حکومت از اعتراضات جهانی می ترسد

نویسنده

» مصاحبه با عبدالکریم لاهیجی، آیرین خان،

به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم ایران، با عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، آیرین خان دبیرکل عفو بین الملل، رابرت ماهونی نایب رییس کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، رضا معینی مسول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز و هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر گفت و گو کرده ایم.

مسولان این سازمان ها با تشریح اقدامات سازمان های مدافع حقوق بشر در مورد ایران، خاطرنشان کرده اند که اعتراضات جهانی، بر وضعیت داخل کشور تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. مصاحبه با این مسوولان را در زیر می خوانید.

لاهیجی: جمهوری اسلامی به اعتراضات خارجی حساس است

عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، با اشاره به خواست اعزام نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به ایران برای بررسی موارد نقض حقوق بشر اظهار داشت: یک ماه پیش درخواستی از سوی خانم شیرین عبادی و فدراسیون جهانی حقوق بشر از دبیرکل سازمان ملل شد که فرستاده ویژه ای را به ایران بفرستد و دیروز نیز در همبستگی با مردم ایران بر این نکته تاکید شد.

وی صرف تعیین یک فرستاده ویژه به ایران از سوی سازمان ملل را موفقیت بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: اعم از اینکه جمهوری اسلامی به این فرستاده ویژه ویزا بدهد یا ندهد این حرکت بسیار بزرگ و موفقیتی چشمگیر است.

لاهیجی درباره تاثیر حرکت هایی چون سوم مرداد بر رفتار حکومت ایران به روز گفت: برخلاف آنچه جمهوری اسلامی ادعا می کند که نسبت به اعتراضات بین المللی هیچ گونه حساسیتی ندارد اما به شدت حساسیت دارد و بودجه های کلانی را صرف میکند که چنین اعتراضاتی در خارج از ایران شکل نگیرد.

لاهیجی تصریح کرد: چنین اقدامی تاثیر ویژه ای در حکومت ایران خواهد داشت و به خصوص جو سانسوری که در ایران وجود دارد با این اقدامات شکسته می شود و بسیاری از مردم به جنبش می پیوندند.

 

آیرین خان: رهبر ایران به خشونت ها خاتمه دهد

آیرین خان، دبیر کل سازمان عفو بین الملل در گفتگو با روز، در خصوص تشدید نقض حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همانند افرادی دیگری که مدافع حقوق شهروندان ایرانی هستند، اعضای عفوبین الملل در سرتاسر جهان از تشدید سرکوب در هفته های اخیرمتاثر شده اند و همچنین تلاش حکومیت ایران برای جنایی کردن ومجازات و ارعاب هزاران نفر که به نتایج انتخابات اعتراض دارند و خواهان اصلاحات در ایران هستند، نگران کننده است.

وی در مورد روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران تصریح کرد: در این روز، ما با سازمانهای متعددی متحد شدیم برای روزجهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران. انتظار می رود که هزاران نفر در سرتاسر دنیا گردهم آیند تا  از اقدامات خشونت آمیز نیروهای بسیج و سایر نیروهای سرکوبگر در ایران ابراز انزجار کنند و با سایر مردمی که شجاعانه برای ایستاده اند و ا زحقوق مدنی خود دفاع می کنند، ابراز همبستگی کنند.

آیرین خان در خصوص اهمیت فشارهای بین المللی برای توقف نقض حقوق بشر در ایران گفت: فشارهای بین المللی در این زمینه حیاتی است و خیلی مهم است که آن افرادی که در تجاوز به حقوق شهروندان ایرانی مسئول هستند، شناسایی شوند. ما خواستار آزادی و عدالت بدون شرط و بیدرنگ تمامی زندانیان عقیدتی هستیم. همچنین ما خواستار دستگیری آن دسته از اعضای بسیج و سایر نهادهای امنیتی هستیم که در به قتل رساندن شهروندان دست داشته اند تا  عدالت در موردآنها اجرا شود. ما همچنین سازمان ملل را فرا می خوانیم تا ابعاد خشونتهای اعمال شده و جاری  در ایران را مورد بررسی و تحقیق  قرار دهند و در آخر خواستار توقف خشونت ها از رهبر جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 

رابرت ماهونی: از روزنامه نگاران شجاع ایران حمایت می کنیم

رابرت ماهونی نایب رییس کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در گفتگو با روز در مورد وضعیت آزادی بیان در ایران گفت: ما از اعمال فشار بر رسانه های مستقل و فشار بر وبلاگ نویسان در ایران عمیقا متاسفیم. معدود رسانه هایی هم که باقی مانده اند، تعدادشان کاهش پیدا کرده است. در حالی که ایرانیان بیش از پیش نیاز به اطلاع رسانی دارند. مسئولین حکومتی در عین حال دست به تکنیکهای مختلفی برای سرکوب زده اند. از فیلترینگ سایتها تا آزار و اذیت و دستگیری روزنامه نگاران.

وی در ادامه با بیان اینکه “ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است” افزود: حداقل 41 روزنامه نگار در حال حاضر در زندان می باشند. که از این میان 35 تن از آنها بدنبال حوادث پس از انتخابات دستگیر شده اند.

نایب رییس کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در مورد اقدامات این نهاد بین المللی اظهار داشت: ما در حال حاضر با مدافعان آزادی بیان همکاری می کنیم و همچنین سعی می کنیم نویسندگان و روزنامه نگاران معتبر جهان را بسیج کنیم تا برای آزادی روزنامه نگاران زندانی تلاش کنند. ما همچنین با اطلاع رسانی خودمان قصد داریم نشان دهیم که مخمصه ای که برای همکاران ما در ایران و همچنین روزنامه نگاران بین المللی درست کرده اند از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک برای حکومت ایران هزینه بردار خواهد بود.

رابرت ماهونی اظهاراتش را به این شکل به پایان می رساند: سرکوب روزنامه نگاران و رسانه ها در ایران سالهاست که تصویر ایران را از لحاظ وضعیت آزادی بیان به شدت تیره و تار کرده است. موج جدید دستگیری روزنامه نگاران و سانسور گسترده  اینترنت، این تصویر را بیش از پیش تیره تر کرده است. ما از روزنامه نگاران شجاع ایرانی که در چنین شرایطی باز حرف خودشان را می زنند، حمایت می کنیم.

معینی: حکومت ایران می ترسد

رضا معینی، مسول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز نیز تجمعات دیروز را نوعی همبستگی با مردم ایران دانسته و گفت: روز سوم مرداد 1384 محمود احمدی نژاد، رسما رئیس جمهور ایران شد و 3 مرداد 1388 احتمال داشت که مراسم تحلیف او انجام  شود و به همین مناسبت بر اساس پیشنهاداتی که تعدادی از ایرانیان داشتند این روز، روز اقدام برای حقوق بشر در ایران  نام گرفت.

وی این حرکت را از سال 1360 به این سو بی سابقه دانسته و گفت: هیچ گاه آزادی بیان و مطبوعات در ایران به وخیمی امروز نبوده و اکنون 42 روزنامه نگار در زندان هستند و کسانی هم که  با قرار وثیقه آزاد شده اند به شدت تحت فشار هستند و مدام احضار و بازجویی می شوند و آنچه ما را راسخ تر کرد در این حرکت شرکت کنیم همین وضعیت وخیم بود و از طرفی حمایت همکارانمان در ایران از جمله خانم عبادی از این حرکت بود.

معینی افکار عمومی جهان را نمایندگان جامعه شهروندی جهانی دانست و تاکید کرد که تجمعات دیروز به شدت بر افکار عمومی جهان تاثیر داشته و در بسیاری موارد مردم سایر کشورها نیز همراه ایرانیان بوده اند.

وی افزود: در 30 سال گذشته مردم جهان آنچه که از ایران می شنوند واژگانی چون ترور، خشونت، جنگ، جنایت، زندانی و این گونه واژگان است اما اکنون واژه های جدیدی جایگزین شده و مردم جهان واژگانی چون همبستگی، اعتراض، نترسیدن و احقاق حقوق را می شنوند.

معینی با بیان اینکه افکار عمومی، در سیاست خارجی هر کشوری تعیین کننده و تاثیرگذار است گفت: رسانه ها و مطبوعات سراسر جهان با پوشش تجمعات دیروزبه این حرکت خیلی کمک کردند.

وی با تاکید بر تاثیر اقدامات اینگونه در روش برخورد حکومت ایران گفت: حکومت ایران در ظاهر هم خود را مثل کره شمالی نشان دهد باز هم در واقعیت اینگونه نیست و از حرکت های جهانی اینگونه به شدت می ترسد.

معینی توضیح داد: کره شمالی سالهاست که منزوی ترین کشور جهان است اما حتی همین کشور در قضیه بازداشت دو روزنامه نگار امریکایی به شدت تحت فشار قرار گرفته و مساله این دو روزنامه نگار در حال حل شدن است و ایران نیز هرگز نمی تواند ارتباطات جهانی خود را به دلایل اقتصادی، سیاسی و… قطع کند و قطعا به شدت تحت فشار قرار می گیرد.

قائمی: اعزام هیاتی از سازمان ملل به ایران

هادی قائمی، از مسولان کمپین بین المللی حقوق بشر نیز با اشاره به مراسم برگزار شده در روز جهانی اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران  گفت: تحولات ایران در یک ماه گذشته آنچنان در افکار عمومی جهان واضح شده و احساسات آنان را برانگیخته که به ایرانیان پیوسته و به دولت ایران این پیغام را داده اند که دولتی که از قلب این اتفاقات به وجود آمده را مشروع نمیدانند.

وی تصریح کرد: درخواست روز سوم مرداد این بود که سازمان ملل با فرستادن یک هیات به ایران خواستار پاسخگویی دولت ایران و توقف روند موجود شود.

قائمی با بیان اینکه این همبستگی جهانی از چشم دولت ایران دور نمانده است گفت: این حرکت عظیم جهانی و این پیغام که دولت ایران مشروعیت ندارد از چشم دولت ایران دور نمانده و قطعا تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی افزود: فجایعی که در ایران اتفاق افتاد و هنوز هم ادامه دارد برای مردم جهان بسیارتکان دهنده است و من این جنبش را مشابه حرکت مردم هندوستان در زمان گاندی، حرکت جنبش آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید و همچنین حرکت سیاهان و مارت لوترکینگ در امریکا می دانم و مردم ایران نیز از نظر آگاهی به سطح این سه جنبش رسیده اند.