مرعشی در پارک بازداشت شد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

یک روز مانده به تحویل سال نو، خانواده های زندانیان گمنام و فعالان سیاسی و مطبوعاتی دربند همچنان چشم انتظار عزیزان دربند خود هستند تا نوروز را در کنار آنان آغاز کنند.

به گزارش خبرنگاران “روز” اکثر خانواده های این زندانیان تصمیم دارند در صورت عدم آزادی عزیزانشان در ساعات باقی مانده سال 88، با گستردن سفره هفت سین، سال نو را در مقابل زندان اوین آغاز کنند. این در حالیست که زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین از صبح روز پنج شنبه اعتصاب غذا کرده اند.

از سوی دیگر و در حالیکه، افکار عمومی در انتظار آزادی زندانیان برای نوروز هستند حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران سازندگی بازداشت و روانه زندان اوین شد.

رسانه های دولتی علت بازداشت این فعال سیاسی را قطعی شدن حکم یک سال زندان او از سوی دادگاه تجدید نظر اعلام کرده اند اما خانواده حسین مرعشی به “روز” گفتند: حکم دادگاه تجدید نظر به آقای مرعشی و وکیل او ابلاغ نشده بود و ما منتظر ابلاغ و اعلام حکم دادگاه تجدید نظر بودیم که یکباره، پنج شنبه شب آقای مرعشی را در پارکی در نزدیک منزل بازداشت کردند.

به گفته خانواده حسین مرعشی، مدعی العموم به دلیل مصاحبه او مبنی براینکه “باید چند ده هزار نفری در مقابل زندان اوین جمع شویم” از این فعال سیاسی شکایت کرده است.

صاحب نظران بازداشت شتابزده حسین مرعشی، دو روز مانده به عید نوروز را عیدی دستگاه قضایی به هاشمی رفسنجانی ارزیابی کرده اند. وی از بستگان نزدیک همسر هاشمی رفسنجانی است.

حسین مرعشی به به تحمل یک سال حبس و محرومیت دائم از شرکت در هرگونه حزب و موسسه که به کارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بپردازد، محکوم شده است.

پیمان عارف، دانشجوی محروم از تحصیل نیز که به مرخصی ده روزه آمده بود با مخالفت دادستان تهران با تمدید مرخصی اش، روانه زندان اوین شد.

 

آزادی ها

علی معظمی، علی انجم روز، بهمن احمدی امویی و ام البنین ابراهیمی، طی دو روز گذشته آزاد شدند. خانم ابراهیمی از اعضای کمیته مادران صلح و علی انجم روز، روزنامه نگار و عضوشعبه گیلان ادوار تحکیم وحدت است.

علی معظمی، دانشجوی دکترای فلسفه، پژوهشگر و روزنامه نگار حدود ۱۰ روز پیش بازداشت شده بود.

بهمن احمدی امویی نیز که از 30 خرداد در بازداشت به سر می برد با وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شده است. این روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال زندان قطعی  محکوم شده است.

 

جعفر پناهی: زندانی سیاسی هستم

جعفر پناهی کارگردان مشهور سینما هنوز درانفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می برد.

جعفر پناهی در آخرین تماس تلفنی با همسر خود طاهره سعیدی اعلام کرده است: من همچنان در سلول انفرادی هستم. از همه کسانی که برای آزادی من تلاش کرده اند، سپاسگزارم، اما هیچ اقدام اضافه ای برای من انجام ندهید. مگر دیگر زندانیان سیاسی کس و کاری در جهان دارند. دوست دارم زندگی من شبیه دیگر زندانیان سیاسی ادامه پیدا کند.

 

محمد نوریزاد زنده است؟

زینب نوری زاد دختر محمد نوری زاد بعد از سه ماه بی خبری از پدر در وبلاگش  نوشته است:

خانم نگران نباشید. محمد نوری زاد در اعتصاب است و وقت دیدار با شما را ندارد.

خانم محمد نوری زادٍ نقطه چین خودش نمی خواهد تلفن بزند وگرنه خط تلفن مستقیم در سلول انفرادی اش سه ماه است که خاک می خورد.

خانم شما برو به زندگیت برس وقتی افکار محمد نوری زاد مهار شد آزادش می کنیم . ….”

و نزدیک به سه ماه می گذرد و محمد نوری زاد از زمان بازداشت با خانواده ی خود حتی تماس تلفنی هم نداشته است.

و همه اینها این سئوال را در ذهن پررنگ تر می کند: آیا محمد نوری زاد زنده است؟

 

عفو بین الملل خواستار آزادی بی قید و شرط  طبرزدی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی - سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که روز چهارشنبه در لندن منتشر شد ضمن اعتراض به بازداشت و شکنجه حشمت الله طبرزدی، خواستارآزادی بی قید و شرط رهبر جبهه دمکراتیک ایران از زندان اوین شد. این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود که برای برای آزادی فوری طبرزدی منتشر کرده از همگان خواسته است تا با تماس با مقامات جمهوری اسلامی در سراسر دنیا نگرانی و اعتراض خود را نسبت به بازداشت و شکنجه طبرزدی ابراز دارند:“حشمت الله طبرزدی (معروف به حشمت)، روزنامه نگار و رهبر یک حزب سیاسی ممنوع در ایران، در معرض خطر شکنجه در زندان اوین در پایتخت ایران، تهران، است. او در مدت کوتاهی پس از نوشتن مقاله ای برای یک روزنامه بین المللی در ایالات متحده دستگیر شد که ممکن است دلیلی برای بازداشت او باشد. سازمان عفو بین الملل معتقد است که او یک زندانی عقیدتی است.حشمت الله طبرزدی، 53 ساله، رهبر جبهه دموکراتیک ایران، در روز 27 دسامبر 2009 در خانه اش در تهران دستگیر شد. آن روز انبوه تظاهرات ضد دولتی سراسر ایران را فرا گرفته بود. او توسط ماموران امنیتی سپاه پاسداران انقلاب با حکم بازداشتی که معتبر نبود، دستگیر شد. ماموران کامپیوتر، دفترچه تلفن، آلبوم عکس، نوار ویدئو، فکس و تلفن همراه او را ضبط کردند. حشمت الله طبرزدی به توهین به «رهبر جمهوری اسلامی»، «توهین به نظام جمهوری اسلامی» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده است. او اجازه نیافته است تا با وکیل خود ملاقات کند. او تا به حال حداقل دو بار با خانواده اش ملاقات کرده و چند بار توانسته با انها تماس تلفنی برقرار کند، اگرچه تماس های او در کنترل ماموران بوده است. او در دوره بازجویی و در حالیکه چشم بند داشته مورد ضرب و شتم قرار گرفته، و ماموران اطلاعاتی او را به مجازات مرگ تهدید کرده اند. پس از ملاقات همسر او در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۰، همسر او گفته است که طبرزدی از زمان بازداشت به بعد لاغر شده و موهایش نیز سفید شده است. بازداشت حشمت الله طبرزدی ممکن است در ارتباط با مقاله او در ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹ در روزنامه وال استریت ژورنال باشد، که او در آن چنین نتیجه گرفت : «اگر دولت همچنان به خشونت ادامه دهد، به خوبی ممکن است انقلاب دیگری در ایران بوجود آید. یک طرف باید عقب نشینی کند و آن طرف دولت است نه مردم ». در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹ وی از سوی بخش فارسی صدای امریکا ( رادیو و تلویزیون دولتی ایالات متحده آمریکا) مورد مصاحبه قرار گرفت، و اعلام کرد که تظاهرات در ایران بزرگترین تظاهراتی بوده که او تا کنون دیده است. طبرزدی معترضان را به عدم استفاده از خشونت فراخواند. عفو بین الملل خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط حشمت الله طبرزدی شده و نوشته است که او یک زندانی وجدان است که تنها به منظور فعالیت مسالمت آمیز خود برای حق آزادی بیان در زندان نگهداری می شود.”

 

پیام نوروزی خانواده شیوا نظرآهاری

خانواده شیوا نظرآهاری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که در زندان به سر میبرد با انتشار پیامی خطاب به او نوشته اند: تا امروز ۹۰ روز است که دوباره در بند ۲۰۹ زندانی هستی و ما این ماه آخر سال را هر روز منتظر بودیم تا زنگ تلفن به صدا در آید و خبر آزادی تو نیز مانند بقیه به ما داده شود، ولی مثل این که اراده ی قوی تری خواهان در بند بودن تو است.

شیوا جان، برای ما بسیار سخت است باور کنیم که سال نو را بدون حضور تو آغاز می کنیم در هر حال چه ما بخواهیم و چه نه سال نو با تمام شور و هیجانش بزودی آغاز می شود و ما امیدواریم که این سال برای تمامی هموطنانمان سالی پربار بوده و در سال جدید دیگر شاهد در بند بودن کسی نباشیم.

نه! به تو قول می دهم که برای ما «نمی شود» که سال نو بشود، سال نوی ما می ماند تا تو بیایی ….

 

نامه مادر حسین درخشان

حدود هفده ماه از بازداشت حسین درخشان می گذرد. یکی از نخستین وبلاگ نویس های ایرانی که مقاله هایش درباره چگونگی استفاده از اینترنت ده سال پیش در روزنامه عصر آزادگان منتشر می شد.

به گزارش کلمه، در واپسین روزهای سال ۸۸، مادر حسین درخشان نامه ای خطاب به رئیس  قضایی نوشته و ضمن گلایه از شرایط پسرش، خواستار روشن شدن وضع و جرم او شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:“من، مادر حسین درخشان، به حضور شما عرض کوتاهی دارم. دومین عید دربند بودن حسین ما در حالی رقم می‌خورد که هنوز از شرح اتهامات او بی‌اطلاعیم، نمی‌دانیم قرار است در چه تاریخی و در کجا پرونده او به کدام دادگاه تقدیم شود و تا کی قرار است دامنه وعده‌های مکرر مسوولان قضایی در محیط صبر و حوصله ما وسعت بگیرد.

جناب قاضی‌القضات

من از بی‌توجهی‌های مکرر دستگاه تحت‌الامر شما به قاضی‌الحاجات شکایت می‌برم. دعا می‌کنم هیچ‌گاه خانواده‌ای، حتی خانواده مسوولانی که این‌قدر در مشخص‌شدن تکلیف مردم اهمال می‌کنند و تقصیر دارند، هرگز اینچنین به بی‌پناهی ما دچار نشوند.

۸ ماه است در تمام رسانه‌ها اعلام می‌کنید کسانی را که قصد براندازی نظام را داشته‌اند دستگیر کرده‌اید. شب عید که می‌شود، همه آنهایی را که عاملان اصلی فتنه می‌خوانید آزاد می‌کنید، اما حسین درخشان هنوز از نظر شما مستحق آزادی نیست! چرا؟ چون از کسانی که می‌فرمایید براندازند جرمش سنگین‌تر بوده؟! چون به دامن وطن با پای خودش بازگشته؟! چون از نظر دشمنان، حامی نظام و دولت اسلامی بوده؟! چرا؟

بیش از ۵۰۰ روز است حسین در زندان شماست. و ما بیرون زندان “هر روز” منتظرش بوده‌ایم. چون شما هر روز به ما وعده‌ای جدید داده‌اید. اگر از خانواده ما حق آزادی فرزندمان را برای عید دوم هم ندادید، قضاوتش با خدا و وعده ما به روز حساب. لااقل این را بگویید که حسین و ما قرار است چند روز، چند ماه و یا احیانا چند سال دیگر در این بلاتکلیفی بمانیم؟ نظام اسلامی که قرار است پناه شهروندان باشد، از عذاب‌کشیدن یک خانواده منتظر چه سودی عایدش می‌شود؟”