قایق ها در برابر ناو جنگی

نویسنده

» نگاه بوستون گلوب به رجزخوانی های ایران

علی اکبر دارینی

به گزارش  روزنامه های ایرانی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران گفت این کشور برای رویارویی با هر ناوجنگی ایالات متحده و یا قدرت های بزرگی که بخواهند تهدیدی ایجاد کنند، صد شناور نظامی کنار گذاشته است.

چنین رویارویی نظامی در شاهراه نفتی خلیج فارس، در صورتی که اتفاق افتد  یک نگرانی عمده برای دنیا محسوب می شود. ایران پیش تر تهدید کرده در پاسخ به هرگونه حمله نظامی، تنگه استراتژیک هرمز در خلیج فارس را که شاهراه عبور 40 درصد جریان نفت دنیاست، مسدود خواهد کرد.

هفته نامه محافظه کار پنجره، به نقل از سردار مرتضی صفاری نوشت: “ما برای حمله به هر ناو جنگی آمریکایی در زمان که لازم باشد، صد شناور دریایی کنار گذاشته ایم.”

ایالات متحده و اسرائیل گفته اند درصورت شکست دیپلماسی در مهار برنامه مشکوک تسلیحات هسته ای ایران، می توان از نیروی نظامی استفاده کرد. ایران هرگونه قصدی برای توسعه تسلیحات هسته ای را رد می کند و می گوید فعالیت هسته ای آن کشور در راستای اهداف صلح جویانه نظیر تولید انرژی است. 

ستاد مرکزی ناوگان پنجم ایالات متحده در آنسوی خلیج فارس و در کشور قطر واقع شده است.

به گزارش این نشریه، صفاری گفت درحال حاضر بیش از صد ناو جنگی خارجی در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد و هدف قرار دادن سرنشینان آنها برای ایران کار “ساده و ناچیزی” است.

وی گفت: “هر زمان که رهبری ایران، آیت الله علی خامنه ای، دستور بدهد، … و یا اگر دشمن کمترین تهدیدی علیه نظام اسلامی وارد کند، سپاه آماده واکنش سریع خواهد بود.”

درحالی که سردار ایرانی تعداد ناوهای جنگی خارجی در منطقه را صد در نظر گرفته، ادعا می کند ده هزار شناور نظامی آماده در اختیار دارد. تاکنون مشخص شده ایران صاحب قایق های پرسرعتی است که مورد استفاده سپاه پاسداران قرار می گیرد اما هیچ اطلاعات رسمی در خصوص تعداد  این قایق ها در دست نیست.

در ژانویه 2008 پنج قایق کوچک پرسرعت، که گمان می رفت به سپاه پاسداران تعلق داشت، برای مدت کوتاهی به سه ناو جنگی آمریکایی در حال گذر در نزدیکی آب های ایران در خلیج فارس نزدیک شدند و با یک پیام رادیویی تهدید کردند که آن را منفجر می کنند.

از زمانی که سازمان ملل به دلیل خودداری ایران از توقف غنی سازی اورانیوم به تصویب قطعنامه تحریمی سخت تر در ماه گذشته متوسل شد، جنگ لطفی میان ایران و غرب بالا گرفته است. ازاورانیوم غنی شده می توان در تولید سوخت هسته ای و نیز تولید اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب هسته ای استفاده کرد.

ایران از سال 2008 به این سو سپاه پاسداران را به عنوان قدرتمندترین نیروی نظامی خود، مسؤول حافظت از محدوده آبی خود در خلیج فارس گماشته است.

صفاری که تا ماه مه گذشته مقام فرماندهی نیروی دریایی سپاه را برعهده داشت، گفت: “ما معتقدیم دشمن می خواهد با جنگ روانی وسیع ما را فرسوده کند، اما ایران آماده است. دشمن جرأت حمله به ایران را نخواهد داشت.”

 

منبع: بوستون گلوب- 24 ژوئیه