جدال دولت و مجلس بر سر سعید مرتضوی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وزیر کار، استیضاح می‌شود

در حالی که انتصاب سعید مرتضوی٬ به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی٬ با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شده و آن‌ها تهدید به استیضاح وزیر کار کرده‌اند٬ محمود احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس پیام داده است که در صورت استیضاح شیخ‌الاسلامی٬ سعید مرتضوی را به عنوان سرپرست وزارت کار معرفی خواهد کرد.

نمایندگان مجلس هم‌زمان با زمزمه حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی٬ از احمدی‌نژاد خواسته بودند تا “به دلیل عدم تجربه و تخصص مرتضوی در این زمینه و همچنین پرونده کهریزک” او را به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی منصوب نکند.

بحث استیضاح وزیر کار از زمان انتصاب مرتضوی به صورت رسمی مطرح شد. محمدرضا باهنر٬ نایب‌رییس مجلس٬ همان زمان گفته بود که استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی “به صورت غیررسمی” تحویل هیأت رئیسه مجلس داده شده و “در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود” استیضاح، اعلام وصول خواهد شد.

شیخ‌الاسلامی اما تلویحا به دفاع از انتصاب سعید مرتضوی پرداخت و گفت: هر کسی برای مسوولیتی که مطرح می‌شود بالاخره موافق و مخالف دارد و ما نیز در جامعه باز و آزاد زندگی می‌کنیم و از بابت این موضوعات به همه جوانب آن توجه خواهیم کرد.

این البته نخستین پست مرتضوی در دولت نیست؛ وی پس از برکناری توسط صادق لاریجانی از قوه‌قضاییه٬ به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتقل شده بود. مرتضوی اکنون با حفظ سمت به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی نیز رسیده است.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این حملات سختی را متوجه منتقدان انتصاب مرتضوی کرده بود. علی‌اکبر حیدری‌فر٬ مشاور مرتضوی نیز گفته بود با رسانه‌هایی که اخبار مخالفت با انتصاب وی به ریاست سازمان تامین اجتماعی را منتشر کرده‌اند، برخورد خواهد شد. او رسانه‌های منتقد انتصاب سعید مرتضوی را متهم کرده بود که به دلیل “وابستگی به کانون‌های مالی برای منافع خود احساس خطر می‌کنند”. حیدری‌فرد٬ یکی از ۳ قاضی تعلیق شده بر سر دادگاه پرونده کهریزک است.

پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس هم هشدار داده بود که انتصاب مرتضوی به این سمت برای وزیر کار، تعاون و رفاه مشکل ایجاد می کند، چرا که نمایندگان مجبور می شوند از وزیر سئوال کنند و این سئوال حتما به طور جدی مطرح خواهد شد.

سعید مرتضوی پیش از این در پرونده کهریزک متهم شناخته شده و تعلیق قضایی شده بود. وی تیرماه گذشته خبر از تبرئه خود و دو قاضی دیگر در دستگاه قضایی داده بود که همان زمان توسط سخنگوی قوه قضائیه تکذیب شد. محسنی اژه ای اما 24 بهمن ماه و در نشستی مطبوعاتی از نقض قرار تعقیب سعید مرتضوی توسط دستگاه قضایی خبر داد؛ خبری که همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و مسئولان قضایی تاکنون در این زمینه توضیحی نداده اند.

به تازگی سایت تابناک، متعلق به محسن رضایی خبر از تفهیم اتهام مرتضوی در دستگاه قضایی داده و نوشته است او در زمینه‌های “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” تفهیم اتهام شده و احتمالا به زودی محاکمه خواهد شد.