ایجاد هراس از آینده در میان روحانیت

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» پروژه جدید جمهوری اسلامی

با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات آتی ریاست جمهوری و از سویی عمیق شدن شکاف ها و اختلافات در میان لایه های مختلف حکومت جمهوری اسلامی، منصوبان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی با حضور درمیان روحانیون و طلاب ضمن انتقاد از “بی تفاوتی” آنها با تاکید بر اینکه “سرنوشت نظام اسلامی ” با “روحانیت” پیوند خورده است، پروژه ایجاد “هراس از تغییر” دولت و حکومت را درمیان روحانیون در دستور کار قرار داده و خواستار تبعیت آنها از آیت الله خامنه ای شده اند.

در همین راستا حجت الاسلام احمد خاتمی امام جمعه منصوب رهبر جمهوری اسلامی در جمع امامان جمعه استان قم اعلام کرد: “روحانیون نمی توانند در برابر انتخابات بی تفاوت باشند و بطور قطع باید با دقت و با موضع وارد صحنه انتخابات شوند.اینکه گفته شود هر کسی می خواهد سر کار بیاید، حرف بسیار خطرناکی است زیرا این مساله در حقیقت نوعی موضعگیری در برابر اساس نظام اسلامی است.”

وی در این اظهارات تلویحا از “عدم ولایت مداری” و اعتقاد به آیت الله خامنه ای درمیان روحانیون و چهره های مختلف گله کرده و گفته است: “یکی از معیارهایی که تاکنون داشته ایم تدین و تعهد بوده و مساله بعد ولایتمداری است که البته به صورت واقعی نه ولایتمداری شعاری. ممکن است بنده بر روی منبر از رهبری تعبیر «امام» هم بکنم اما بعد کار خودم را انجام بدهم، اسم این کار ولایتمداری نیست.”

این عضو جامعه مدرسین قم با گفتن اینکه “واژه اعتدال از آن دسته واژه‌های غلط انداز است که برخی‌ها فکر می‌کنند معتدل بودن به معنای بی‌تفاوت بودن در برابر مسائل جامعه و نظام اسلامی است” از امامان جمعه و روحانیون خواست نسبت به شرایط کشور “بی موضع” نبوده و برای “حمایت” وارد کارزار سیاسی شوند.

احمد خاتمی با این درخواست از امامان جمعه و روحانیون که “تحت تاثیر نزدیکان و فامیل قرار نگیرید” تاکید کرد که “فضای فتنه از فضاهای سخت و دشوار است که تشخیص حق از باطل به سختی صورت می‌گیرد در این فضا تنها اهل بصیرت و صبر می‌توانند مواضع حق را به خوبی بشناسند و دیگران را هدایت کنند.”

او با این ادعا که “امروز دشمنان به شدت در حال سم پاشی هستند تا روحانیت را از چشم مردم بیندازند و مدام در این زمینه تبلیغات سوء انجام می‌دهند” از امامان جمعه خواست تا ناامید نشوند و اظهار امیدواری کرد که “به فضل خداوند روحانیت‌‌ همان روحیه مردمی خود را حفظ کند”.

امام جمعه منصوب رهبری که روابط نزدیکی با سپاه پاسداران نیز دارد با این مقدمات و گفتن اینکه “اگر انقلاب اسلامی برچیده شود، کسانی سرکار خواهند آمد که با اساس دین مبارزه می‌کنند” به حاضران هشدار داد که “اگر انقلاب اسلامی آسیبی ببیند دشمنان تمام عقده‌های خود را بر سر دین و انقلاب خالی خواهند کرد.”

وی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آتی بار دیگر خطاب به روحانیون و امامان جمعه تاکید کرد که “این انتخابات مسئله‌ای کلیدی است و اگر شخص دوم کشور مطابق باشان نظام اسلامی باشد موجب پیشرفت و اگر آن فرد به ارزش‌ها باور نداشته باشد موجب ایجاد مشکلاتی خواهد شد.”

 اظهارات حجت الاسلام احمد خاتمی در شرایطی است که اخیرا برخی نزدیکان رهبری نیز در سخنانی مشابه و با خطاب قرار دادن روحانیون مدعی شده اند که “دشمن در فکر ضربه زدن به روحانیت است”.

از جمله چندی پیش حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی طی اظهاراتی گفت که “مردم به قشر روحانیت اعتماد دارند و این سرمایه بزرگی است و در چنین شرایطی است که دشمن می‌خواهد اعتبار و آبروی روحانیت را در لکه‌دار کند.”

وی که 4 بهمن ماه درقالب مسئول “هیات نمایندگی آیت الله خامنه ای با “علما، روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه استان خوزستان” دیدار داشت با این تاکید که “دشمن بسیار تلاش می‌کند که به روحانیت آسیب وارد کند” خطاب به آنها گفته بود: “به همین دلیل باید از هر کار و سخنی که کوچکترین لطمه ای به آبروی روحانیت می‌زند، پرهیز شود. مقام معظم رهبری ستون خیمه انقلاب است و همه باید پشتیبان ولایت باشیم.”

او تصریح کرده بود که “اکنون همه تجهیزات نظامی، ساخت داخل است و دشمن می داند اگر دست از پا خطا کند، هدف قرار می‌گیرد و فرمانده کل نیروهای مسلح نیز یک روحانی و مرجع تقلید است و این افتخار بزرگی برای نظام است.”

رییس دفتر آیت الله خامنه ای البته همچون احمد خاتمی به روحانیون هشدار تلویحی داده و سرنوشت آنها با حکومت را یکی دانسته و گفته بود: “امروز سرنوشت این کشور و این نظام مقدس به قشر عظیم روحانیت گره خورده و چه آنهایی که در این نظام مسئولیت اجرایی دارند، چه آنهایی که مشغول تحصیل هستند و چه ائمه جمعه و جماعات، همه در این نظام نقش دارند. هرجا سخن از نظام مقدس اسلامی است، روحانیت نیز در آنجا مطرح است و پیروزی این نظام و انقلاب با روحانیت پیوند دارد.”

هرچند سرچشمه ایجاد و القای “هراس از آینده” در میان روحانیون به گذشته بر می گردد اما پس از سفر آیت الله خامنه ای در مهرماه ۱۳۸۹ و اظهارات او در این باره به صورت اکید در دستورکار قرار منصوبان رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

“این را همه بدانند. امروز سرنوشت روحانیت و سرنوشت اسلام در این سرزمین، وابسته و گره خورده‌ی به سرنوشت نظام اسلامی است. نظام اسلامی اندک لطمه‌ای ببیند، یقیناً خسارت آن برای روحانیت و اهل دین و علمای دین از همه‌ی آحاد مردم بیشتر خواهد بود”.

 این جملاتی بود که آیت الله خامنه ای۲۹ مهرماه ۱۳۸۹ در پی تداوم اعتراضات مردمی و گسترش نارضایتی‌ها در میان قشر روحانیون پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۸۸ طی یک سخنرانی در جمع طلاب و روحانیون قم مطرح کرد.

 خامنه ای در این سخنرانی که پس از نارضایتی برخی مراجع تقلید و روحانیون مطرح می شد حتی بحث حمایت از حوزه و ابزار ارتزاق و معیشت روحانیون را نیز به رخ کشیده و تاکید کرده بود: “حوزه‌ی علمیه، بخصوص حوزه‌ی علمیه‌ی قم مادر این نظام است؛ به وجود آورنده و مولد این انقلاب و این حرکت عظیم است. یک مادر چگونه میتواند از زاده‌ی خود، از فرزند خود غافل بماند، نسبت به او بی‌تفاوت باشد، در هنگام لازم از او دفاع نکند؟ ممکن نیست. بنابراین نسبت بین حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی، نسبت حمایت متقابل است. نظام از حوزه‌ها حمایت میکند، حوزه‌ها از نظام حمایت میکنند؛ همکاری میکنند، به یکدیگر کمک میکنند.”

 با تداوم برخی نارضایتی ها، روحانیون تندرویی همچون محمدتقی مصباح یزدی نیز به پشتوانه خامنه ای ایجاد هراس در روحانیت را در دستور کار خود قرار داده اند.

محمدتقی مصباح یزدی از جمله در اردیبهشت۱۳۹۰ در یکی از سخنرانی های خود از عدم “اعتقاد به ولایت فقیه” در میان گروه های سیاسی داخل جمهوری اسلامی و “درون روحانیت” انتقاد و تاکید کرده بود که برخی از روحانیون و علمای شیعه در جمهوری اسلام عنوان می کنند که “ما در اسلام چیزی به نام حکومت نمی شناسیم؛ اسلام احکامی آورده که باید به آنها عمل کنیم و اگر هم عمل نشد که هیچ؛ مساله امامت مساله ای کلامی است و جای بحث آن جدا است، اما در مسائل فقهی چیزی به نام حکومت اسلامی سراغ نداریم.”

او در شمارش مراجع، روحانیون و طلابی که به این مساله اعتقاد دارند تاکید کرده بود که “اگر من بگویم چه کسانی در این مساله ضعف دارند نمی دانم چند نفر باقی بماند.”

محمدتقی مصباح یزدی که از او با عنوان رهبر طالبان شیعی هم یاد می کنند همچون آیت الله خامنه ای و منصوبانش بارها درباره جدایی روحانیون از جمهوری اسلامی و سرنوشت آنها در آینده هشدار داده و گفته بود: “خدا رحمت کند پروین اعتصامی را؛ می گوید «گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند». این واقعیتی است که روز به روز بیشتر روشن خواهد شد.”