مولوی عبدالحمید: سنی‌ها وطن فروش نیستند

نویسنده
رژین یونسی

» جلوگیری از حضوردر همایش دانشجویی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و از روحانیون با نفوذ اهل سنت کشور، در دیدار سراسری سالانه دانشجویان و علمای اهل سنت ایران گفته است با اینکه بنا بود در این دیدار برخی از شخصیت‌های فرهیخته استان‌های دیگر نیز حضور داشته باشند اما به دلیل برخی”مصلحت‌ها” فرصت حضور آنها در این گردهم‌آیی فراهم نشد.

این دیدار روز پنج شنبه، ۲۲ اسفند ماه با حضور شماری از دانشجویان،‌ علما و اندیشمندان اهل سنت در دار العلوم مسجد مکلی زاهدان برگزار شد.

مولوی عبدالحمید امام جماعت اهل سنت مسجد مکی گفته است: “این نشست‌ها در راستای وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شده و هیچ گونه انگیزه سیاسی در این دیدارها وجود ندارد. ما این نشست‌ها را به نفع جامعه و نظام اسلامی می‌دانیم.”

گردهم‌آیی سراسری دانشجویان وعلمای اهل سنت ایران هر ساله به مدت یک روز در استان سیستان و بلوچستان با حضور دانشجویان اهل سنت سراسر کشور و علمای دینی سنی مذهب برگزار می‌شود.

امسال اما بر خلاف روال سالهای گذشته، شماری از علمای اهل سنت کشور، به ویژه در کردستان از حضور در این نشست بازماندند.

 مولوی عبدالحمید در سخنان خود در مراسم امسال با اشاره به عدم حضور این شخصیت‌ها گفته است: “بنا داشتیم از مهمانان کشوری و شخصیت‌های فرهیخته و اندیشمند استان‌های دیگر و سیستان و بلوچستان بهره ببریم، اما به دلیل برخی مصلحت‌ها از این افراد عذرخواهی کردیم و زمان این نشست را نیز که هر سال یک روز کامل بود به نصف روز تقلیل دادیم.”

امام جمعه زاهدان در مورد این “مصالح” و هویت افرادی که قرار بوده در گردهم‌آیی سالانه دانشجویان شرکت کنند توضحی نداده، اما جلال جلایی زاده، از چهره‌های اهل سنت کردستان و عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران از جمله افرادی است که از حضور در این مراسم بازمانده است.

آقای جلالیزاده در یادداشتی کوتاه در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “روز چهارشنبه برای شرکت در همایش دانشجویی اهل سنت در زاهدان دعوت بودم که چند ساعت قبل از حرکت تماس گرفتند که از تهران گفته‌اند نباید اینجانب در آن همایش حضور داشته باشم.وموجب شد تا نتوانم در این همایش شرکت کنم.”

 نماینده سنندج در مجلس ششم و تنها عضو شورای مرکزی اهل سنت در جبهه مشارکت در یادداشت خود با عنوان “وضعیت ما در دوران احمدی نژاد و روحانی” یادآوری کرده که در دولت قبلی نیز از حضور در “مراسم ختم بخاری” در زاهدان و همچنین “مراسم تشییع جنازه ابراهیم یونسی” در بانه محروم شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در همایش تجلیل از مترجمان کرد که اخیرا در سنندج برگزار شد مانع از سخنرانی وی شده‌اند نوشته: آمدن روحانی تاثیری به حال ما نداشته است.

 در همین راستا مولوی عبدالحمید نیز در سخنان خود در گردهم‌آیی سراسری دانشجویان و علمای اهل سنت با اشاره به محدودیت‌های اهل سنت در گذشته گفته است: “با پیروزی جناب آقای دکتر روحانی که در انتخابات با شعار مشارکت اقوام و مذاهب به میدان آمده و موفق شدند، بسیار امیدوار شدیم.”

بر اساس آمارهای رسمی حسن روحانی در انتخابات خرداد ماه گذشته، بیشترین آراء خود را از میان جامعه اهل سنت کشور و به ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان به دست آورده بود. او در بیانیه‌ها و دیدارهای جداگانه به ویژه بر حقوق اقلیت‌های مذهبی تاکید کرده و وعده داده بود که دولت وی در راستای رفع این محدودیت‌ها و ایجاد شرایطی برابر برای همه شهروندان کشور تلاش خواهد کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در دیدار با دانشجویان اهل سنت با یادآوری این وعده‌ها و دلایل استقبال اهل سنت از حسن روحانی، گفته است: “این رأی به دیدگاه‌ها و وعده‌های رئیس جمهور بود و در گذشته چنین رأی منسجم و متحدی کم‌سابقه بوده است.”

امام جمعه زاهدان همچنین گفته که “اهل‌سنت انتظار دارند که دولت روحانی به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند و حقوق اهل‌سنت رعایت شده و همه ملت به خواسته‌های قانونی خود برسند.”

این روحانی اهل سنت توضیح داده که “جامعه اهل‌سنت در سراسر کشور بر تمامیت ارضی کشور پایبند بوده و حتی یک وجب ایران را با تمام دنیا معامله نمی‌کند. اهل‌سنت ایران وطن‌فروش نیستند. ما وطن خود را دوست داریم و حفظ تمامیت ارضی ایران را از جان و مال خود بیشتر دوست داریم.”

مولوی عبدالحمید در پایان سخنرانی خود در نشست سالانه دانشجویان و علمای اهل سنت خواهان وحدت و امنیت ملی کشور شده و گفته است: “حفظ اتحاد ایران اسلامی برای ما مهم است و توسعه کشور در گرو امنیت و وحدت پایدار است.”