استقبال از انتخابات با سرکوب مطبوعات

نویسنده

» گزارشی از ریزن

اد کریوسکی

تابستان امسال انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود. محمود احمدی نژاد که در یک انتخابات مخدوش و همراه با سرکوب بیرحمانه مخالفان برای بار دوم رئیس جمهور شد، نمی تواند برای بار سوم کاندیدا بشود. کاندیدا ها باید مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند که نیمی از اعضای آن توسط رهبر انتخاب می شوند. رهبر ایران برای جلوگیری از تکرار هرج و مرج سال 2009، از همین حالا دست به کار شده و بیش از ده روزنامه نگار را در دو روز گذشته بازداشت کرده است. او در عین حال داعیه انتخابات آزاد را سرداده است.

سردار یدالله جوانی، یکی از اعضای پر سر و صدای سپاه پاسداران و از افراد نزدیک به رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، مقاله ای با عنوان “ شعار انتخابات آزاد، رمز فتنه آینده” در هفته نامه “صبح صادق” متعلق به سپاه نوشته است.

مقاله درباره اظهارات سیاستمداران اصلاح طلب و رئیس جمهور اسبق ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی و حتی محمود احمدی نژاد است که از مردم خواسته اند مراقب باشند تا انتخابات ریاست جمهوری تابستان امسال

“انتخاب آزاد” باشد.

اینکه انتخابات “آزاد” نیست مورد خشم آیت الله خامنه ای و برخی از مقامات محافظه کار قرار گرفته، آنها این بحث را بخشی از تلاش های دشمن می دانند که قصد دارند شبهه در انتخابات گذشته را تشدید کنند و اعتماد مردم را از بین ببرند.

پرس تی وی، شبکه خبری انگلیسی زبان ایران، در گزارشی اعلام کرد که مسئله برنامه اتمی مورد اختلاف کاندیدا ها نیست. در این گزارش آمده است: “این توافق بین همه سیاستمداران ایرانی با پیشینه های سیاسی متفاوت وجود دارد که انرژی هسته ای، حق مسلم ایران است.” شاید این ادعا درست باشد زیرا قدرت اصلی در دست رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای است که انتخابات هیچ تاثیری در قدرت او ندارد. رهبر فعلی جمهوری اسلامی، کارش را بعنوان رئیس جمهور آغاز کرد. او سومین رئیس جمهور ایران بود که از سال 1981 تا 1989 رئیس جمهور ایران بود. او بعد از برکناری اولین رئیس جمهور توسط آیت الله خمینی و کشته شدن دومین رئیس جمهور با 97.1 درصد آرا، به ریاست جمهوری رسید.

وقتی آیت الله خمینی، اولین رهبر ایران درگذشت، خامنه ای با وجود اینکه تنها شرط رهبری که را نداشت، رهبر ایران شد. شرط رهبری داشتن مقام آیت الله بود که خامنه ای فاقد آن بود. جانشین اصلی خمینی، آیت الله حسینعلی منتظری بود که به دلیل اعتراض به کشتار مخالفان، چند سال قبل از مرگ خمینی کنار گذاشته شد. او منتقد نظام بود و از احمدی نژاد به دلیل اقدامات تحریک آمیزش در مورد برنامه هاتمی ایران در سال 2007 انتقاد کرد و در جریان اعتراضات سال 2009 نیز خاموش نماند و گفت که ایران نه اسلامی است نه جمهوری.

ریزن، 28 ژانویه