فشار داخلی، تشویق بین المللی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

در آخرین هفته اردیبهشت، پنج تن اعدام شدند، شماری از فعالان حقوق زنان از زندان آزاد شدند. روزنامه یاس نو در عرض 24 ساعت هم لغو توقیف و هم توقیف شد، برای 14 تن از دراویش گنابادی احکامی صادر شد ودو جایزه بین المللی به عماد الدین باقی و ژیلا بنی یعقوب تعلق گرفت.

در این هفته به غیر از جلوه جواهری، سایر زنان بازداشت شده در روزجهانی کارگر پس از 17 روز بازداشت، آزاد شدند. در قم هم فاطمه مسجدی و مریم بیگدلی از اعضای کمپین یک میلیون امضا که از 17 اردیبهشت در بازداشت بودند، آزاد گردیدند.

آنسوتر، در این هفته 5 نفر در شیراز به اتهام قتل، اعدام شدند و به این ترتیب شمار اعدام شدگان تنها ظرف 20 روز گذشته به 20 تن رسید.

در همین حال روزنامه یاس نو در حالی که پس از پنج سال مجوز انتشار مجدد را یافته بود، درست یک روز پس از لغو توقیفش، مجددا بسته شد. این اقدام به دستور هیات نظارت بر مطبوعات انجام شد.

و به همین ترتیب، احضارها، بازداشتها و محکومیتهای این هفته: یک شهروند کرد به نام احمد نمویی اهل سلماس که از 9 ماه پیش به اتهام ارتباط با گروه های مخالف کرد در بازداشت بسر می برد، توسط دادگاه انقلاب مهاباد به 15 سال حبس غیرقابل اعتراض محکوم گردید.

همچنین برخی خبرگزاریها خبر دادند: “چهارده تن از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی که در روز سوم اسفند ماه 87 مقابل مجلس شورای اسلامی دستگیر و روانه زندان اوین شدند از سوی شعبه 1019 دادگاه جزایی تهران به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شدند. “

خبرگزاری امیرکبیر هم از محکومیت سهراب کریمی فعال دانشجویی کرد خبر داد:“بر طبق توضیح قاضی شعبه ۳۰، مجازات در نظر گرفته شده برای سهراب کریمی بین دو تا پنج سال زندان تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بر اساس ماده ۵۰۰ و ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی بوده است، که دادگاه حداقل حکم یعنی دو سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته است و با توجه به وضعیت خاص متهم (از نظر دادگاه و عدم سابقه کیفری) به جزای نقدی ۲۰ میلیون ریال در ازای زندان و یک میلیون ریال در ازای شلاق بدیل گشته است”.

همچنین  یک فعال سیاسی دیگر کرد بنام فرهاد حاجی میرزایی به همراه خواهرش “پرشنگ حاجی میرزایی” که جهت پیگیری پرونده قضایی به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج مراجعه کرده بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. فرهاد حاجی میرزایی پس از 16 ماه بازداشت سه روز پیش با قرار وثیقه 430 میلیون تومانی آزاد شده بود. رضا رخشان، مسول روابط عمومی سندیکای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هم به دادسرای شوش احضار شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با بیان اینکه”جان منصور اسانلو در خطر است” خواستار آزادی این فعال زندانی شد. بر طبق بیانیه این نهاد حقوق بشری “علاوه بر بیماری‌های چشمی و عمل قلب باز، دو تا از رگ‌های وی کاملا مسدود شده است”. و”پزشک قانونی تاکنون دو بار برای منصور اسانلو دستور عدم تحمل کیفری صادر کرده است، ولی مقامات قضایی با آن مخالفت کرده‌اند”.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که هفت تن از رهبران زندانی جامعه‌ی بهاییان را فورا آزاد کند. در بیانیه‌ی دیده‌بان حقوق بشر آمده : “رهبران جامعه‌ی بهاییان باید به سرعت آزاد، یا بی‌درنگ محاکمه شوند تا بتوانند در یک محکمه‌ی منصفانه و علنی در مقابل اتهام‌های جدی وارده، از خود دفاع کنند. این هفت مرد و زن، به جاسوسی برای اسراییل، «توهین به مقدسات دینی» و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی متهم شده‌اند”.

و در خاتمه اینکه عماد الدین باقی فعال حقوق بشر ایرانی برنده جایزه “مارتین اِنالز” شد. هیات داوران بنیاد مارتین انالز اعلام کرد: جایزه امسال این نهاد به خاطر فعالیت های آقای باقی در زمینه مبارزه با مجازات اعدام و شکنجه و دفاع از حقوق زنان در ایران به او اختصاص داده شده است. همزمان “بنیاد بین‌ المللی رسانه‌های زنان”، “جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری” در سال ۲۰۰۹ میلادی را به ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار ایرانی اهدا کرد.

این بنیاد اعلام کرد که: “گزارش‌های خانم بنی یعقوب در مورد موضوعات حساس سیاسی و اجتماعی بارها موجب زندانی شدن وی شده است”.

.