اوباما و بلوف ایران

نویسنده

» سرمقاله بوستون گلوب درباره رویکرد آمریکا به ایران

ایران درحالیکه به دلیل خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم با خطر وضع تحریم های جدید روبرو شده است، با اعلام خبر توافق ارسال بخشی از اورانیوم با درجه خلوص پائین خود به خارج و تبدیل آن به اورانیوم برای مصارف صلح جویانه، دست به یک مانور هوشمندانه زده است. لازم است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این تحرک، رندی را با زیرکی پاسخ بدهد.

اوباما باید موافقت خود با نمایش نیت صلح جویانه ایران در ارسال اورانیوم با خلوص پائین به خارج از کشور برای تبدیل به سوخت هسته ای را اعلام کند. اما او در عین حال، باید بر خروج کامل اورانیوم با درجه خلوص پائین از این کشور پافشاری کند تا از عدم امکان ساخت یک سلاح هسته ای توسط ایران، دست کم ظرف یک سال آینده اطمینان حاصل شود. چنین اقدامی باعث می شود زمان کافی برای دست یافتن به یک توافق با ایران حاصل شود. درعین حال، از یک سو ایران به سوخت هسته ای مورد نیاز برای مصارف صلح جویانه دست پیدا می کند و از سوی دیگر، دنیا از عدم توانمندی این کشور در تولید یک سلاح هسته ای خاطرجمع می شود.

توافقی که دست پخت ایران و ترکیه و برزیل است، با آنچه ابتدا در اکتبر گذشته مورد توافق ایران و گروه به اصلاح ژنو شامل ایالات متحده، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار گرفت، به طور اساسی تفاوت دارد.  تحت توافق قبلی، قرار بود ایران 1200 کیلوگرم از مجموع 1500 کیلوگرم اورانیوم خود را به روسیه و فرانسه بفرستد تا به میله های سوختی قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تولیدکننده ایزوتوپ های پزشکی تبدیل شود. در آن زمان، 1200 کیلوگرم اورانیوم معادل 80 درصد ذخیره کل اورانیوم ایران بود و خروج آن می توانست احتمال تولید یک سلاح هسته ای را به مدت یک سال از میان ببرد. اما ایران امروز حدود 2300 کیلوگرم اورانیوم با درجه خلوص پائین در اختیاردارد. بنابراین، 1200 کلیوگرم اورانیومی که ایران خبر خروجش از کشور را به ترکیه و برزیل داده است، امروز تنها 55 درصد ذخیره این کشور را تشکیل می دهد. به این ترتیب، با خروج این مقدار از اورانیوم، ایران تنها چند ماه تا تولید سوخت کافی برای یک سلاح هسته ای فاصله خواهد داشت.

از آنجا که روسیه و چین در هفته جاری به موافقت با تحریم های جدید در شورای امنیت سازمان ملل تن داده اند، اوباما دست بالا را دارد. او باید از ترکیه و برزیل برای تلاش هایشان قدردانی کند و در عین حال اعلام کند، احتمالاً یک توافق اصلاح شده با ایران مورد استقبال قرار خواهد گرفت. او باید برای رسیدن به چنین توافقی تلاش کند.

 

منبع: بوستون گلوب- 21 مه 2010