امان زمان بیا، نورولایت فقیه کم سوشده!

نویسنده

» اظهارات بی سابقه آیت الله امامی کاشانی:

آیت الله امامی کاشانی، عضومجلس خبرگان دراظهاراتی کم سابقه در مجسدجمکران گفت “نور ولایت فقیه کم شده ووی نمی تواند مشکلات کشور را حل کند” و از امام زمان خواست سریعتر ظهور کند.

سخنان امامی کاشانی که از رادیو قرآن به صورت مستقیم پخش می شد موجب شگفتی بسیاری شده است. او در بخشی از سخنان خود و خطاب به امام زمان گفته است: “ای امام زمان، اگرچه در عصر غیبت تو ولایت فقیه حاکم است، اما ولایت فقیه نور کمی است که از آن دور سو سو می کند.”

وی سپس با اشاره به کم سو شدن نور ولایت فقیه در ایران ادامه داده است:  ”او که نمی تواند مشکل را حل کند، این است اوضاع کشور، این است اوضاع دنیا، تو باید بیایی، تو باید مشکل را حل کنی.”

سخنان این عضومجلس خبرگان در حالی مطرح می شود که جدال میان روحانیون حامی هاشمی رفسنجانی از یک سو و هواداران کم تعداد محمدیزدی دراین شورا، شکاف میان نهادهای حکومتی را به این بنیان مذهبی که عملا سرنوشت علی خامنه ای درآن تعیین میشود، کشانده است؛ تا جایی که اعضای آن مجبور شده اند از سکوت سالهای گذشته خود بیرون بیایند و زمزمه هایی جدیدی در خصوص نظارت وحتی ارزیابی عملکرد رهبری در بحران بعد از انتخابات رامطرح کنند.

در پاسخ به چنین زمزمه هایی بود که شیخ محمد یزدی دراقدامی بی سابقه با انتشار نامه ای که آن را نامه امضای اکثریت مجلس خبرگان نامید، از حمایت این مجلس از رهبری خبرداد. وی البته هیچگاه اسامی امضا کنندگان را منتشر نکرد، اما حمایت افرادی همچون آیت الله امینی و آیت الله استادی و نیز مراجع برجسته وصاحب نفوذی همچون آیت الله منتظری، آیت الله طاهری، آیت الله صانعی و آیت الله موسوی اردبیلی از حرکت خودجوش مردم ودرخواست برای رسیدگی به خواست های آنان به شکاف میان روحانیون عالی رتبه نظام بیش ازپیش دامن زد تا بدین سان مشخص شود که نور ولایت برای بسیاری از بزرگان نظام اسلامی هم دیگر چندان تابنده نیست.

حضور دوهفته پیش علی اکبرهاشمی رفسنجانی درنماز جمعه تهران که در آن بی توجهی مشخصی به مواضع آیت الله خامنه ای مشهود بود ونیز طرح موضوع رفراندوم از سوی سیدمحمد خاتمی رییس جمهورسابق، در کنار اظهارات مهدی کروبی برای ادامه اعتراضات، عملا آیت الله خامنه ای را در موضعی قرارداد که پس از پوشیدن جامه ولایت فقیه تاکنون سابقه نداشته است.

کم نور شدن ولایت فقیه که در سخنان امامی کاشانی مطرح شده است در مراسم تنفیذ محموداحمدی نژاد خود را کاملا نشان داد. علاوه برعدم حضور برخی از اعضای برجسته خبرگان رهبری، عدم حضور نوه آیت الله خمینی که همواره به صورت سمبلیک دراین مراسم شرکت می کرد و نیز عدم حضور هاشمی رفسنجانی، سیدمحمدخاتمی، علی اکبرناطق نوری عملا نشان داد که برخی از شخصیت های برجسته نظام در اینکه مقام ولایت بتواند از عهده مشکلات موجود برآید تردیدهای جدی دارند.

درخواست از امام زمان برای ظهور، در زمانی مطرح شده که محمود احمدی نژاد برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مجبور شد از هلیکوپتر استفاده کند و هزاران نیروی نظامی وشبه نظامی امنیت این مراسم را به عهده گرفتند.

این در حالی است که درست شش ماه پیش از پایان کار دولت نهم، برخی از آیت الله های پرنفوذدرقم از جمله سه تن از مراجع محافظه کار یعنی آیت الله مکارم شیرازی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی با ارسال پیغام ها ونامه هایی به علی خامنه ای نارضایتی خود را نسبت به اقدامات محموداحمدی نژاد ابراز کرده بودند. مراجع غیرسیاسی همچون وحیدخراسانی و شبیری زنجانی نیز دولت ورییس جمهور را از انتقادات خود بی نصیب نگذاشته اند.

سال گذشته آیت الله مکارم شیرازی هم در مراسمی به مناسبت فوت امام نهم شیعیان گفته بود: “کسانی که بدون آگاهی و اطلاع، مسوولیت کاری را در اختیار بگیرند، خرابکاری آنها ‏بیش از آبادانی‌شان خواهد بود.”