پاسخ خامنه‌ای به روحانی درباره نفوذ

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پروژه ای که مورد تایید قرار گرفت

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار با اعضا و مسئولان بسیج بار دیگر بر امکان “نفوذ دشمن” در ایران تاکید کرد، منظور خود از این مساله‌ را توضیح و پاسخ سخنان حسن روحانی درباره استفاده سیاسی از این مساله را داد.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار “نفوذ” را یکی از “موضوعات بسیار مهم در دشمنی نرم” توصیف کرد و پاسخ سخنان حسن روحانی را نیز - بدون نام بردن از وی - داد. او با اشاره به کسانی که “به طرح موضوع نفوذ واکنش نشان دادند و گفتند که از این موضوع، استفاده‌ی جناحی می‌شود”، گفت: “البته اگر کسانی از آن استفاده‌ی جناحی می‌کنند، کار اشتباهی است اما این حرف‌ها نباید موجب غفلت از اصل موضوع «نفوذ» و فراموشی آن شود”.

حسن روحانی پس از مطرح شدن بحث نفود توسط آیت‌الله خامنه‌ای، نسبت به استفاده از این واژه “در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی” هشدار داده و گفته بود: “این‌طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم”. سخنانی که اکنون با پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از دو روش “نفوذ موردی” و “نفوذ شبکه‌ای و جریانی” به عنوان دو شکل مورد نظر “دشمن” برای نفوذ در ایران نام برد و گفت که در “نفوذ موردی” مسایلی نظیر “جمع‌آوری اطلاعات” و “جاسوسی” مطرح است، اما “هدف مهم‌تری که در نفوذ موردی تعقیب می‌شود «تصمیم‌سازی» است”.

این سخنان آیت‌‌الله خامنه‌ای هم‌زمان با آن مطرح می‌شود که برخی اعضای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس نزدیک به جبهه پایداری، اخیرا خبر از “نفوذ” افرادی نظیر “جیسون رضائیان” در برخی نهادهای دولتی - از جمله نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت امورخارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران - داده بودند.

خبرگزاری فارس چندی پیش به نقل از جواد کریمی‌قدوسی نوشت که رضاییان و “افراد مرتبطی در مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ویژه در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و حتی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی” اقدام به ایجاد “شبکه ارتباطی قوی‌ای در بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی” کرده بود.

حالا آیت‌الله خامنه‌ای گفته “نفوذ جریانی و شبکه‌ای” خطرناک‌تر از روش‌های دیگر است: “در این روش، دشمن عمدتا با دو وسیله‌ی «پول و جاذبه‌های جنسی» در درون ملت و در داخل کشور شبکه‌سازی می‌کند تا آرمان‌ها، باورها، و در نتیجه سبک زندگی را تغییر دهد.

در هفته‌های اخیر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران چند تن را در چارچوب پروژه نفوذ بازداشت کرده است. از جمله چهار روزنامه‌نگار (آفرین چیت‌ساز، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی)، یک تاجر ایرانی - آمریکایی (سیامک نمازی) و نزار زکا، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و لبنانی. علاوه بر این افراد آرش زاد، از جمله فعالان استارت‌آپی نیز چند ماه است که ناپدید شده. برخی از دوستان او خبر از بازداشت آرش زاد داده‌‌ اما خانواده زاد تاکنون در این زمینه سکوت‌کرده‌اند.

اخباری درباره بازداشت یک روزنامه‌نگار و همچنین برخی افراد دیگر نیز وجود دارد که هنوز نام آن‌ها فاش نشده. پس از بازداشت این افراد، وب‌سایت صدا و سیما آنان را “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان” توصیف کرده بود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی،‌ وزیر کشور اما خبر داده است که به‌ عنوان “رئیس شورای امنیت کشور” از “معاون اول قوه قضائیه [ابراهیم رئیسی] و دادستان تهران [عباس جعفری دولت‌آبادی]” در مورد بازداشت روزنامه‌نگاران سوال کرده و پاسخ شنیده است که “اسناد و مدارکی” در این زمینه وجود دارد که قرار است “پس از بررسی” به او هم نشان داده شود.

اعضای دولت، نزدیکان روحانی و حامیان او بیشتر منتقد این بازداشت‌ها هستند. از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی و در پاسخ به سوالی پیرامون بازداشت‌ها، آن‌ها را “با قصد تسویه حساب سیاسی… و بزرگ‌نمایی” توصیف کرد و گفت: “می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، این‌ها نفوذ نیست، این‌ها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من این‌ها را می‌گویم که اشتباه است”.

پیش از او محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز گفته بود: “کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش بکار ببریم و طوری نشود ارزش و تاثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش پا افتاده‌ای تبدیل شود”.