انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد، به خشونت کشیده شد

مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک، بار دیگر به سلول انفرادی منتقل شده است. اخبار حاکی از آن است که در پی ملاقات نماینده دادستان و گفتگو با زندانیان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، و اعتراض مجید توکلی به اظهارات وی، توکلی به سلول انفرادی منتقل شد.

آن گونه که برخی منابع اعلام کرده اند توکلی ده روز آینده را باید در سلول انفرادی بند 240 زندن اوین به سر برد.

از سوی دیگر یکی از نزدیکان مجید توکلی اعلام کرده است که توکلی پیش از انتقال به سلول انفرادی، به هم بندی های خود اعلام کرده است در صورت انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. این در حالی است که با توجه به ناراحتی های جسمی این فعال دانشجویی، اعتصاب غذا برای سلامت وی بسیار خطرناک است.

مجیدتوکلی، دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک، روز شانزدهم آذر و پس از سخنرانی در مراسم روز دانشجو بازداشت شد. پس از بازداشت توکلی خبرگزاری فارس اقدام به انتشار عکس های وی با پوشش زنانه کرد و ادعا نمود وی قصد داشته با این پوشش از دست ماموران امنیتی فرار کند.

توکلی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و نیز پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

وی قسمت اعظم دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده و از امکان ملاقات یا تماس تلفنی با خانواده خویش محروم بوده است.

 

دانشگاه آزاد؛ ادامه تجمع اعتراضی دانشجویان

اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز در اعتراض به رفتارهای دولت و “کودتای انتخاباتی” همچنان ادامه دارد.

به گزارش منابع دانشجویی، یک روز پس از تجمع دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه  آزاد واحد تهران مرکز که با حمله نیروهای امنیتی و بسیج به خشونت کشیده شد، دانشجویان دانشکده حقوق این دانشگاه به حمایت از دانشجویان دانشکده فنی و اعتراض علیه دولت بر خاستند.

این اعتراض پس از آن صورت گرفت که روز شنبه، در پی حمله نیروهای امنیتی و بسیج به تجمع دانشجویان دانشکده فنی این دانشگاه، دست کم چهار نفر از دانشجویان به شدت زخمی شدند.

دانشجویان معترض با سر دادن شعارهای مختلف و همچنین خواندن سرودهایی چون “یار دبستانی” به جو امنیتی حاکم بر دانشگاه اعتراض کرده اند.

به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی روز گذشته به طور آزادانه در دانشگاه عبور و مرور داشتند و دانشجویان معترض را تهدید می کردند که در صورت ادامه اعتراضات، با آن ها برخورد انضباطی خواهد شد. همچنین برخی گزارش ها حکایت از کنترل شدید نیروهای حراست بر ورود و خروج دانشجویان دارد.

گفتنی است منابع دانشجویی اعلام کرده اند حال جسمی دانشجویانی که در تجمع روز گذشته آسیب دیده اند، مناسب نیست.

فیلمی ازاعتراضات روز گذشته در این آدرس قابل مشاهده است.

  

دانشگاه شهید بهشتی؛ احضار دانشجویان معترض

بعد از اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به حضور پنهانی محمود احمدی نژاد در این دانشگاه، تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده های مختلف آن دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند. منابع دانشجویی اعلام کرده اند که چندین دانشجو نیز به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده اند. برخی از این دانشجویان تهدید شده اند که در صورت عدم پذیرش اتهامات، اعلام اشتباه و اعلام این نکته که “فریب خورده” بودند، برخوردهای سخت انضباطی با آن ها خواهد شد و از تحصیل محروم خواهند شد.

فعالان دانشجویی دانشگاه بهشتی اعلام کرده اند در صورت ادامه این روند، دست به اعتراض و تحصن گسترده ای در این دانشگاه خواهند زد.

گفتنی است روز بیستم اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پس از ورود به دانشگاه، متوجه حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه شدند که بلافاصله مشخص شد همایشی با حضور احمدی نژاد در حال برگزاری است و دانشجویان در میدان اصلی دانشگاه در اعتراض به این حضور تجمع کردند.

گفتنی است اتفاق مشابهی نیز در دانشگاه تهران روی داده بود که پس از آن بیست تن از دانشجویان این دانشگاه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند و مریم عباسی نژاد، دبیرسیاسی سابق انجمن اسلامی این دانشگاه نیز چند روزی را به همین علت در بازداشت به سر برد.

 

دانشگاه فردوسی مشهد؛ اجرای حکم تعلیق

پایگاه خبری “دانشجو نیوز” گزارش داده است که  محسن صنعتی پور دبیر تشکیلات فراکسیون مدرن انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد از سوی کمیته انضباطی دانشگاه فردوسی مشهد به دو ترم تعلیق محکوم شده است.

به گزارش منابع دانشجویی این حکم در راستای فشار بر فعالین دانشجوئی دانشگاه فردوسی مشهد از سوی نهادهای امنیتی صادر شد. گفتنی است محسن صنعتی پور عضو ستاد دانشجوئی مهدی کروبی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خراسان بود و در شهریور 88 توسط وزارت اطلاعات بازداشت و با سپردن وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد.

وی در مهر ماه سال گذشته از سوی کمیته انضباطی دانشکاه فردوسی به دو ترم تعلیق معلق محکوم شد و اکنون به دستور مسئولین دانشگاه و مسئولین امنیتی استان خراسان حکم دو ترم تعلیق معلق این دانشجو به اجرا در آمده است.

 

توقیف نشریه دانشجویی پردیس قم

یک نشریه دانشجویی در پردیس قم دانشگاه تهران، در پی آنچه “توهین به روحانیت شیعه” عنوان شده است، به طور موقت توقیف شد.

توقیف این نشریه پس از آن صورت گرفت که آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی، دو تن از روحانیان حوزه علمیه قم، در سخنانی خواستار برخورد با این نشریه و همچنین نظارت بر روند انتشار نشریات دانشجویی شدند.

پیش از این برخی خبرگزاری ها اعلام کرده بودند آیت الله مکارم شیرازی، طی نامه ای به وزیر علوم، با اشاره به یکی از مطالب منتشر شده در این نشریه دانشجویی خواستار برخورد قاطع مسوولان این وزارتخانه با عوامل آن شده است.

امیر رستمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران در گفت و گو با “مهر”، با تایید خبر توقیف این نشریه گفته رییس پردیس قم دانشگاه تهران این موضوع را به کمیته ی نظارت بر نشریات دانشجویی دانشگاه اعلام کرده است.

وی افزوده: “این نشریه دانشجویی به طور موقت توقیف شده است و منع انتشار دارد تا کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی به بررسی وضعیت آن بپردازد. “