اسلامیت و جمهوریت نظام خدشه دیده

نویسنده
شیرین کریمی

» محمد خاتمی در دیدار با خانواده زندانیان:

خانواده های فعالان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از کودتای 22 خرداد بازداشت شده اند در حالی روز یکشنبه با سید محمد خاتمی و دیگراعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار کردند که 4 چهره شاخص اصلاح طلبی برای اولین بار از زمان بازداشت با خانواده های خود تماس گرفتند.در این دیدار خاتمی تاکید کرد که در این موقعیت نه تنها جمهوریت نظام دچار چالش شده، بلکه اسلامیت نظام هم مورد خدشه قرارگرفته است.

در این دیدار که  موسوی خوئینی‌ها، سید محمد خاتمی، امامی جمارانی، سید محمد رضوی، مجید انصاری، موسوی بجنوردی،محمد مقدم و علی اکبر محتشمی پور حضور داشتند، سید محمد خاتمی ضمن ابراز تاسف از بازداشت های غیرقانونی و برخوردهای غیر شرعی  صورت گرفته تاکید کرد که در این موقعیت نه تنها جمهوریت نظام دچار چالش شده، بلکه اسلامیت نظام هم مورد خدشه قرارگرفته است.

بر اساس گزارش سایت موج آزادی در جریان این دیدار محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده و محسن صفایی فراهانی یکی پس از دیگری با همسران خود که در جلسه حاضر بودند، تماس گرفتند و با آنها صحبت کردند. این تماس‌ها در پایان جلسه نیز از سوی جواد امام که به همراه دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب در زندان اوین به سر می‌برد، ادامه یافت و باعث شد که خاتمی نیز برای لحظاتی از طریق تلفن با این زندانی سیاسی صحبت کند.

سپس خانواده‌های زندانیان به برخوردهای دادگاه انقلاب و دیگر نهادهایی که برای پیگیری وضعیت عزیزانشان به آنها مراجعه می کنند، اعتراض و اعلام کردند که در مواردی، حتی تهدید به برخورد فیزیکی نیز شده‌اند. آنها تصریح ‌کردند که هیچ مرجعی پاسخگوی آنان نیست و حتی دادستان کل کشور هم خود را از انجام هر اقدامی عاجز می‌داند.

همسر علی وفقی با طرح این سوال که چرا همسرم که هنوز یکسال از آزادی اش نگذشته اینگونه ربوده می شود گفت: در تلویزیون عده‌ای از نخبگان را نشان دادند که به احمدی‌نژاد در مورد عدم آرامششان در فضای بعد از انتخابات شکایت می‌کنند. اما آیا علی نیز که از نخبگان این مملکت است، نباید بتواند در این مملکت دوره دکتری را بگذراند و یا حتی با آرامش کار کند؟ حال آنکه در زمان بازداشت یک سال پیش وی، اساتید دانشگاه شریف با انتشار بیانیه ای در محکوم کردن این اقدام، بر سلامت نفس و ایمان وی تإکید کرده بودند؟

وی تاکید کرد: وقتی مراجعه می‌کنیم و می‌پرسیم جرم وی چیست، می‌گویند وی در ستاد مهندس موسوی فعال بوده و وقتی می‌گوییم اینکه جرم نیست، می‌گویند شما نمی‌دانید ایشان در قالب فعالیت‌های ستادی جرم‌های سنگینی مرتکب شده و برای مثال همان موارد جعلی را که از فروردین ماه در سایت‌ها بیان می کردند، عنوان می کنند.

پروین تاجیک خواهر عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار بازداشتی نیز در این جلسه خبر داد که  با برادر زندانی‌اش ملاقات داشته، ولی این ملاقات در کابین و باحضور دو مأمور صورت گرفته و آقای تاجیک نتوانسته  در مورد وضعیت خود حرف بزند.

در این جلسه که در دفتر مجمع روحانیون مبارز برگزار شد، خانواده های مصطفی تاجزاده، محسن میردامادی، سمیه توحیدلو، مهسا امرآبادی و مسعود باستانی هم در مورد برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته و آخرین وضعیت زندانیان شان سخن گفتند.