فشارها همچنان ادامه دارد

نویسنده

» گزارش ازرائل از وضعیت بهائیان در ایران

دو گزارش جدید، تبعیض های اعمال شده علیه بهائیان ایران را مشخص می کند.

احمد شهید، فرستاده ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، هفته گذشته نتیجه گزارش هایش را در ژنو مطرح کرد. در این گزارش شهید می گوید: صد و ده بهائی به دلیل باورهای مذهبی هایشان در حال حاضر در زندان بسر می برند، درمیان این زندانیان دو زن به نام های زهره نیک آئین (تبیانیان) و ترانه ترابی (احسانی) دیده می شوند که مجبور هستند نوزادان شیر خوار خود را در زندان بزرگ کنند. همچنین مطابق تخمین ها 133 بهایی در حال حاضر در انتظار احضار هستند تا دوران حبس خویش را طی کنند و همچنین 268 بهایی دیگر نیز مطابق گزارشات در انتظار محاکمه به سر می برند. طبق گزارش های رسیده، بهائیان مورد شکنجه و آزار بوده اند و تنها در ماه نوامبر 2012 مقامات سه دانشگاه ایران 5 دانشجوی بهائی را از دانشگاه اخراج کرده اند.

وحید وحدت حق، یکی از کارشناسان جامعه بهائی در ایران می گوید که گزارش جروزالم پست از وضعیت یهودیان “عالی” بود. وی که در بنیاد اروپایی برای دموکراسی در بروکسل کار می کند می گوید که گزارش 45 صفحه ای را برای مطبوعات آلمانی بررسی کرده است.

از زمانی که آیت الله خمینی در سال 1979 در ایران به قدرت رسید دولت همواره بهائیان را سرکوب کرده است. بهائیت در سال 1863 توسط بها الله در ایران بنیان گذاشته شد. مذهب بهائی همه ادیان دیگر را به رسمیت می شناسد. تخمین زده می شود که در حدود 350 هزار بهائی در ایران زندگی می کنند. تعداد بهائیان در جهان 7 میلیون نفر است.

جامعه بین المللی بهائیان در گزارشی نحوه سرکوب بهائیان را در ایران چنین شرح می دهد: “در سالل 2006، یک دانش آموز بهائی شانزده ساله از مدرسه ای در اطراف تهران اخراج و مورد آزار گروه های مذهبی متعصب قرار گرفت. درماه نوامبر و دسامبر سال 2007، این افراد ناشناس او را در یک تماس تلفنی به مرگ تهدید کردند. در ماه اکتبر و نوامبر 2010 اموال بهائیان در شهر رفسنجان به آتش کشیده شد.”

در این گزارش آمده است که حکومت ایران در این آتش سوزی ها نقش داشته است. در گزارش آمده است: “بسیاری از این حملات توسط ماموران دولتی صورت گرفته است و در مواردی این افراد تشویق شده اند. برخی از این حملات توسط افراد عادی صورت گرفته است، این افراد تحت تاثیر تبلیغات ضد بهائی دست به این کار زده اند و طبیعی است که نگران شکایت قضائی و مجرم شناخته شدن خود نبوده اند.”

گزارش جامعه بین المللی بهائیان از جامعه بین المللی خواسته است که به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند: “این روایت ها نشان می دهد که تنها حمایت واقعی از بهائیان ایران با اقدامات بین المللی به نتیجه می رسد. وقایع سه دهه گذشته نشان می دهد که مقامات ایرانی نسبت به افکار عمومی جوامع بین المللی حساس هستند و فشار های بین المللی می تواند تاثیر گذار باشد.”

منبع: روزنامه ایتالیائی  ازرائل، 28 مارس