پنجمین ترور دانشمندان هسته ای، در ابهام کامل

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» موج واکنش ها به ترورهای دیروز تهران

یک هفته پس از انتشار تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و یک هفته مانده به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با 5+1، صبح دیروز طی دو سوءقصد جداگانه دو تن از کارشناسان ارشد هسته ای ایران مورد هدف قرار گرفتند. در این دو حادثه تروریستی دکتر مجید شهریاری استاد فیزیک و مدیر یکی از پروژه های سازمان انرژی اتمی کشته شد و دکتر فریدون عباسی دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتوی فیزیک کاربردی زخمی و راهی بیمارستان.

 در این دو سوء قصد همسران این دو کارشناس هسته ای نیز زخمی شدند. به این ترتیب شمار استادان و کارشناسان مرتبط با فعالیت های هسته ای کشور که در یک سال و نیم گذشته مورد سوء قصد قرار گرفته اند به پنج تن رسید

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، دیروز ساعتی پس از این سوءقصدها در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه “سزامی”، صبح روز دوشنبه زمانی که به همراه راننده و همسرش به سمت دانشگاه در حرکت بود، در حوالی میدان ارتش در اثر انفجار بمب کشته شد.

او همچنین در خصوص سوء قصد به جان دکتر فریدون عباسی گفت: “دکتر فریدون عباسی، دیگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی نیز صبح دوشنبه زمانی که به همراه همسرش در حال پارک خودروی خود در خیابان ولنجک در نزدیکی دانشگاه بود، مورد سوء قصد قرار گرفت، اما وی متوجه بمب‌گذاری شده و از محل حادثه فاصله گرفت و مجروح شد.”

خبر این دو حادثه تروریستی که بلافاصله بازتاب گسترده ای در رسانه ای معتبر جهان داشت، واکنش های متفاوتی را در پی داشت.

 

توان هسته ای ایران را چند برابر می کنیم

محمد علی صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به دو حادثه مذکور خطاب به کسانی که به تعبیر وی دشمن و مخالفان برنامه هسته ای ایران هستند، گفت: “با آتش بازی نکنند، زیرا صبر ملت ایران هم حدی دارد و اگر کاسه صبر، لبریز شود، عاقبت بدی نصیب دشمنان خواهد شد.”

وی سپس با لحنی تهدید آمیز، افزود: “دشمن، عزیزترین گل ما را از ما گرفت اما بداند که این ملت با استقامت، ایستادگی و هر آنچه در توان دارد، برای رفع مشکلات و رسیدن به آرزوهای خود تلاش.می کند. قول می دهیم که شهریاری های فراوانی تحویل ملت ایران دهیم و حرکت هسته ای ملت ایران را چند برابر می کنیم.”

صالحی در سخنان خود بدون ذکر نام هیچ یک از کشورهایی که مخالف فعالیت های هسته ای ایران هستند و به تعبیر وی دشمن محسوب می شوند، با اشاره ای ضمنی به ادعاهای اخیر دیپلمات های غربی مبنی بر توقف روند غنی سازی به دلیل مشکلات فنی و همچنین تازه ترین گزارش آژانس بین المللی که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تائید نکرده، افزود: “دشمنان بدانند تیرشان به سنگ خورده است و عاقبت بدی منتظر آنهاست.در راه شهید شهریاری هیچ خللی وارد نخواهد شد و قول می دهیم این راه را با قدرت و تلاش بیشتری ادامه دهیم.”

 

احمدی نژاد: به این پرونده رسیدگی می کنیم

محمود احمد نژاد نیز بعد از ظهر دیروز در نشستی خبری، در واکنش به ترور این دو کارشناس هسته ای ابتدا امریکا و اسرائل را متهم به دست داشتن در این ترورها، کرد و سپس گفت: “دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی در ترور 2 استاد دانشگاه کشورمان دست دارند و از مسئولان امنیتی می خواهم هرچه سریعتر عوامل را شناسایی و معرفی کنند.”

احمدی نژاد در ادامه با اشاره ای تلویحی به ادبیات و ادعاهای اخیر دیپلمات های غربی افزود: واژه‌هایی که آنان به کار می برند و می گویند باید وارد بحث امنیتی شویم معنایش این اتفاقات است که البته آن‌ها اشتباه می کنند چرا که نمی توانند ملت ایران را متوقف کنند و همه این‌ها به حساب آن‌ها نوشته می شود و به زودی به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در این رابطه نوشت: “دشمنان ملت ایران که از پروژه تحریم و فشار ناامید شده اند، بار دیگر در آستانه ادامه مذاکرات گروه 1+5 با ایران، اقدامات کورتروریستی را در دستور کار خود قرار داده اند تا بتوانند بر سر میز مذاکره خواسته های نامشروع و ظالمانه خود را بر ملت ایران تحمیل کنند.”

این واکنش ها که تاکنون صدها بار از سوی مقامات جمهوری اسلامی به دنبال هر تروری رخ داده، نشان می دهد که هیچ اثری از عاملان و هیچ نشانه ای از تشکیلاتی که می تواند چنین ترور هائی را سامان دهد پیدا نشده است و به گفته یک کارشناس مسائل سیاسی گمان نمی رود این بار نیز وعده ها برای رسیدگی و یافتن عاملان به جائی برسد.

 

ماشه ترورهای تهران، در ژنو چکانده شد!

منابع خبری وابسته به دولت روز گذشته واکنش های متفاوت مقامات و مسئولان دولتی و همچنین تحلیل گرانی را منتشر کردند. برخی از این واکنش ها متفاوت است.

خبرگزاری فارس با انتشار یادداشتی به قلم یکی از تحلیل گران هوادار دولت نوشته است: “به نظر می آید ترورهای روز دوشنبه 9 آذر ماه در تهران - که باید مراقب بود تا تکرار نشود- به احتمال خیلی زیاد ارتباط مستقیم با مذاکرات هسته‌ای 14 آذر ماه سوئیس دارد در واقع این جنایت برای آن صورت گرفته است که ایران در پای میز مذاکره نتواند روی ضعف‌های فراوان و برجسته امنیتی کشورهای غربی در افغانستان و عراق تکیه کند و با استفاده از ادبیات مشابه، از آنان بخواهد مواضع و صدای خود را در برابر اقتدار ایران تنزل دهند و با لحن متعهدانه‌ای وارد مذاکره شوند این البته برای «مستکبران» تلخ و غیر قابل تحمل است.”

نویسنده این یادداشت با بر شمردن دلایل مختلفی در خصوص اتفاقات اخیر در داخل ایران و در خاورمیانه نتیجه گیره کرده: “ماشه‌ ی «ترور در تهران» در سوئیس چکانده شده و عاملان آن نه چند عنصر وابسته به یک گروهک تروریستی بلکه «ناتو» و سران غربی 1+5 هستند.  از این رو در جریان مباحث میان ایران و غرب، این اولین مواضعه و مطالبه ما باید باشد. پر واضح است که آمریکا، فرانسه و انگلیس برای رد گم کردن حتما این ترورها را محکوم می نمایند اما در شرایطی که آنان سازمان مدعی ترور را رسما در حمایت خود قرار داده و مانع اعمال حاکمیت عراق بر پرونده منافقین هستند، این محکوم کردن منافقانه و غیر قابل قبول است.”

 

پروژه “سزامی” و حضور اسرائیل

مجید شهریاری کارشناس هسته ای که دیروز ترور شد، نیز همانند دکتر علیمحمدی و چهار کارشناس دیگر به نام های بابک شاکری، جواد رحیقی، رضا منصوری، و دکتر جلالی نماینده ایران یونسکو، عضو پروژه سزامی بود که اسرائیل نیز در این پروژه همکاری دارد.

طرح سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) مربوط به بهره‌برداری از یک دستگاه سینکروترون در منطقه است که قرار است با همکاری کشورهای منطقه در کشور اردن راه اندازی شود.سینکروترون، دستگاهی است که دارای کاربردهای مختلفی در تحقیقات علوم بنیادی، فن‌آوری نانو، زیست‌فن‌آوری، باستان‌شناسی، علم ساختارشناسی، مهندسی مواد، محیط زیست، تهیه داروهای نوین و پزشکی است.

با کشته شدن مجید شهریاری، شمار کارشناسان قربانی شده فعالیت های هسته ای پس از انتخابات بحث برانگیزه سال گذشته به چهار تن رسید.

دی ماه سال گذشته دکتر علی محمدی یکی از برجسته ترین دانشمندان هسته ای با انفجار بمبی کارگذاشته شده در اتومبیل اش کشته شد. مقامات دولتی ترور این دانشمند هسته ای را به عوامل امریکا و اسرائل نسبت دادند. و این در حالی بود که این استاد هسته ای از طرفداران میرحسین موسوی و جنبش سبز بود. به نوشته برخی منابع هوادار جنبش سبز وی نیز همانند بسیار دیگر از اساتید برجسته دانشگاهی از معترضان به نتیج انتخابات بود و امضای او در پای نامه حمایت گروهی از استادان دانشگاه از نامزدی میرحسین موسوی دیده می شد و برخی دانشجویان او، در وبلاگ ها و شبکه‌های اجتماعی نوشتند که او سرسختانه از جنبش اعتراضی ایران حمایت می کرد.

چند ماه پس از ترور دکتر علیمحمدی، “احمد معتمدی” عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزیر ارتباطات دولت اصلاحات نیز در سیزدهم اردیبهشت ماه، در دانشگاه مورد حمله فردی مهاجم قرار گرفت و با ضربات چاقو از پایی درآمد. در این مورد هم رسانه ها و مقامات دولتی انگیزه این حادثه را کینه های شخصی اعلام کردند و به پرونده هرگز آن گونه که باید و شاید است رسیدگی نشد.

در ادامه این ترور ها شهریور ماه نیز یکی دیگر از اساتید دانشگاه به ضرب گلوله یک موتور سوار کشته شد. در این مورد نیز رسانه ها و مقامات دولتی نه اطلاع رسانی شفافی داشتند و نه پیگیریهای مشخصی در حالی که حتی وزیر بهداشت رسما درخواست پیگیری کرده بود.