افتتاح سایت وزارت اطلاعات با تهدید و دعای ظهور

نویسنده
نازنین کامدار

» تهدید شهروندان در گام اول

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی یک سایت اطلاع رسانی رسمی راه اندازی کرده است؛ سایتی خبری که روز گذشته از نسخه آزمایشی آن پرده برداری شد. پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات که با “دعای ظهور امام زمان” راه اندازی شده، در مرحله “آزمایشی” است و هنوز برخی از صفحات آن فاقد مطلب است.

این سایت که در آدرس www.vaja.ir قابل مشاهده است، از بخش های “خبر، تحلیل، مصاحبه، سخنرانی، فیلم و نماهنگ، توجیه و هشدار، قوانین و مقررات، تازه های نشر، سازمان های اطلاعاتی، داستان های اطلاعاتی، جریان شناسی، ستاد خبری و لینک دانشکده وزارت اطلاعات” تشکیل شده است.

سایت وزارت اطلاعات در بخش “تازه های سایت”، مطلبی با عنوان “تحلیل اقتصادی” منتشر و آنچه را که “راهکار جلوگیری از آشفتگی اقتصادی” خوانده، بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است: “اقتصاد ملی زمانی قابلیت توسعه‏ پیشرفت و ادامه حیات را در شرایط کنونی جهان خواهد داشت که با اقتصاد بین‏الملل ارتباط برقرار نماید. در حالی که سرمایه مالی به عاملی تأثیرپذیر از خارج تبدیل گردیده حیات این نوع سرمایه‏داری و کسب سود توسط آن به تحریک روانی بازار و هیجانات آن وابسته خواهد شد. القای بی‏ثباتی سیاسی یا توسعه فضای ابهام و بی‏اعتمادی می‏تواند این نوع سرمایه را در رسیدن به اهدافش کمک کند. در چنین شرایطی رسانه‏های ‏داخلی و خارجی می‏توانند به لحاظ روانی نقش تعیین کننده‏ای ‏را در افزایش هیجانات اقتصادی یا آرام کردن فضا ایفا کنند.بنابراین هرگونه اولویت بندی و اقدام و سیاست‏گذاری اقتصادی در دو عرصه داخلی و خارجی باید در درجه اول در راستای تأمین امنیت و اعتماد در عرصه اقتصاد و سیاست باشد. در این چارچوب باید فضای مشاجرات به فضای کارشناسی و تأمین منافع ملی تبدیل شود. بنابراین ضرورت توافق بر روی الگوی تعامل اقتصاد و سیاست امری حیاتی خواهد بود”.

این تحلیل اطلاعاتی در بخش نتیجه گیری آورده است: “در شرایط کنونی که بازار دچار التهاب است شاید یکی از راه کارهای کوتاه مدت، تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی از طریق واردات باشد اما در بلند مدت این امر پذیرفتنی نیست. نباید فراموش کرد که در عالم واقع تجارت آزاد یک قانون نیست بلکه در بیش‏تر مواقع یک اتفاق است. از این رو حمایت از تولید و فعالیت در این زمینه در هر شرایطی باید به عنوان یک اصل اساسی شناخته شود و به یک ارزش و افتخار ملی تبدیل گردد. در مجموع در چارچوب اصول اقتصاد سیاسی باید چهار موضوع جلب اعتماد جامعه و بهبود شرایط روانی، اصلاح سیاست‏های ‏پولی و مالی، تعامل فعال دولت و جامعه با هدف تقویت تولید، و حفظ استقلال بانک مرکزی، و تعامل با اقتصاد بین‏الملل به صورت هدفمند و فعال پیگیری شود”.

علاوه بر این تحلیل، گزارش هایی درباره سقوط و فروپاشی آمریکا و نقش سوریه در سیاست خارجی ایران و زمان ظهور امام زمان … نیز در بخش “تازه های سایت” گنجانده شده است.

وزارت اطلاعات در بخش “جریان شناسی” سایت خود به “جریانشناسی اپوزیسیون” پرداخته و تعریف خود را از اپوزیسیون چنین بیان کرده است: “هر نوع اقدامی که در جهت براندازی نظام حاکم پی ریزی شود خواه این فعالیت یک اطلاعیه، یک سخنرانی و یا یک مصاحبه باشد، خواه یک اقدام ترور یا بمب گذاری و یا اقدام براندازانه، همه این اقدامات به عنوان فعالیت علیه نظام حاکم تلقی خواهد شد. در اینجا ممکن است این شائبه پیش آید که آیا هیچ فرقی بین یک مصاحبه یا سخنرانی و یک اقدام بمب گذاری و ترور به عنوان فعالیت علیه نظام وجود ندارد؟ در جواب باید گفت که خیر. هیچ فرقی از نظر اطلاق فعالیت بر این اقدامات وجود ندارد زیرا همه آنها اقداماتی است که علیه نظام حاکم با نیت و در جهت براندازی صورت گرفته است. تنها فرقی که در این نوع فعالیتها وجود دارد نوع برخورد با کسانی است که این اقدامات را انجام داده اند مثلاٌ: ممکن است کسی که یک اطلاعیه و یا مصاحبه و یا سخنرانی علیه نظام حاکم انجام داده است از طرف دستگاههای ذی ربط احضار و در یک محیط دوستانه با آنها صحبت شده و آنها را متنبه کرده و سپس آزاد نمایند. اما در اقداماتی مانند ترور و یا بمب گذاری، اقدام کنندگان با احکامی همچون زندان طویل المدت و یا اعدام روبرو می شوند. از طرف دیگر در بعضی از مواقع و برخی از نظام ها ممکن است همین اطلاعیه یا مصاحبه و یا سخنرانی در جهت براندازی بتواند آن نظام را با مشکلات عدیده و متمادی روبرو نماید و اقداماتی مانند ترور و بمب گذاری وحدت آحاد آن نظام را بیشتر نماید. در پایان بحث “تعریف” یک نکته قابل ذکر است و آن اینکه اولاً همه اپوزیسیونی که با نظام حاکم مخالفت می کنند طبیعتاً با دولت حاکم هم مخالف هستند. ثانیاً این تعریف فقط در کشورهایی که دارای نظامهای چند حزبی هستند صادق است. در کشورهای تک حزبی مشخص است هر کس با دولت حاکم مخالف باشد بدان معنی است که با نظام حاکم هم مخالف است زیرا دولت و نظام نعل به نعل تابع هم هستند”.

در سایت وزارت اطلاعات همچنین نحوه استخدام عوامل اطلاعاتی و شرایط آن جهت عضویت در این تشکیلات برای “علاقه مندان” منتشر شده است.

وزارت اطلاعات، شرایط عضو گیری خود را چنین تشریح می کند: “یکی از شرایط ورود به خدمت در وزارت اطلاعات «اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و مقام رهبری» می‌باشد. بر اساس ماده ۸ قانون استخدامی وزارت اطلاعات یکی از شرایط ورود به خدمت در وزارت اطلاعات «عدم عضویت یا وابستگی به احزاب و گروه‏‌ها و سازمان‌های سیاسی» می‌باشد. یکی دیگر از شرایط ورود به خدمت در وزارت اطلاعات «داشتن حسن شهرت و سابقه از نظر اعتقادات، تعهد و صداقت، امانت‌داری، رازداری، دلسوزی و حسن خلق» می‌باشد. بر اساس ماده ۷۴ قانون استخدام وزارت اطلاعات «قبول هرگونه هدیه، نشان از بیگانگان و معامله با آن‏‌ها جز با اطلاع مسئولان ذی‏ربط و بنا به وظایف اداری ممنوع است». بر اساس ماده ۷۶ قانون استخدامی وزارت اطلاعات «ازدواج مستخدمین وزارتخانه با اتباع بیگانه، یا کسانی که قبلاً به تابعیت ایران در آمده‌اند، ممنوع است». بر اساس ماده ۷۸ قانون استخدامی وزارت اطلاعات «مستخدمین وزارتخانه حق عضویت و وابستگی به احزاب و گروه‏های سیاسی را ندارند». دانشکده اطلاعات همه ساله از طریق آزمون سراسری دانشجوی تمام وقت در مقطع کارشناسی می‌پذیرد”.

سایت وزارت اطلاعات همچنین برخی وظایف و ماموریت های خود را اینچنین اعلام کرده است: “وزارت اطلاعات یکی از ارکان اساسی و مهم رسیدگی به جرائم و تخلفات شرکت‌های هرمی، یکی از مراکز چهارگانه تعیین صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورا‌های شهر و روستا و…است. همچنین رسیدگی به امر مهم ضد جاسوسی به عهده وزارت اطلاعات است. وزارت اطلاعات ریاست شورای هماهنگی اطلاعات کشور را به عهده دارند و جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران از سیزده سازمان و دستگاه تشکیل شده است. کارشناسان وزارت اطلاعات با حضور در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در آموزش‌های توجیهی نقش ارزنده‌ای را ایفا و در پیش‏گیری از لغزش‌ها و خطاها مؤثر هستند”.

این سایت همچنین نحوه ثبت نام در دانشکده وزارت اطلاعات را برای “داوطلبان” تشریح و تاکید کرده است که تحصیل در این دانشکده به صورت بیست و چهار ساعته خواهد بود.

سایت وزارت اطلاعات، دانشکده یا همان محل عضوگیری خود را چنین معرفی کرده است: “با توجه به مختصات اطلاعاتی دنیای امروز غالب سرویس های اطلاعاتی خصوصاً در جنوب با اتکاء به یک یا چند سرویس اطلاعاتی در شمال راه اندازی و در عرصه آموزش و پژوهش اطلاعاتی که از امور بسیار پیچیده و چند وجهی می‌باشد تحت لیسانس اداره می‌شوند؛ لکن اطلاعات ج.ا.ا منزه از این گونه وابستگی ها و صرفاً با اتکاء به قدرت لایزال الهی و خودباوری و محقق ساختن فعل خواستن، توانستن است وارد عرصه جنگ اطلاعاتی با قدرتهای به مراتب بزرگتر و چند برابر شده است (جنگ اطلاعات نامتقارن)، آموزش و پژوهش اطلاعاتی نیز از این امر مستثنی نبود و نیست. تلاش شبانه روزی و مجاهدت خاموش علمی در اخذ آخرین دستاوردهای علم اطلاعات از یکسو و اتکاء مضاعف بر تجارب اطلاعاتی که محصول مبارزه با صدها توطئه اعم از جنگ خیابانی، کودتا، ترور، جاسوسی، خرابکاری، اغتشاش و… در حوزه پدافندی در کنار طراحی های اطلاعاتی و عملیاتی در حوزه آفندی مجموعه بی بدیلی از دانشکده اطلاعات به وجود آورده است که به اعتراف دوست و دشمن بنیان مرصوصی است که تاکنون توانسته است صدها تن از کارشناسان اطلاعاتی و ضداطلاعاتی کشور اعم از جامعه اطلاعاتی و وزارت اطلاعات را آموزش داده و با مجهز نمودن آن‌ها به علم جدید بومی اطلاعاتی بیش از گذشته در راه دفاع از آرمان‌ها، اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس ج.ا.ا جان برکف آماده دفاع باشند”.