استفاده از توپخانه سنگین علیه ایران

نویسنده

» گزارش اومانیته از مواضع جدید اتحادیه اروپا

کتی سه ایبه

اتحادیه اروپا در بازی کشورهای بزرگ آرام ننشسته و تحریم های شدیدی را علیه تهران اعمال کرده است. وزیران  خارجه این اتحادیه درخصوص اعمال یک سری تحریم جدید علیه ایران به توافق رسیدند. به عقیده آنان، برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ماهیت نظامی دارد.

به دنبال چهارمین موج تحریم ها که روز ۹ ژوئن در شورای امنیت به تصویب رسید، مواضع بروکسل با ایالات متحده همسو شد. یک دیپلمات در این خصوص به فرانس پرس اظهار داشت: “این تدابیر در نوع خود مهم ترین اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران یا هر کشور دیگری است که تاکنون اتخاذ شده است.”

هدف ضربه زدن به اقتصاد ایران ازطریق اعمال فشار بر بخش انرژی این کشور است. به همین دلیل اروپا سرمایه گذاری های جدید فنی و تکنولوژیکی در بخش نفت و گاز ایران را ممنوع کرده است. انتقالات دریایی و هوایی از این پس محدود خواهند بود. فعالیت های بانکی نیز به همین منوال با محدودیت هایی مواجه خواهند شد و اخذ روادید کشورهای اروپایی با موانع بیشتری روبرو خواهد بود.

خانم کاترین اشتون، نماینده  اتحادیه در امور سیاست خارجی، با جدیت در این مورد اظهار داشت: “این موضوعی است که هر ۲۷ کشور اتحادیه با هم روی آن کار می کنند.” ازطرف دیگر، ورنر هویر، وزیر خارجه آلمان جرأت این را پیدا کرد و گفت: “باید در مورد ایران باز هم فکر کنیم.”

حال این سؤال مطرح است که آیا رویکرد اتحادیه اروپا دنباله روی از سیاست های ایالات متحده در خاورمیانه است که در آن اسراییل تنها کشوری است که صدها کلاهک هسته ای با اهداف نظامی دارد و همچنان به بهانه حقوق بین المللی به استعمار مشغول است؟

با این حال، تل آویو هرگز نگرانی از اقدامات تلافی جویانه را به دل راه نداده. اتخاذ تدابیر دوگانه درواقع ریختن آب به آسیاب حکومت اسلامی است که همواره در دو موضع همکاری یا عدم همکاری در نوسان بوده است.

همان طور که کاملاً قابل پیش بینی بود، محمود احمدی نژاد تأکید کرد که کشورش با “قاطعیت تمام” در برابر “جنگ روانی”ای که از سوی اروپا و واشنگتن آغاز شده واکنش نشان خواهد داد. همان روز رییس دیپلماسی جمهوری اسلامی در ترکیه گفت که کشورش آماده است تا مذاکرات با شش کشور را در ماه سپتامبر از سر بگیرد و با کمک واسطه های ترک و برزیلی پیشرفت هایی در زمینه تبادل سوخت اتمی انجام دهد. ولی در رفتار اعضای اتحادیه اروپا نشانه ای از حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات به چشم نمی خورد.

 

منبع: اومانیته، ۲۹ ژوئیه