هواداران دولت: احمدی نژاد تحصن کرده و در حصرست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هشدار مجلس و مقامات، جنگ سایت ها و روزنامه ها

پس از گذشت دوازده روز  از قهر محمود احمدی‌نژاد،  و بی اعتنائی رهبر جمهوری اسلامی به آن و بالاگرفتن  اختلافات بر سر عزل حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، هشدارهائی آغاز شده که به تعبیر یکی از روزنامه های مستقل  تازه جناح راست به یاد عزل بنی صدر افتاده است. ورود  مقامات و رسانه‌های داخلی پس از چند روز سکوت، و موضع‌گیری رییس و نمایندگان مجلس  نشانه ورود درگیری‌ها به مرحله جدیدی است. 

جناح راست به دفاع از موضع آیت‌الله خامنه‌ای حملات گسترده‌ای را علیه آن‌چه که ”جریان انحرافی” می‌نامند، آغاز کرده‌اند. خبر از استعفای چند مقام دولتی و تهیه نامه ای از سوی استانداران و فرمانداران می رسد که وضعیت را نگران کننده خوانده اند. در همین زمان از جناح دولت و به ویژه رحیم مشائی که هدف اصلی حملات است کمتر صدائی بلند است در حالی که روزنامه ها گفته جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران را نقل کرده اند که “رییس‌جمهور واقعی ایران رحیم‌مشایی است و نه احمدی‌نژاد”.

 دو روز پس از انتشار خبری درباره دیدار روسای دو مجلس شورا و خبرگان با رییس دولت که می توانست به معنای دلجوئی از وی تلقی شود  ایت‌الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان، اعلام کرد که وی دیداری با محمود احمدی‌نژاد درباره اتفاقات اخیر نداشته است.

 

اختلافات را علنی نکنید

 گزارش اصلی روزنامه های یکشنبه صبح تهران این است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی برای چندمین بار در ده روز گذشته طی سخنانی با اعضای شورای عالی استان ها خواستار آن شد که مسوولان اختلافات میان خود را علنی نکنند. 

وی  بار دیگر هر گونه ”ناهماهنگی و رقابت منفی” را برای کشور ”بسیار مضر” توصیف کرد و تأکید کرد که ”وقتی بین ما فضای چالش و درگیری به وجود می‌آید”، از هر اقدامی که موجب ”پایکوبی و جنجال دشمنان” می‌شود، و دوستان را نیز ناراحت می‌کند، باید پرهیز کرد.

 

گرچه در این سخنان اشاره مستقیمی به اختلاف نظر رهبر ایران و احمدی‌نژاد نشده است، در یک هفته گذشته حامیان آیت‌الله خامنه‌ای عدم تبعیت احمدی‌نژاد از وی را زمینه‌ساز  سواستفاده دشمنان خوانده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی شنبه گذشته، سوم اردیبهشت‌ماه، در جمع گروهی از مردم شیراز، گفته بود که بنای دخالت در کارهای دولت را ندارد، اما در ماجرای وزارت اطلاعات غفلت از مصلحتی بزرگ موجب دخالت وی شده بود. وی همچنین تأکید کرده بود که نباید گذاشت ”اختلاف و شکاف به وجود آید و آنچه دشمن می‌خواهد، روی دهد”. آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه نیز در جمع فرماندهان انتظامی تأکید کرد که ”اگر هم اختلاف نظری است، نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه‌های بیگانه داد”.

 

در حصر یا خانه نشین

نصیحت های رهبر در حالی تکرارمی شود  که یک وبلاگ‌نویس جناح راست به شرح دیدار خود با احمدی‌نژاد پس از آغاز اختلافات پرداخته است. وی به نقل از احمدی‌نزاد اعلام کرده است که در قضایای پیش آمده کوتاه نمی‌آید و دست به افشاگری خواهد زد.

مجتبی ناوندی روزنامه‌گار اصول‌گرایی است که در وبلاگ خود ”روزگاری نو” نوشته که احمدی‌نژاد در این دیدار گفته است: ”بنده کوتاه نخواهم آمد، چون بحث احمدی‌نژاد نیست”.

ناوندی اضافه کرده که قصد انتشار سخنان احمدی‌نژاد را نداشته، اما تلاش‌ جریان اقتدارگرا برای نشان دادن این مساله که احمدی‌نژاد در مقابل علی خامنه‌ای ایستاده است٬ باعث شده که وی پس از استخاره این سخنان را منتشر کند.

اوی به نقل از احمدی‌نژاد نوشته که وی ”خاکریز خامنه‌ای” است و کسانی ”هدفشان این است که خاکریز را بزنند و بعد از ریختن خاکریز، به سراغ حضرت آقا بروند”.

به نوشته ناوندی٬ احمدی‌نژاد در این جلسه از لایه‌های دست چندم آقای پشت صحنه سخن گفته و اعلام کرده است ”کم‌کم چهره واقعی این افراد برای مردم روشن” خواهد کرد.

این روزنامه‌نگار هچنین نوشته است: ”این بار ظاهرا روز گفتن ناگفته‌های احمدی‌نژاد فرارسیده است و دکتر تصمیم دارد در یک برنامه زنده تلویزیونی اسنادی درباره توطئه‌ها و مفاسد گذشته و همچنین برنامه‌های آینده این گروه، ارائه دهد که انشاالله رسانه ملی هم همکاری خواهد کرد”.

اشاره این روزنامه‌نگار به قصد احمدی‌نژاد برای حضور در صدا وسیما است. گرچه برخی نزدیکان احمدی‌نژاد خبر از آن داده بودند که وی قصد حضور در تلویزیون و صحبت با مردم را دارد، اما خبرهای بعدی حکایت از برخی پیش‌شرط‌ها برای حضور احمدی‌نژاد در تلویزیون را داشت. روزنامه هفت صبح - نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی - همراه شد. این روزنامه  نوشت حضور احمدی‌نژاد در صدا و سیما مشروط به آن است که برنامه وی زنده باشد و در صورتی که قرار باشد برنامه ضبط شود، وی از حضور در صدا و سیما اجتناب خواهد ورزید. در ادامه این خبر آمد یک منبع آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری گفته مسایلی درباره پخش زنده این گفت‌وگو به وجود آمده است.

 وبلاگ ”احمدی‌نژاد در محاصره” نیز با انتشار مطلبی نوشته  که احمدی‌نژاد تصمیم گرفته است به هر قیمتی که شده مقابل جبهه تحمیل‌گران بایستد. این وبلاگ نوشته که احمدی‌نژاد در اعتراض به تحمیل حیدر مصلحی به خانه رفته و خانه نشین شده و در اعتراض به تحمیل‌گران، تحصن کرده است٬ مصلحی باید استعفا دهد. نویسندگان این وبلاگ اضافه کرده‌اند که: ”احمدی‌نژاد را خدا رئیس جمهور کرد. حصر احمدی‌نژاد را بشکنیم”.

 روز گذشته سایت آئین‌نیوز - که پس از فیلتر شدن سایت محرمانه‌نیوز و با تیمی مشابه آغاز به کار کرد - در مطلبی اعلام کرد که  احمدی‌نژاد روز‌های آینده تصمیمات قاطع و دشمن شکنی اتخاذ خواهد کرد که نتیجه آن به زیر کشیده شدن ”صدر مناصب اعطایی الهی” خواهد بود.

این سایت نوشته که ”بدون شک طی روزهای آینده با تصمیمات قاطع و دشمن شکن رئیس جمهور ایمان جوانان و ملت به شمشیر مولا؛ محمود احمدی‌نژاد صد‌ها برابر خواهد شد. با این اقدامات جریان نفاق بدون شک رسوا خواهند شد و مرجعیت و اعتبار خود نزد ملت را از دست خواهند داد و برای همیشه به کنج انزوا و ذلت فرو خواهند غلطید”.

این سایت نوشته است: ”خشم توفنده حزب‌الله متراکم شده است و در یک نصرت معجزه گونه الهی به زودی با روشن شدن حقایق، به سوی کسانی نشانه خواهد رفت که با تدبیر و حیله این سناریو را طراحی کرده‌اند.”

این سایت وابسته به تیم احمدی‌نژاد افزوده که اقدامات روز‌های آینده رئیس دولت دهم ”مقدمات نهایی آن وعده موعود را به احسن وجه فراهم خواهد [کرد] و این نقطه آغاز حرکت جهانی ملت ایران در آخرین فتنه آخرالزمانی خواهد بود”.

اما تنها چند ساعت پس از انتشار این مطلب، این ‌سایت که گفته می شود کار تیم حامی رحیم‌مشایی است فیلتر شد. 

 

مجلس به دنبال حذف جریان انحرافی

با گذشت حدود ده روز از آغاز اختلافات، نمایندگان مجلس، خواستار آن شده‌اند که برای بررسی اختلافات میان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی‌نژاد جلسه‌ای غیرعلنی تکشیل شود. محمدمهدی صادق، نماینده آستانه‌اشرفیه،  شهری کوچک در شمال ایران و در استان گیلان، با اشاره به اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت که این بحث ”به همه جا حتی روستاها، شهرها و مباحثات خانگی نیز کشیده شده و همه از ما سوال می‌کنند که چرا مجلس به این مساله مهم نمی‌پردازد”. وی همچنی با اشاره به مذاکرات پشت گرده‌ای که تاکنون رد این زیمنه صورت گرفته است ادامه داد: ”ما انتظار داریم این موضوع در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گیرد. آیا فکر نمی‌کنید هر چه بیشتر سکوت شود فضا برای جریانات متعدد هم باز می‌شود؟ مگر مذاکرات متعددی صورت نگرفته، آیا اثری داشته است”.

سخنان این نماینده مجالس در حالی بیان شد که برخی از نمایندگان در صحن علنی مجلس با سردادن شعار ”مرک بر ضد ولایت فقیه” خواستار برخورد با ”جریان انحرافی” شدند. 

از سوی دیگر عباس‌علی نورا، نماینده زابل، اعلام کرد که جریان انحرافی در تلاش است ”با ابزار زور دست به اقدامات نابخردانه‌ای زده و درصدد تشویش اذهان عمومی است”. وی اما توضیحی درباره اقدامات احتمالی این‌چنینی نداده است. 

اعتراضات نمایندگان مجلس اما با واکنش علی لاریجانی روبه‌رو شد. وی با اعلام این نکته که ”طرح این مباحث نیز ایجاد مساله می​کند”، ادامه داد: ”چرا بحث را تبدیل به مساله و معضل می​کنید؟”

سخنان لاریجانی در حالی بیان شده است که مجلس در روزهای گذشته تحرکات زیادی از خود در این زمینه نشان داده است. پیش از این سایت پارلمان‌نیوز در خبری اعلام کرده بود که ۱۲ نماینده مجلس خواستار آن شده اند که استیضاح احمدی‌نژاد در دستور کار قرار بگیرد؛ این خبر اما پس از مدتی تبدیل به بحث طرح سئوال از احمدی‌نژاد شد. به دنبال انتشار این اخبار، محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر به خبرآن‌لاین گفته بود: ”استیضاح منتفی است اما آقای مطهری قصد سوال از رییس جمهور را دارد و تاکنون ۵۲ امضاء هم جمع آوری کرده است”. این در حالی است که وب‌سایت نهال‌نیوز اعلام کرده است که علی مطهری تاکنون موفق شده است حدود ۱۰۰ امضا برای طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس جمع‌آوری کند. این سایت اقدام علی مطهری و دیگر نمایندگان را ”ننگین” توصیف کرده که با اعتراض برخی از ”روحانیون و بزرگان مجلس” نیز مواجه شده است.

در همین حال رسانه‌های خبری آورده اند که روز گذشته فراکسیون اصول‌گرایان جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی ”حوادث اخیر” تشکیل داده است. هنوز از جزییات این جلسه خبری منتشر نشده است. حسن سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس، نیز گفته است که امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی درباره ”حوادث اخیر” خواهد داشت. 

هفته گذشته هم  خبری منتشر کرد که بر مبنای آن بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشته‌اند. خبرگزاری فارس این نامه را ”مهم” ارزیابی کرده و از آن با عنوان”توضیه‌نامه یا آگاهی‌نامه” نام برده است. گفته می‌شود این نامه که در آن توصیه‌هایی به احمدی‌نژاد ”درباره قانون اساسی، وظایف اساسی ریاست جمهوری و همچنین اطاعت از رهبری و دین مبین اسلام”آمده است، قرار است در صحن علنی مجلس قرائت شود. فارس اضافه کرده: ”در این نامه همچنین راجع به مسائل حاشیه‌ای اخیر توصیه هایی شده است و قرار است که این نامه ابتدا به رئیس جمهور داده شود و در صورتی که به آن عمل نشد، وکلای ملت آن را از تریبون مجلس قرائت خواهند کرد. این نامه همچنین خطاب به احمدی‌نژاد آورده‌ ‌است که شما بر اساس قانون اساسی سوگند یاد کرده‌اید که به مردم خدمت کنید و در کنار رهبر معظم انقلاب باشید؛ البته اشاره به حمایت‌های رهبری از دولت نیز نکته دیگر این نامه است”. با این حال فارس پس از چند ساعت  این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

برخی سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز پیش از این خبر از دیدارهای نمایندگان مجلس با احمدی‌نژاد داده بودند. خبرگزاری برنا -ـ وابسته به سازمان ملی جوانان -به نقل از یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس اعلام کرده بود که احمدی نژاد در دیدار با برخی نمایندگان مجلس درباره توطئه‌ علیه خود سخن گفته است. به گفته این نماینده مجلس و به نقل از احمدی‌نژاد آیت‌الله خامنه‌ای نیز در جریان این توطئه‌ها قرار دارد. وی به نقل از احمدی‌نژاد گفته بود: ”در این چند وقت اخیر رفتارها و موضع‌گیری‌هایی توسط مجلس و بعضی از نمایندگان صورت گرفته است. همچنین توطئه هایی علیه من وجود دارد که توسط برخی در این چند وقت اخیر انجام شده است”.

 

پیش بینی هاشمی

در حالی که در این میان سکوتی در اردوی هواداران هاشمی رفسنجانی و مجمع تشخیص مصحلت نظام برپاست بخشی از یک مصاحبه هاشمی که چند ماه قبل صورت گرفته در وبلاگ ها و ئی میل های جمعی می چرخد.

در این مصاحبه، که خرداد ماه سال 89 صورت گرفته هاشمی رفسنجانی ؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به  ماهنامه مدیریت ارتباطات در خرداد ماه ۸۹ با اشاره به اینکه تاکنون از نوشتن نامه ای پشیمان نشده است تاکید کرد :متأسفانه در مناظره، آقای احمدی‌نژاد حرفهایی را زده بود که غیرواقعی بود. تأسف بیشتر از این بود که همان حرفهای دروغ را پایه تبلیغات خویش قرار دادند و در اجتماعات از آنها سوءاستفاده می‌‌کردند انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند.
متن کامل این مصاحبه بدین شرح است :


 آقای هاشمی، در جایی از این گفت‌وگو به قدرت خطبه‌های نماز جمعه اشاره کردید. قدرت نامه به عنوان یک ابزار ارتباطی نیز همین‌قدر زیاد بوده است. شما در تاریخ انقلاب نامه‌نگاری‌های زیادی انجام داده‌اید.   در این یک‌ ساله گذشته، چقدر درباره نامه حضرت‌عالی به رهبری صحبت شد! چقدر در موردش نقد شد! تحلیل شد! شما به عنوان یک مدیر ارشد، قدرت نامه را چگونه می‌بینید؟ 
-  هر کدام یک خاصیت دارند. آدم گاهی یک مقاله می‌نویسد که مخاطب مشخص ندارد، اما آن مقاله تأثیرات خاص خودش را دارد. گاهی به یک شخص نامه می‌نویسد، نامه خصوصی می‌نویسد، سرگشاده نیست و محدود به خودش است. گاهی نامه سرگشاده می‌نویسد که در حکم مقاله است ولی چون مخاطب مشخصی دارد، حواشی آن باعث می‌شود که آثار دیگری نیز داشته‌ باشد؛ گاهی مثبت و گاهی منفی. نمی‌توانیم یک حکم کلی صادر کنیم. اطلاع‌رسانی از این نوع مثل نامه نوشتن‌ها، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها، پیغام‌ها و… جنبه‌های مثبت و منفی دارند و آنجا که در جهت اصلاح از این ابزارها استفاده شود، خوب هستند و کم و زیاد تأثیر دارند.

تا الان نامه‌ای نوشته‌اید که از نوشتن آن پشیمان شده باشید؟ 
- نه. 

 

انگیزه شما از نگارش آن نامه سرگشاده به مقام معظم رهبری چه بود؟ چه چیزی شما را مجبور به انتشار آن نامه کرده بود؟

انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم. در آن مناظره شما نوعی ستیز با روحانیت را مشاهده کردید که به بهانه مخالفت با اشخاص همه دستاوردهای انقلاب را حراج گذاشت و این‌گونه القا کرد که روحانیت در اداره جامعه کارایی ندارد. در سالگرد رحلت امام در مرقد به ایشان گفتم حرفهای ناقص گفته‌اند. ترجیح می دهم خودشان اصلاح کنند وگرنه ناچارم توضیح بدهم. چند روز هم صبر کردم و جوابی ندیدم. پس از آن نامه‌ای تهیه کردم. چون می‌‌بایست جواب آن حرفها داده می‌‌شد. می‌‌گویند چرا قبل از انتخابات نامه را دادم. این سؤال دیگر سفسطه است چون مگر ایشان هدفی غیر از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟

نامه را تهیه کردم و در آخرین فرصت قبل از انتخابات که عصر سه شنبه بود، برای رهبری فرستادم. چون اگر سه شنبه می‌‌دادم، روزنامه‌ها چهارشنبه می‌‌نوشتند و اگر چهارشنبه می‌‌دادم، پنج‌شنبه کسی حق نداشت بنویسد. چون فرصت تبلیغات تمام می‌شد. می‌‌خواستم جواب آن حرفها را بدهم. در کنار آن کارها، در رفت و آمد و اخبار مؤثق شور و اشتیاق مردم را می‌‌دیدم. از برنامه‌های محافل مجریان انتخابات هم خبر داشتم.

به هر حال در همان فرصت باقی‌مانده برای رهبری معظم فرستادم و متأسفانه در آن فاصله ۲ ساعته باقی مانده نامه را به ایشان نداده بودند. چون جوابی به من نرسیده بود. در آخرین لحظاتی که می‌‌خواستم خدمت ایشان بروم، منتشر کردم.

وقتی رفتم، ایشان گفتند: داشتم نامه شما را از روی کامپیوتر می‌‌خواندم. یعنی پس از اینکه پخش شده بود هم، هنوز متن اصلی را به ایشان نداده بودند.

پرسیدم از نظر شما چگونه بود؟ گفتند: از لحاظ محتوا هیچ ملاحظه‌ای ندارم و فقط یک نکته دارم که آقای احمدی‌نژاد شخص شما را به فساد متهم نکرد و درباره بچه‌های شما گفت. گفتم: فضا به‌گونه‌ای بود که اگرچه از من اسم نبرد، اما همه چیز متوجه من شد.

ایشان گفتند: واقعاً هیچ ملاحظه‌ای روی نامه ندارم. ولی اگر جای شما بودم، بعد از انتخابات منتشر می‌‌کردم. گفتم: خواست خدا بودکه شما تا قبل از انتشار نبینید، چون اگر می‌‌خواندید و به من می‌‌گفتید، منتشر نمی‌کردم و این مناسب نبود. چون اگر بعد از انتخابات منتشر می‌‌کردم دو حالت داشت: اگر آقای احمدی‌نژاد شکست بخورد که درست نیست با ایشان درگیر شوم. چون اخلاقاً کار درستی نیست. اگر هم پیروز شود که اصلاً درست نیست با منتخب مردم درگیر شوم و جشن انتخابات را در کام مردم تلخ کنم.

ولی الان حق من است که جواب بدهم و دادم. ایشان هم در مقابل این منطق من اعتراض نکرد.

 

ولی به نظر می‌‌رسد این نامه روابط شما را با ایشان دچار تغییرات کرده است.

- نه، ایشان صراحتاً گفتند که هیچ ملاحظه‌ای درباره محتوای نامه ندارم. حتی در همان جلسه گفتند: به حق از من انتظار دارید که جواب بدهم. صلاح ندیدم که پیش از انتخابات جواب بدهم، چون روی حضور مردم تأثیر می‌‌گذارد. ولی بعد از انتخابات جواب می‌‌دهم. حتی گفتند که به آقای احمدی‌نژاد هم گفتم که حرفهای ناحقی زدید و جواب شما را می‌‌دهم.

واقعاً هیچ وقت ایشان به خاطر نامه از من گله نکردند. چون روابط ما به‌گونه‌ای است که اگر گله هم داشته باشند، می‌‌گویند. الحمدلله همکاری ۶۰ ساله ما به‌گونه‌ای است که با هم رودربایستی نداریم.

 

ولی هنوز هم شاهدیم که می‌‌خواهند به بهانه آن نامه شما را مقابل رهبری قرار دهند.

- اینها در سیاست طبیعی است. گروهی که وارد بازی‌های سیاسی می‌‌شوند، از این حرفها زیاد می‌‌زنند، ولی همیشه واقعیت‌ها خود را بر احتمالات سیاسی تحمیل می‌‌کند و دیر یا زود همه چیز مشخص می‌‌شود.