شورای حکام آژانس امروز در مورد بستن پرونده ابهامات فعالیت اتمی ایران تصمیم می‌گیرد

نویسنده

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی گزارش نهایی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در مورد ابهامات باقی‌مانده فعالیت‌های اتمی ایران در وین، پایتخت اتریش آغاز شده است.

این جلسه پشت درهای بسته برگزار خواهد شد و در آن پس از بحث و بررسی در مورد گزارش آقای آمانو، برای پیش‌نویس قطعنامه‌ای رأی‌گیری خواهد شد که کشورهای گروه ۱+۵ با مشورت ایران آماده و ارائه کرده‌اند.

مقامات دو طرف گفته‌اند که تصویب این پیش‌نویس، پرونده ابهامات فعالیت‌های اتمی ایران را می‌بندد و ۱۲ قطعنامه پیشین شورای حکام در مورد ایران را لغو می‌کند.

به گفته این مقامات، تصویب پیش‌نویس مذکور زمینه را برای اجرای توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی فراهم خواهد کرد.

آقای آمانو در گزارش خود نوشته است که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های محدود اما سازماندهی شده‌ای در مورد یک برنامه تسلیحات اتمی داشته که بعضی از این فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۹ هم ادامه یافته، اما نشانه قابل اعتنایی از ادامه یافتن آنها پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.

به گفته آقای آمانو، ایران پیش از سال ۲۰۰۳ تأسیسات مناسب برای انجام فعالیت‌های مرتبط با یک برنامه تسلیحات اتمی را داشته و رشته فعالیت‌هایی مرتبط با یک دستگاه انفجاری اتمی به صورت سازماندهی شده انجام داده، اما “ارزیابی آژانس این است که این فعالیت‌ها از سطح مطالعات علمی، امکان سنجی و کسب توانایی‌های تکنولوژیک مشخص فراتر نرفته است

بی بی سی