پلیس ارشاد سرکوب های جدیدی را در مورد کسانی که لباس های غیر اسلامی پوشیده اند اعمال می کند و این سرکوب ها شامل روسری های شل زنان و موهای بلند و دم اسبی مردان می شود.

امسال بخصوص به نظر می رسد که این سرکوب ها شدیدتر است، شاید این هم بخشی از تلاش دولت برای جلوگیری از اتفاقاتی بشود که منجر به اعتراضات خیابانی سالگرد انتخابات شد. نیروهای انتظامی ماشین ها را متوقف می کند و زنان و مردانی را که با هم ازدواج نکرده باشند، یا زنانی که بیش از حد آرایش کرده باشند و کسانی که در اتومبیل موزیک غربی گذاشته باشند، دستگیر می کنند.

مدل مو های ارائه شده به منظور ایجاد تعادل بین سرکوب شدید و تشویق نرم معرفی شده اند. روز دوشنبه، مدیر جشنواره عفاف و حجاب، ژاله خدایار، در یک کنفرانس تلویزیونی در کنار صد ها آرایشگر و سلمانی حاضر شد و پوستر های مدل مو های تایید شده را تبلیغ کرد.

خانم خدایار گفت:« در این مدل‌ها ما به دنبال عقب‌گرد نیستیم بلکه تلاش کرده‌ایم با حفظ سنت و رعایت قوانین جامعه و فرهنگ ایرانی جدیدترین مدل‌های مو را طراحی کنیم و به این ترتیب با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کنیم.»

جالب است که هیچ یک از مردانی که در عکس ها بودند، ریش که سمبل تعصب مذهبی در ایران است، نداشتند. یکی از آنها هم کراوات زده بود که سال هاست دولتمردان ایران آن را بعنوان سمبل غربی نفی کرده اند.

رهبران تندروی ایران قبلا هم تلاش کرده بودند که با آنچه رنگ و بویی از غرب دارد مبارزه کنند. تا آنجا که شوی لباس اسلامی گذاشتند و موضوع لباس ملی را مطرح کردند و حتی باربی اسلامی درست کردند.

اما به نظر نمی رسد که این طرح پیش برود زیرا ایرانیان از اینکه مسائل خصوصی شان را دیگری تعیین کند، خوششان نمی آید. ماه گذشته مقاومت عمومی در برابر گشت های ارشاد، باعث شد احمدی نژاد در تلویزیون دولتی خود را از هر نوع افراط و فشار غیر منصانه مبرا بداند.

 

نیویورک تایمز  ، 7 ژوئیه