آزمون گفتگوی آمریکا و ایران؟

نویسنده

» مقاله ای از گرین ریپورت درباره برنامه هسته ای

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که دولت اوباما آماده گفتگو درباره برنامه های اتمی ایران بر اساس حسن نیت با این کشور است. کری، در مصاحبه ای با سی بی اس نیوز، گفت: “من آنچه را که رئیس جمهور آمریکا گفته است، تکرار می کنم. ما آماده گفتگو با ایران از طریق مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان با ایران هستیم. ما بی صبرانه منتظر ادامه گفتگو ها با تاکید بر حسن نیت و احترام دو طرفه به منظور حل کردن این مشکل به شکلی صلح آمیز هستیم. مسلما اگر ایران تمایل خودش را به حسن نیت نشان بدهد و آماده باشد تا نشان بدهد که برنامه هایش صلح آمیز هستند، آن موقع است که پرزیدنت اوباما با گفتگو با ایران موافقت می کند تا به یک راه حل صلح آمیز دست پیدا کنیم.”

فریدون عباسی دوانی به طور غیر مستقیم در مصاحبه با ایرنا به این گفته های جان کری پاسخ داد: “ما متوجه شده ایم که کشور های غربی لحن خود را در مورد برنامه اتمی ایران تغییر داده اند. این به لطف مقاومت مردم ایران در برابر همه فشار ها و برای دفاع از حقوق مسلم شان است.” به گفته عباسی، نتیجه گفتگو بین گروه ۱+۵ و ایران از روزهای ۲۶ و ۲۷ فوریه در آلماتی، پایتخت قزاقستان مثبت بوده است و دور بعدی گفتگو ها که قرار است بار دیگر در قزاقستان برگزار شود، گام مثبتی در جهت گفتگو هاست.

 او می گوید: “سال ها ما تحت فشار غرب به سرکردگی آمریکا بودیم. این فشار ها به ما کمک کرد تا قوی تر شویم. این فشار ها تاثیر خودش را بر مذاکرات هسته ای به شش کشور قدرتمند جهان گذاشته است.”

عباسی اما روز گذشته اعلام کرد که ایران هیچ پیش شرطی برای ادامه مذاکرات نمی پذیرد: “پیشنهاد های خوب و مهمی به کشور های غربی شده است. پیشنهاد های ایران در مورد برنامه های اتمی مشخص است. حقوق کشور ها باید برسمیت شناخته شود و ما نیز به تعهدات خوب پایبند می مانیم. او درهر صورت تایید کرد که ایران بعد ازمطالعه به پیشنهاد های غرب پاسخ خواهد داد. اگرچه او تحریم های غرب را محکوم کرد و اصرار داشت که این تحریم ها ریشه سیاسی دارند زیرا غرب تلاش می کند با پیشرفت های ایران در زمینه فن آوری هسته ای، مخالفت کند.”

با این حال رادیوی بین المللی ایران با خرسندی اظهارات گری سیک، استاد امور بین الملل دانشگاه کلمبیا و عضو سابق امنیت ملی آمریکا را پخش کرد که در آن گفته بود اوباما تصمیم گرفته است مشکل هسته ای ایران را قدم به قدم حل کند. او گفت: “در داخل آمریکا در مورد مسائل ایران اختلافات زیادی وجود دارد، اما با وجود این اختلافات داخلی، باراک اوباما ، با ابزاری که در اختیار دارد، می تواند تحریم ها را بردارد و گفتگو با ایران را به نتیجه برساند. ما هنوز تا رسیدن به توافق نهایی فاصله زیادی داریم اما به اعتقاد من گروه ۱+۵ تلاش می کند تا پیشنهاد مناسبی را روی میز مذاکره با ایران بگذارد. حتی ایران هم علاقه مند به بررسی این پیشنهاد است. ایران قبول کرده است که تا قبل از نوروز با این گروه دیدار بکند. معنایش این است که که دور گفتگو ها در قزاقستان، بلافاصله بعد از جشن نوروز برگزار می شود. به همین دلیل گفتگو کنندگان ایران باید حتی در تعطیلات نوروز هم کار کنند و این نشان می دهد که ایران به پیشنهاد غرب علاقه مند است و دارد آن را بررسی می کند. برداشته شدن تدریجی تحریم ها تنها راه حل برای بحران اتمی ایران است و من گمان می کنم که اوباما با همه مخالفت هایی که در داخل آمریکا با او شده است، در مورد برنامه اتمی ایران موفق بوده است.”

به عقیده گری سیک: “باراک اوباما با محدودیت های داخل آمریکا توانست سیاست های خارجی اش را پیش ببرد. در مورد گفتگو با ایران و راه حل برای برنامه اتمی این کشور کنگره به هر طریقی که توانست با او مخالفت کرد. نمایندگان کنگره بیشتر به دنبال مسائل داخلی و کسانی که به آنها رای می دهند بودند. آنها ترجیح می دهند که در مورد مسائل داخلی با آنها مشورت شود. آنها ترجیح می دهند بگویند که اعتماد کردن به ایران یک اشتباه بزرگ است و باید در برابر ایران به سرسختی برخورد کرد و خشونت و عدم انعطاف لازمه برخورد با ایران است. آنها بر اساس منافع شخصی خود بشدت با اوباما مخالفت می کنند. هر راه حلی که اوباما ارائه می کند، با شایعات زیادی همراه می شود و به او تهمت می زنند که در برابر ایران عقب نشینی کرده است.”

گری سیک در مورد آنچه ایرانیان به آن “لابی صهیونیست ها” و آمریکا می نامند، می گوید: “این معنایش این نیست که این لابی با هر نوع توافقی مخالف باشند، این لابی تلاش می کند به توافقی دست بیاید که منافع ایران در آن گنجانده نشده باشد. اما من گمان نمی کنم که آنها بتوانند نظرات خود را بر دولت آمریکا تحمیل کنند.”

 وی می افزاید: “تاریخ روابط ایران و آمریکا نشان می دهد که روند گفتگو ها بسیار کند خواهد بود و طرفین باید همه تلاششان را بکنند تا به توافق برسند. اما یک جنگ دیگر خاورمیانه، یک فاجعه برای تمام دنیا خواهد بود وو به همین دلیل رهبران آمریکا و کسانی که از سوی آمریکا در این دیدار شرکت می کنند، تلاش کنند تا بر مخالفان داخلی فائق آیند.”

گرین ریپورت، 6 مارس