انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران پلمپ شد

نویسنده
سارا اصفهانی

» در پی دستگیری سه روزنامه نگار دیگر

در پی دستگیری سه روزنامه نگار دیگر، مهدی یزدانی خرم، رضا نوربخش و میرحمید حسن زاده، دفتر مرکزی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، با دستور سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران پلمپ شد.

پلمب دفتر انجمن صنفی، یک روز پیش از برگزاری مجمع عمومی سالیانه این انجمن صورت گرفت که قرار بود انتخابات بازرسین در آن انجام شود.

سایت نوروز در ساعات پایانی شب گذشته در خبری اطلاع داد: “5 مامور با حکمی که به امضای سعید مرتضوی، دادستان تهران رسیده بود شبانه اقدام به پلمپ ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران کردند.”

این پلمپ که در ساعت 21 شب صورت گرفته در حالی انجام شده که ماموران دادستانی ضمن فیلمبرداری از ساختمان انجمن، حتی دفتر تعاونی مسکن آن را نیز پلمپ کرده اند.

گفتنی است قرار بود امروز مجمع عمومی سالانه این انجمن در دفتر مرکزی آن برگزار شود. در سایت انجمن نیز روزنامه نگارانی مانند عباس عبدی،‌بدرالسادات مفیدی،‌محمد بلوری، ماشاء الله شمس الواعظین، سید ابوالحسن مختاباد،‌محمد شریف و‌کامبیز نوروزی از اعضا دعوت کرده بودند امروز ساعت 11 در محل انجمن حاضر شوند.

بدرالسادات مفیدی دبیر اسبق انجمن صنفی در این خصوص گفته است: “از آنجاییکه پلمپ انجمن شبانه صورت گرفته است، احتمالا تعداد زیادی از روزنامه نگاران از این موضوع مطلع نشده اند، بنابراین فردا پیش از ساعت 11 در محل انجمن حضور خواهم یافت تا دوستان روزنامه نگار را در جریان این واقعه قرار دهم.”

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران پس از اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری و دستگیری گسترده روزنامه نگاران بعنوان یک نهاد مدنی غیروابسته به حکومت، ابتدا سعی کرد با برگزاری تریبون آزاد اعتراض خود را اعلام کند اما با فشارهای نهادهای امنیتی مجبور به لغو مراسم خود شد. این نهاد صنفی در واکنش به این برخورد در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه اعتراض خود را نسبت به برخوردهای صورت گرفته با اعضای این انجمن و روزنامه نگاران اعلام کرد.

 

دستگیری سه روزنامه نگار

 

به فاصله اندکی از پلمب دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، رضا نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان، در محل کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گزارش منابع خبری، سردبیر روزنامه‌ی فرهیختگان ساعت 9 شب در محل کارش بازداشت شد و ماموران در حین بازداشت به تفتیش وسائل شخصی و محل کار وی پرداخته و بخشی از وسائل نوربخش را نیز همراه خود برده‌اند.

در اقدامی همزمان، مهدی یزدانی خرم دبیر سرویس ادب و هنر روزنامه اعتماملی  نیز چهارشنبه شب بازداشت شد.  سحام نیوز  گزارش کرد که دستگیری یزدانی خرم، مقابل نشر چشمه در نزدیکی دفتر روزنامه اعتمادملی توسط نیروهای لباس شخصی صورت گرفته است. وی سومین عضو روزنامه اعتمادملی است که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است.

این دو بازداشت دیشب در شرایطی انجام شدند که پیش از آن، میرحمید حسن‌زاده مدیر عامل سابق ایسنا، که در حال حاضر مشاور مدیرعامل این خبرگزاری است، دستگیر شده بود. وی در جریان انتخابات مدیر سایت قلم‌نیوز بود و احتمال می رود علت دستگیری او سابقه همکاری با این سایت باشد. دستگیری این روزنامه نگار در محل خبرگزاری ایسنا انجام شده و کامپیوتر دفتر وی نیز توسط ماموران برده شده است. به نوشته سحام نیوز، حسن‌زاده که مدیریت سایت قلم‌نیوز را پیش از این تحویل داده بود، از دوستان نزدیک ابوالفضل فاتح بنیانگذار ایسنا و رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی بوده است.