کاندیدایی به غیر از احمدی نژاد شوخیست

نویسنده
محسن خیرخواه

» استفاده تبلیغاتی از کنفرانس دوربان

در حالی که گزارش ها حاکی از آن است که تعداد حامیان احمدی نژاد در جامعه روحانیت مبارز کمتر از آن بوده که این تشکل جناح راست حمایت خود از کاندیداتوری وی را اعلام کند، دبیر کل حزب موتلفه ضمن انتقاد از مواضع میرحسین موسوی، به تمجید از دولت نهم پرداخت و یکی دیگر از حامیان احمدی نژاد در مجلس هشتم، حضور فردی به غیر از احمدی نژاد در انتخابات را یک “شوخی” خواند.

 

غلامرضا مصباحی‌مقدم،عضو روحانیت مبارز دلیل به حد نصاب نرسیدن آرای موافقان احمدی نژاد در میان اعضای این نهاد راکه از مهمترین تشکل های جناح راست است، انتقاداتی عنوان کرده که اعضای این جامعه به وی دارند.مصباحی مقدم که با خبرگزاری کار گفتگو می کرد دیگر کاندیدایی را که مورد بررسی اعضای جامعه متبوع وی قرار گرفته، میر حسین موسوی معرفی کرده و افزوده است: “اینکه جامعه روحانیت به جمع‌بندی نرسیده است به دلیل بحث مقایسه بین دو کاندیدا است که هر کدام نکات مثبت و منفی دارند.”

 

اما بر خلاف جامعه روحانیت که در انتخاب احمدی نژاد به عنوان کاندیدای مطلوب مردد است، جبهه پیروان خط امام و رهبری مصمم است وی را به عنوان نامزد خود معرفی کند. سخنگوی این جبهه گفته است: “احمدی نژاد مطرح ترین کاندیدای اصولگرایان در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است”. سید کمال سجادی با اشاره به اینکه دیگر نامزد های جناح اصولگرا در حد گمانه زنی مطرح هستند، از دیدارهای اعضای این جبهه با احمدی نژاد در دو ماه اخیر خبر داد  و در انکار حمایت این جبهه از نامزدی موسوی گفت: “موضوع حمایت از میرحسین، نه تنها درشورای مرکزی، بلکه هیچگاه در هیات رئیسه جبهه پیروان هم مطرح نبوده است”.

 

در همین حال، مریم بهروزی نیز از فراهم شدن زمینه برای معرفی احمدی نژاد به عنوان کاندیدای اصولگریان خبر داد. دبیر کل جامعه زینب همچنین تاکید کرد که احمدی نژاد به عنوان نامزد 14 تشکل “جبهه پیروان احمدی نژاد” معرفی می شود.

 

محمود احمدی نژاد می تواند دلیل دیگری نیز برای دلگرمی نسبت به استقبال جناح راست از وی در انتخابات داشته باشد چرا که خبر ها حاکی از آن است که فراکسیون تازه کار “انقلاب اسلامی” مجلس هشتم،، قرار است امروز در قالب بیانیه ای به صورت رسمی حمایت خود از احمدی نژاد رااعلام کند. این فراکسیون که کمتر از دو ماه از زمان تشکیل ان در مجلس می گذرد از آغاز فعالیت، اهداف اصلی خود را حمایت از دولت نهم معرفی کرده بود که به زعم اعضای این فراکسیون”انقلابی”، “پرکار” و “عدالت محور” است. بسیاری از فعالین سیاسی تشکیل چنین فراکسیون هایی راکه صرفا برای حمایت از دولت در مجلس تشکیل می شود، در تضاد با روح استقلال مجلس و همچنین تفکیک قوا می دانند.

 

همزمان در یک موضع گیری جالب توجه، یکی دیگر از حامیان احمدی نژاد در مجلس هشتم حضور فردی به غیر از احمدی نژاد در جبهه اصولگرایان به عنوان کاندیدا را یک “شوخی” توصیف کرده و گفته است: “بیش از 70 درصد نمایندگان فراکسیون اصولگرا، احمدی نژاد را نامزد اصلی و قاطع اصولگرایان می دانند”.

 

جعفر قادری بر این باور است که اختلافی در بین اصولگرا ها وجود ندارد و بسیاری از چهره های شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس به صورت جدی حامی محمود احمدی نژاد هستند.آن هم در حالیکه محمدرضا باهنر که احتمالا شاخص ترین عضو این فراکسیون است نظری مشابه جعفری ندارد. وی  در دیدار با یونس قانونی، رییس مجلس شورای ملی افغانستان، مجلس را یک نهاد رسمی قانونی دانست که نباید در انتخابات ریاست جمهوری از فرد خاصی حمایت کند.

 

ستایش از مواضع دولت نهم

 

از سوی دیگر دبیر کل یکی از احزاب افراطی راست به تعریف و تمجید از عملکرد احمدی نژاد پرداخته است. محمد نبی حبیبی با اشاره به پیشرفت های نظام و عبور از تهدیدات دشمن، نقش دولت نهم رادر این روند مورد توجه قرار داده و با اشاره به توفیقات دولت اصولگرا، دلایل این موفقیت ها را اعتماد و اعتقاد به گفتمان آیت الله خمینی معرفی و تاکید کرده که دولت با ولایت پذیری توانست رضایت مقام رهبری را کسب کند.

 

دبیر کل مولفه در حالی از پیروزی های دولت در سیاست خارجی سخن گفت که از زمان روی کار آمدن دولت نهم، ایران چندین بار از سوی شورای امنیت سازمان ملل با تحریم های اقتصادی و نظامی روبرو شده است و کارشناسان دیپلماسی اعتقاد دارند ایران همچنان شرایط خطرناکی در مواجهه با غرب و همینطور اسرائیل دارد.

 

با این حال حبیبی که معتقد است توفیق های دولت، توفیق اصولگرایی است، به طور تلویحی میرحسین موسوی را به خاطر یکی از شعار های انتخاباتی اش مبنی بر جمع کردن گشت های ارشاد مورد انتقاد قرار داده است. وی با تاکید بر اینکه نباید امنیت ملی و امنیت مردم وجه‌المصالحه رقابت‌های انتخاباتی قرار گیرد، گفته است: “اینکه برخی طوری سخن می‌گویند که بیشتر مورد خوش آیند تهدید‌کنندگان امنیت اجتماعی است تأسف‌انگیز است”.

 

در کنار حمایت های موتلفه، سایت رجانیوز،وابسته به احمدی نژاد با انعکاس گسترده اخبار شرکت احمدی نژاد در ژنو،اظهارات آیت الله نوری همدانی در مورد سخنرانی وی را در صدر اخبار خود قرار داده و از قول وی  احمدی نژاد را رئیس جمهوری با شهامت و شجاع خطاب کرده و نوشته است:  “این همان شجاعتی است که امام خمینی(ره) به مردم دادند”.