موافقت خامنه ای با سئوال از احمدی نژاد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» همراهی حداد عادل با امضاکنندگان

با پایان مهلت قانونی محمود احمدی نژاد برای پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس و پس از پیوستن حداد عادل به جمع سئوال کنندگان، که به دلیل وابستگی سببی اش با آیت الله خامنه ای به معنای موافقت رهبرجمهوری اسلامی با طرح سئوال تعبیر شده، محمود احمدی نژاد گفته است به زودی در مجلس حاضر خواهد شد و دست به افشاگری می زند.

جدال اصولگرایان با احمدی نژاد در شرایطی وارد مرحله تازه ای شده که اقتصاد کشور با بحران های جدی رو به روست و حتی زندگی روزمره شهروندان دچار اختلال شده است. البته احمدی نژاد که زمانی قطعنامه های سازمان ملل و تحریم ها را “کاغذ پاره” می دانست، طی دو هفته گذشته واکنشی نسبت به آشفتگی بی سابقه اقتصادی ایران نشان نداده اما نمایندگان مجلس، با به جریان انداختن طرح سئوال از وی در مجلس و نیز گنجاندن مواردی در ارتباط با شرایط وخیم اقتصادی کشور، او را برای پاسخگویی به مجلس تحت فشار گذاشته اند؛ فشاری که به نظر می رسد احمدی نژاد قصد دارد به شیوه همیشگی با آن رو به رو شود.

در همین راستا نمایندگان احمدی نژاد طی روزهای گذشته با حضور در کمیسیون هایی که سئوالات به آنها ارجاع شده، تلاش کردند تا این طرح را از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کنند؛ تلاشی که به گفته سخنگوی سئوال کنندگان به فرجام نرسیده و احمدی نژاد مجبور است خود برای پاسخگویی به صحن مجلس بیاید.

بنا به نوشته ایلنا، مصطفی رضا حسینی، سخنگوی طراحان طرح سئوال از احمدی نژاد، از تشکیل “جلسه فوق العاده سئوال کنندگان” در نیمه دوم بهمن ماه خبر داده و گفته است: “هشتاد نماینده طراح سئوال از رئیس‌جمهور هفته دوم بهمن‌ماه در نشستی فوق‌العاده درباره پاسخ‌های نمایندگان رئیس‌جمهور و سئوالات نمایندگان از احمدی‌نژاد تصمیم‌‌گیری خواهند کرد. البته اگر کمیسیون‌های اقتصادی و فرهنگی زودتر بتوانند سئوالات را بررسی کنند، این احتمال نیز وجود دارد که این نشست زودتر هم برگزار شود. چنانچه در جمع‌بندی نهایی طراحان از پاسخ‌های نمایندگان رئیس‌جمهوری قانع نشوند، طبق قانون رئیس جمهوری باید برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حاضر شود.”

او افزوده:” قرار بر این است که نمایندگان طراح سئوال از رئیس‌جمهور به کمیسیون‌ها بروند و نظرات نمایندگان رئیس‌جمهور را شنیده و در پایان بررسی سئوالات در کمیسیون‌های تخصصی، نشستی فوق‌العاده برگزار و با توجه به توضیحات نمایندگان رئیس‌جمهور، در رابطه با سئوالات تصمیم‌گیری کنند”.

او در ادامه گفته: “چند ماه است که موضوع سئوال مطرح شده و دولتی‌ها اگر می‌خواستند که جلسه‌ای با طراحان و رئیس‌جمهور بگذارند، این کار را انجام می‌دادند اما آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه با رایزنی برای بازپس‌گیری امضاها نشان دادند که تمایلی برای تعامل ندارند”.

حسینی گفته است: “نمایندگان رئیس جمهوری نه تنها پاسخ‌های شفافی نداده‌اند، بلکه در پاسخ به سئوالات نیز به نوعی سعی داشتند با طرح موضوعاتی همچون «سئوالات ایراد دارد»، «مجلس نباید وارد این حوزه شود» و یا اینکه شخلأ قانونی وجود دارد» مجلس را زیر سئوال ببرند”.

به نوشته خبرگزاری مهر، همزمان با سخنان این نماینده، کمیسیون فرهنگی نیز که ریاست آن را حداد عادل بر عهده دارد، چهار سئوال این کمیسیون را به صورت مکتوب به احمدی نژاد ابلاغ کرد تا از دید ناظران، بدین ترتیب، نظر مثبت آیت الله خامنه ای به انجام این طرح را نشان داده باشد.

این خبرگزاری نوشته است: “علیرغم اینکه بیش از یک ماه است که تمام کمیسیون های تخصصی مجلس، سئوالات مربوط به حوزه کاری خود را در طرح سئوال از رییس جمهور، به صورت کتبی به رییس جمهور ابلاغ نمودند، کمیسیون فرهنگی مجلس که ریاست آن را حداد عادل بر عهده دارد و حامیان دولت وزن قابل توجهی را در آن دارند، تاکنون این امر را به تاخیر انداخته بود، اما سرانجام و در پایان هفته گذشته، حداد عادل نیز به تصمیم جمعی نمایندگان مردم عمل کرد و 4 سئوال مهم از طرح سئوال از رییس جمهور که مرتبط با کمیسیون فرهنگی مجلس بود را طی نامه ای کتبی به احمدی نژاد ابلاغ نمود”.

به نوشته مهر، ماجرای “مکتب ایرانی”، “عدم معرفی وزیر ورزش و جوانان”، “بی توجهی به قانون حجاب و عفاف” و “کاهش 1500 میلیارد تومانی بودجه فرهنگی” سئوالات کمیسیونی است که حداد عادل ریاست آن را بر عهده دارد.

 ابلاغ نامه کتبی حداد عادل به احمدی نژاد با بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های راستگرایان همراه بوده و بسیاری از آنها این اقدام را به تائیدیه آیت الله خامنه ای بر طرح سئوال از احمدی نژاد تعبیر کرده اند.

هزمان با این تحرکات، یک سایت اینترنتی به نام “اعتدال” که به جریان سردار قالیباف نزدیک است، از واکنش احمدی نژاد به پیگیری سئوالات در مجلس خبر داده و اعلام کرده او قصد دارد در صحن مجلس دست به “افشاگری” بزند.

این پایگاه خبری نوشته است: “پس از آنکه تلاش‌های دولت و نمایندگانی که از آنها به وکیل الدوله یاد می شود در منصرف کردن سئوال کنندگان از احضار رئیس جمهور به مجلس ناکام ماند، رسانه‌های اقماری جریان انحرافی حالا به میدان آمده اند و از بیم منتقدین از افشاگری های احمدی نژاد، می گویند.برخی از طراحان پشت پرده! سئوال از رئیس جمهور اخیرا در جلسه ای راهکارهای مقابله با افشاگری احمدی نژاد را بررسی کردند”.

اعتدال افزوده است: “به نظر می‌رسد به دلیل اینکه قرار است رئیس جمهور تنها در جلسه علنی مجلس به سئوالات پاسخ دهد که دارای بیننده و مخاطب میلیونی خواهد بود و بازتاب وسیعی خواهد داشت لذا رئیس جمهور قصد تسویه حسابی از جنس مناظرات انتخاباتی را دارد.یکی از حاضرین در این جلسه گفته است جای هیچ نگرانی نیست به محض اینکه سخنان رئیس جمهور رادیکال شد و به سمت افشاگری رفت میگوییم سریعا بلندگویش را خاموش کنند که صدایش شنیده نشود! البته نگارنده نگفته است آیا منظور از افشاگری وارد کردن اتهامات بی‌اساس علیه مقامات کشور است، یا اینکه بالاخره رئیس دولت برای یک بار هم که شده دو تا مدرک محکمه پسند با خود همراه خواهد آورد؟”

 محمود احمدی نژاد و اطرافیان وی تا کنون چند بار نشان داده اند در برابر فشارهای سیاسی، از اهرم افشاگری استفاده می کنند. در یکی از این موارد، احمدی نژاد فرماندهان سپاه را، آنهم در جلسه ای با حضور محمد علی جعفری، تلویحا “برادران قاچاقچی” خواند.
در مجلس هفتم نیز احمدی نژاد در جریان یک سخنرانی، مدام دست در جیب کاپشنش می کرد و از لیست بلند بالای مفسدان اقتصادی سخن می گفت؛ لیستی که هرگز منتشر نشد.

یک سایت نزدیک به او نیز چند ماه قبل با انتشار اسنادی بر علیه احمد توکلی و علیرضا زاکانی، مدارک دکترای آنها را جعلی خواند وبه رانت هایی که آنها استفاده کرده اند اشاره کرد؛ این سایت همچنین حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان را به اختلاس 12 میلیارد تومانی از سازمان تامین اجتماعی متهم کرد؛ افشاگری هایی که واکنشی از سوی متهمان به دنبال نداشت.

بر اساس اخبار رسمی، تیم احمدی نژاد 400 هزار سند محرمانه را از وزارت اطلاعات در سال 88 خارج کرده و به این ترتیب هر گونه تهدید وی به افشاگری، موجب نگرانی اصولگرایان می شود. هم اکنون نیز وی به شیوه همیشگی، در برابر اصرار نمایندگان به احضارش به صحن پارلمان، تهدید به افشاگری کرده است؛ تهدیدی که شاید بیش از سئوالات مجلس مخاطب داشته باشد.