چرا هاشمی هنوز ازبحران حرف می زند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» حمله الهام به جنبش سبز و اصولگرایان منتقد احمدی نژاد

غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی سابق احمدی نژاد، طی گفتگویی سه ساعته با خبرگزاری ایسنا، بار دیگر در حمایت از احمدی نژاد، و با ارائه تعریفی جدید از گفتمان اصولگرایی مورد تائید آیت الله خامنه ای، علیه هاشمی و رهبران جنبش سبز موضع گرفت. او در این مصاحبه صریح تر از گذشته هاشمی را متهم به “سوء مدیریت در حوادث پس از انتخابات”، “سوء استفاده از ظرفیت های مجمع تشخیص مصلحت” و “معضل سازی برای نظام” کرده و با بیان اینکه طبق گفته آیت الله خامنه ای، میزان حال فعلی افراد است، گفته  ”هاشمی مرتکب اشتباهات بزرگی شده، این هاشمی، هاشمی اوایل انقلاب نیست.”

به دنبال حوادث پس از انتخابات پر مساله ریاست جمهوری سال گذشته، غلامحسین الهام، اگر چه در دولت مستقر احمدی نژاد جایی نداشته، به طور مداوم طی یاداشت ها و گفتگوهای مختلفی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را همراه با رهبران جنبش سبز مورد حمله قرار داده است.

 

اختلاف گفتمانی هاشمی و احمدی نژاد

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام در پاسخ به سئوالات خبرنگار این خبرگزاری به تشریح ریشه های اختلافات هاشمی و احمد نژاد پرداخته و با بیان اینکه پس از انتخابات احمدی نژاد در هیچ یک از جلسات مجمع تشخیص شرکت نکرده، گفته: “اختلاف بین هاشمی و احمدی نژاد، یک اختلاف گفتمانی است. وقتی ابزارهای حکومتی در خدمت حمایت و یا مخالفت با گفتمانی که درست نیست صرف شود مسوول آن کسانی هستند که این کار رامی کنند. آقای هاشمی مجمع را خوب اداره نکرد که نتیجه آن نرفتن احمدی‌نژاد به جلسات مجمع شد. اگر مجمع تشخیص در جایگاه عالی مصلحت نظام فراتر از نگرش‌های جریانی و حزبی اداره می شد، این اتفاقات پیش نمی آمد که مثلا خیلی سطحی و خیابانی مسائلی راجع به اساس فتنه و تقلب در انتخابات در جلسات مجمع مطرح شود”.

الهام در ادامه ب تلویحا هاشمی را متهم به سوء استفاده از ظرفیت های مجمع تشخیص مصلحت علیه “گفتمان اصولگرایی ناب” کرده که به گفته وی احمدی نژاد عامل آن بوده است: “احمدی نژاد بعد از جریان فتنه به جلسات مجمع نرفته است و قبل از آن را نمی توان گفت که نمی رفت. آقای احمدی نژاد نسبت به مسائل حاکمیتی مشکل نداشت؛ چراکه هم جلسات را می رفت، هم در جلسه‌ای که با پیشنهاد خبرگان در سال 86 یا 85 تشکیل شد و رئیس خبرگان و رییس مجمع در آن حضور داشت شرکت کرد. ایشان بحث و باب ارتباط حکومتی و حاکمیتی را نبسته بود. در جلسات مجمع شرکت می‌کردند و حالا اگر در برخی جلسات نبودند به دلیل حجم زیاد فعالیت‌هایش بود. ولی با سوءاستفاده از ظرفیت مجمع تشخیص علیه گفتمان اصولگرایی ناب که احمدی نژاد از دولت نهم عامل آن بود و به عنوان گفتمان امام نیز مطرح شد، عمل و با این گفتمان مخالفت و مشکل‌سازی شد. بحث آقای موسویان از دل مجمع بیرون آمد. چه بود مساله؟ این جلوه‌ای از مشکلات بود.”

 

هاشمی کجا ایستاده؟

همسر فاطمه رجبی در سراسر گفتگوی سه ساعته خود با خبرنگار ایسنا در حالی که همانند سایر وابستگان به دولت مستقر احمدی نژاد از جنبش سبز به عنوان “فتنه” نام برده و به طور ضمنی نه تنها هاشمی بلکه کل مجمع تشخیص مصلحت را نیز جزو حامیان اصلی این جنبش و خاتمی، موسوی، کروبی دانسته، در تشریح حوادث پس از انتخابات و نقش مجمع تشخیص در این ارتباط به ایسنا گفته: “در انتخابات سئوالات جدی مطرح بود. مثلا در مورد عقبه حمایتی ستاد صیانت از آرا سئوالاتی مطرح است، عقبه محکم حمایتی آن در کجا بود؟ مجمع در این کارها چه نقشی داشت؟ خیلی از مسائل هست. الان آقای هاشمی کجا ایستاده است؟ این ایراد به رئیس مجمع وارد است. این ظرفیت‌ها، ظرفیت نظام و برای حل معضلات نظام است که متاسفانه مدیریت آن معضل‌سازی کرد و اکنون با این تعارفات این معضل حل نمی شود. واقعیت تیز و تلخ است. باید قبول کرد. آقای هاشمی اشتباهات بزرگی کرده است که ریشه‌ی آنها در تغییر گفتمان، اندیشه و مسیر ایشان است. چرا رهبری گفتند که میزان حال فعلی افراد است. آقای هاشمی، هاشمی اوایل انقلاب نیست.”

 

جایگاه بین المللی خود را از دست داده ایم

الهام در حالی این بار اتهام “معضل سازی” را به اتهامات هاشمی افزوده و نقش مجمع تشخیص راطی یک سال گذشته زیر علامت سئوال برده که هاشمی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ نوع واکنشی نسبت به گفته و ادعاهای وی از خود نشان نداده اند.

با این حال وی بیش از پیش علیه هاشمی و رهبران جنبش سبز به جوسازی پرداخته و در بخش دیگری از همین گفتگو نقش هاشمی و رهبران جنبش سبز در حوادث پس از انتخابات را یکی از دلایل اصلی از دست دادن جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی دانسته و با این ادعا که همه اقدامات آنان “سناریوی تعریف شده ای” بوده، اضافه کرده: “آن‌ها می توانستند 29 خرداد قضایا را تمام کنند، چرا 30 خرداد دوباره آشوب درست کردند؟ چرا روز قدس مبانی را تخریب کردند؟ چرا هاشمی هنوز می گوید برای بیرون‌رفت از «بحران»؟ چرا هنوز باور نمی‌کنند مردم یک تصمیم گرفته‌اند و این تصمیم چیز دیگری غیر از آن چه آن‌ها می‌خواستند بود؟ چرا این واقعیت‌ها را نمی خواهند بپذیرند و هنوز می خواهند خودشان و افکار خودشان را به فضای عمومی جامعه تحمیل کنند؟ این‌ها سوء مدیریت است و اگر آن‌ها این کارها را نمی کردند این همه هزینه‌ پرداخت نمی شد، اصلا هزینه‌ای پرداخت نمی شد. مگر چه اتفاقی رخ داده است؟ اتفاق این بود که یک انتخابات بی نظیردر طول انقلاب واقع شده است و یک رقابت خیلی سخت و جدی پیش آمده و نشاط انتخاباتی نیز بود. هزینه‌هایی هم داشت؛ جوانانی در فضای انتخابات مخالفت و موافقت می‌کردند و شعار می دادند. البته این‌ها را نیز می شد بهتر مدیریت کرد و بالاخره نشاطی بود که آن‌ها نیز دنبالش بودند. در فضای بین‌المللی نیز در جایگاه خوبی بودیم. بعد از انتخابات همه این فضا را آ‌ن‌ها شکستند. در حالی که می شد خیلی خوب مدیریت شود. به نظر من این‌ها سناریوی تعریف‌شده‌ای بود.”

 

مخملی نبود، سبز بود

سخنگوی سابق احمدی نژاد و اولین عضو شورای نگهبان که قبل از انتخابات به دفاع و تبلیغ برای احمدی نژاد پرداخت، بعد از انتخابات هم جزو اولین کسانی بود که اعتراضات مردمی و مواضع رهبران جنبش سبز را براندازی نرم خواند و خواستار بازداشت و محاکمه موسوی و کروبی شد، در بخش دیگری از گفته هایش با اشاره به مناظره های انتخاباتی گفته است: “تردید ندارم که براندازی نرم بود. مخملی نبود، سبز بود. بازیگران اصلی در این قضیه آگاه بودند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. من مردم را متهم نمی کنم ولی نمی توانم بگویم این آقایان و بقیه کسانی که آتش را شعله‌ورتر کردند، ناآگاه بودند. حداکثر آن این است که آن‌ها فکر می کردند این قضایا به سمتی می رود که دوباره به سمت آن‌ها برمی گردد و آن‌قدر زرنگ هستند که با دشمن می آیند و از دشمن می‌گیرند. اتکا به دشمن با هر توجیهی غیرقابل دفاع است و این یکی از ارکان اصلی اصولگرایی است.”

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در حالی هاشمی را همراه با رهبران جنبش سبز وابسته به قدرت های خارجی که وی از آنها به عنوان دشمن یاد می کند، دانسته که در طول یک سال گذشته دولت مستقر و نهادهای امنیتی ـ نظامی مدرکی دال براثبات این اتهام منتشر نکرده اند.

 الهام در ادامه از جریانی پشت پرده در دفاع از موسوی سخن گفته است: “یک جریان پشت پرده و یک جریان روی پرده است و احمدی نژاد با شفاف‌کردن پشت پرده، رای مردم را جلب کرد و این یک واقعیت مربوط به جامعه است. می گویند چرا احمدی نژاد این حرف را زد؟ این حرف در جامعه زمینه داشت. اگر مردم ببینند آقای هاشمی پشت یک جریان است، به آن جریان رویکرد مثبت نخواهند داشت. آقای احمدی نژاد این باور را داشت. ممکن است هنوز برخی این باور را نداشته باشند، ولی در انتخابات این موضوع اثبات شد. احمدی نژاد وقتی مرزبندی را با هاشمی شفاف کرد، برخی افراد که پشت هاشمی بودند به سمت او آمدند، ولی موسوی حاضر نشد این مرزبندی را شفاف کند، بلکه حمایت کرد. شما وقتی می خواهید از تاکتیکی استفاده کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. اگر با هاشمی هستید، نتایج آن را نیز باید بپذیرید.”

 

شاخص مردم در اصولگرایی رهبری است

الهام در بخش دیگری از این گفتگو با اذعان به اینکه هم اکنون بین اصولگرایان اختلافات و تفرقه وجود دارد، به دفاع از نوعی از اصولگرایی پرداخته که به تعبیر او گفتمان آن، ولایتی است و مورد تائید آیت الله خامنه ای. وی همچنین احمدی نژاد را مدیر اصلی چنین اصولگرایی خوانده و افزوده است: “جریان اصولگرایی متشکل از احزاب مختلف است و دور از ذهن نیست که بین آن‌ها اختلاف وجود داشته باشد. البته ریزش‌هایی نیز در این جریان صورت گرفت و عده‌ای که در این جریان حضور داشتند به تدریج در مبانی خود بازنگری کردند. عده‌ای گفتند که ما اصولگرای اصلاح‌طلب هستیم یا برعکس و در واقع تلاش کردند که نشان دهند که هم آن‌طرفی هستند و هم این‌طرفی و در واقع مبانی خود را شفاف نکردند البته به نظر من این افراد در مبانی می لنگند و برای این افراد تصاحب قدرت اصالت دارد و نه مکتب و اندیشه. در واقع وقتی که موج به نفع اصولگرایی باشد می گویند اصولگرا هستیم، وقتی که به سمت اصلاح‌طلبی باشد می گویند اصلاح‌طلب هستیم. آن‌ها اصولگرای واقعی نیستند. رهبری در طول یکسال گذشته مواضع شفاف و روشن از افراد خواستند، ولی برخی افراد واقعیت خود را روشن نکردند؛ یعنی در واقع در لوای شعار حزب “ایران نوین زنده باد” و کمی هم حزب “مردم پاینده باد” عمل کردند؛ یعنی هم این و هم آن؛ این رفتار درستی نیست. ما به تقاطعی رسیدیم که باید مبانی خود را نسبت به امام انقلاب، رهبری و قانون اساسی روشن می کردیم. اگر به نحوی صحبت کنیم که معلوم نشود درکدام گفتمان قرار داریم و به چه چیزی فکر می کنیم و صرفا بخواهیم نصحیت کنیم کاری پیش نمی رود. شاخص اصولگرایی برای مردم رهبری هستند و مردم از احزاب اصولگرا عبور کرده‌اند، مردم اصولگرا هستند و از جریان‌های اصولگرا عبور کرده‌اند. اصولگرایانی که از مردم جا مانده‌اند باید خود را به مردم برسانند تا ماندگار شوند و اگر بخواهند مردم را مدیریت کنند باید بدانند که مردم زیر بار مدیریت این‌چنینی نمی روند و شاخص مردم در اصولگرایی رهبری است.”