حمایت از اعتراضات ایرانیان در 110 شهر

نویسنده

» برگزاری "روز همبستگی جهانی با مردم ایران"

روز گذشته همزمان با روز جهانی همبستگی با مردم ایران، مردم جهان به همراه ایرانیان در 110 شهر جهان در مکان های عمومی یا در مقابل دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی تجمع کرده و خواستار آزادی زندانیان، به رسمیت نشناختن دولت برآمده از کودتا و پایان برخوردهای غیر قانونی با معترضان شدند.

شیرین عبادی به همراه گروههای سرشناس حقوق بشر با انتشار فراخوانی، سوم مرداد را روز اقدام برای حقوق بشر در ایران نامگذاری کرده و از مردم سراسر جهان خواسته بودند در این روز در مقابل سفارت خانه های ایران تجمع کنند. فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر، عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جمله صادر‌کنندگان این فراخوان هستند.

سیمین بهبهانی، بانوی شعر ایران که از حامیان این همبستگی است با بیان اینکه در ایران حقوق بشر از هر سو پایمال می شود به روز گفت: برای همین باید حقوق بشر را پاس داشت و کمک کرد مردم بیشتر با حقوق خود آشنا شوند

وی تاکید کرد: هر چقدر اقداماتی چون سوم مرداد بیشتر صورت بگیرد و هر قدر به مردم آگاهیهای لازم داده شود و روشنگری شود مردم بهتر می توانند نسبت به تعیین سرنوشت خود اقدام کنند.

خانم بهبهانی اقدامات صورت گرفته در روز همبستگی با مردم ایران را تاثیرگذار دانست و در عین حال گفت: متاسفانه حاکمیت ایران هر جایی که به نفعش باشد ترتیب اثر می دهد اما اگر به نفعش نباشد توجهی نمی کند.

 

 

 

عبادی: جهان نتیجه انتخابات را نپذیرد

رسیدگی به وضعیت زندانیان و ناپدید شدگان توسط هیاتی از سازمان ملل، آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، پایان گرفتن خشونت‌های دولتی و تامین آزادی تجمع، آزادی بیان و مطبوعات، از اهداف اصلی تجمعات روز گذشته اعلام شده بود.

چندین برنده جایزه معتبر صلح نوبل نیز برای شرکت در این تجمع جهانی در محکومیت دولت جمهوری اسلامی ابراز آمادگی کرده بودند؛ از جمله جودی ویلیامز از آمریکا، اسقف اعظم دزموند توتو از آفریقای جنوبی و شیرین عبادی. برنده ایرانی جایزه نوبل  در شهر آمستردام، هلند، به این تجمع پیوست و در میان تجمع کنندگان سخنرانی کرد. خانم عبادی پیشتر  در پیامی ویدیویی به همین مناسبت اشاره کرده بود که :جواب اعتراض مسالمت‌آمیز مردم گلوله بود و زندان. وی از بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، خواسته بود قبل از این که ایران تبدیل به زیمبابوه شود برای بررسی اوضاع ایران به ایران سفر کند.

خانم عبادی دیروز در تجمع مردمی در هلند خواستار اتحاد و یگانگی گروه‌های مختلف ایرانی با یکدیگر در مواجهه با شرایط کنونی شد و از جمعیت خواست شعارهای حاوی “مرگ بر” ندهند. او همچنین از جامعه بین المللی خواست که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران را نپذیرند و خواستار برگزاری مجدد انتخابات با نظارت سازمان ملل شوند.

 

 

 

اسقف توتو خطاب به مردم ایران: شما تنها نیستید

در تجمع شهر برلین نیز براساس گزارش دویچه وله، مسوول عفو بین‌الملل، شاخه‌ آلمان، در مورد دستگیرشدگان و جان باختگان در ایران حرف زد. پیش از این سخنرانی، پیام ضبط شده‌ی اسقف توتو پخش شد که خطاب به ایرانیان گفته بود: شما تنها نیستید.

همچنین پتر اشنایدر، نویسنده معروف آلمانی از سوی سایر نویسندگان این کشور در همبستگی با مردم ایران سخن گفت. در این مراسم، افرادی از خانواده‌ی کشته‌‌شدگان، زندانیان یا گمشدگان حوادث اخیر، به ذکر جزییات مربوط به مرگ، دستگیری یا ناپدید شدن عزیزان خود پرداختند.
همزمان در لندن نیز هزاران تظاهرکننده در مقابل ساختمان سفارت ایران تجمع کردند. تجمع های مشابهی در بروکسل، آمستردام، برلین، مسکو، اسلام آباد، ژنو، سیدنی، ملبورن، آدلاید، کانبرا، توکیو، سئول و بسیاری از شهر های دیگر جهان برگزار شده است.

بر اساس گزارش بی بی سی تظاهرکنندگان در لندن علیه دولت محمود احمدی نژاد شعار دادند و پارچه نوشته هایی حمل کردند که بر آنها نوشته شده بود: “آزادی برای ایران”، “رأی من کجا است؟” و “نه، نمی توانید!”

رادیو فردا نیز گزارش داده است که در یکی از بزرگترین این اعتراضات بیش از 4000 نفر از مردم در استکهلم سوئد در خیابانهای این شهر دست به راهپیمایی زدند.  مهرداد درویش پور، یکی از سازماندهندگان این تظاهرات، به خبرگزاری فرانسه گفت، آنها خواستار رعایت حقوق بشر در ایران و آزادی همه زندانیان سیاسی هستند.
گزارش ها حاکی است مراسم مشابهی نیز در شهرهای اسلو، دبی، لس آنجلس، بیشکک، استانبول، پراگ و نیویورک برگزار شده.

در عین حال سی‌ان‌ان از گردهمایی جهانی در حمایت از معترضان ایرانی در ۴۷ شهر اروپایی و بیش از 40 شهر آمریکایی خبر داده است که در این گرد همایی ها مردم، تصاویری از ندا آقاسلطان، سهراب اعرابی و دیگر کشته‌شدگان شناسایی شده در اعتراض‌های اخیر ایران و نیز برخی زندانیان سیاسی را در دست داشتند.

 

 

 

طومار احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیست

همزمان با این اعتراضات مردمی در سراسر جهان، قرار بود در  پاریس، طومار سبزی با صدها هزار امضا در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با عنوان “احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیست” از فراز برج ایفل آویخته شود. اما به خاطر استقبال غیرمنتظره از این طومار، که از پیش‌بینی‌های چند صدمتری فراتر رفت و به طوماری چند کیلومتری تبدیل شد، آویختن آن به برج امکان‌پذیر نشده و  در محیط پیرامونی برج ایفل به نمایش در آمد.

به گفته‌ی مبتکران این طرح، هدف از تهیه‌ی چنین طوماری این است که صدای جنبش سبز ایران که اکنون از یک انتخابات فراتر رفته و به یک جنبش آزادی‌خواهی تبدیل شده است، به گوش تمام مردم دنیا برسد و همه بدانند در ایران چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

 

 

اعتراض در جهان، اعتصاب در نیویورک

در شهر نیویورک نیز هزاران نفر از ایرانیان  برای همبستگی با مردم ایران تجمع کردند. به گزارش خبرنگار روز از نیویورک مردم امریکا نیز در این تجمع ایرانیان را همراهی می کردند. در این مراسم رئیس دیده بان حقوق بشر نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و گفت: سازمان های حقوق بشری باید در کنار مردم قرار بگیرند .

مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز نیز طی سخنانی گفت: پدر من به خاطر مبارزه با استبداد در زندان است و استبداد ناپایدار است.

در این مرسم حاضرین بارها به احترام کشته شدگان درگیریهای اخیر و هم چنین زندانیان سیاسی، سکوت کردند. از سوی دیگر هاله ، هنرمند مقیم امریکا ترانه ای را به زبان انگلیسی به ندا آقا سلطان تقدیم کرد. تجمع نیویورک با خواندن سرود “یار دبستانی من” توسط حاضرین به پایان رسید.

ا ز سی و یکم تیر ماه  با درخواست اکبر گنجی و با حمایت جمعی از روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان ایرانی و چهره های برجسته جهانی همچون نوام چامسکی و رابرت ردفورد و… اعتصاب غذایی در حمایت از جنبش مردم ایران در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک بر پا شده بود که مورد استقبال گسترده  روشنفکران و مطبوعات جهان قرار گرفت و به صورت گسترده از سوی رسانه‌های مختلف جهان پوشش داده شد.

 

 

 

تجمع در تهران

همزمان با تجمعات مردمی در سرتاسر جهان که برای اعلام همبستگی با مردم ایران و جنبش مردمی ایران در مقابل سفارت خانه های ایران تجمع کرده بودند روز گذشته در تهران نیز  جمعی از مردم معترض در اطراف میدان ونک دست به تجمع زدند. در این تجمع که به دلیل هجوم نیروهای منیتی و لباس شخصی ها نتوانست شکل سازمان یافته به خود بگیرد مردم هم زمان با هجوم نیروهای امنیتی شعارهایی از جمله “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند. بر اساس گزارش ها در جریان این حرکت اعتراضی تعدادی از مردم بازداشت شده اند و تعداد زیادی نیز به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش سایت گویا نیوز دیروز همچون تجمعات قبلی گارد ضد شورش و لباس شخصی ها از ساعت ها قبل در منطقه مستقر شده و اجازه هیچ گونه تجمعی را به مردم نمی دادند، لذا تجمع‌کنندگان به بهانه انتظار تاکسی در ضلع غربی میدان ونک و ترمینال مسافربری جمع شدند و سوار تاکسی‌ها در ترمینال نمی شدند. در بین تجمع‌کنندگان دو فرد ناشناس با جلیقه‌های متعلق به شبکه پرس تی‌وی اقدام به فیلم برداری می‌کردند که  یکی از آنان هنگام هجوم نیروهای لباس شخصی به مردم، به کمک نیروهای امنیتی شتافت و شروع به ضرب و شتم مردم کرد.

به گزارش همین سایت، نکته‌ای جالب توجه دیگر حضور عده‌ای از رانندگان تاکسی وابسته به نیروهای امنیتی بود. در ابتدای خیابان ملاصدرا با هجوم نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان، عده‌ای از زنان و مردان که توان فرار نداشتند، مجبور شدند سوار تاکسی‌های حاضر در محل شوند که یکی از رانندگان بلافاصله درب‌های خودرو خود را قفل کرد و دنده عقب به سمت نیروهای امنیتی حرکت کرد. راننده ضمن حرکت به سوی ماموران به مسافران فحاشی کرده و گفته بود که منافقان را تحویل قانون خواهد داد.

بر اساس این گزارش مسافران داخل خودرو با داد و فریاد، مردم را از موضوع مطلع کردند و طلب کمک کردند و توانستند خودرو را متوقف و از آن به بیرون فرار کنند. مردم بلافاصله بعد از اطلاع از نقشه راننده، به خودرو او هجوم بردند و قصد داشتند راننده را از خودرو به بیرون بکشند که راننده در فرصتی مناسب و با سرعت از بین مردم گریخت.

گزارش گویا نیوز می افزاید: یگان بسیج با جلیقه‌های به اصطلاح لجنی شکل از ساعت 19 در اطراف میدان مستقر شدند و جای نیروهای یگان ویژه را پر کردند. نیروهای گارد ویژه بلافاصله بعد از حضور نیروهای بسیجی سوار مینی‌بوس‌های مستقر ضلع غربی میدان ونک شده و از محل دور شدند.