آزاد شدگان برای سکوت تحت فشارند

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

روزبه میرابراهیمی

در حالی که فشارها بر رسانه های داخلی برای جلوگیری از انعکاس خبر اعمال فشار های پیدا و پنهان بر دانشجویان و بازداشت شدگان هر روز بیشتر می شود و برخی از روزنامه نگاران نیز در صف زندان اوبن قرار گرفته اند، دیروز اخبار نگران کننده دیگری از زندانیان در بند منتشر شد.

خانواده مجید توکلی از دانشجویان بازداشت شده که مدتی است در اعتراض به وضعیت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است دیروز از وخامت حال وی خبر دادند.

خبرنامه امیرکبیر به نقل از خانواده توکلی خبر داد: “وضعیت مجید بسیار وخیم است. ما به شدت نگران او هستیم. مجید پس از انتقال ابولفضل جهاندار و سعید درخشندی به بند ۳۵۰ زندان اوین و رسیدن به یکی از خواسته هایش قصد داشت اعتصاب غذای خود را بشکند، ولی هم زمان با این مسئله بازجویی و فشارهای گذشته ظاهرا دوباره شروع شده و قصد دارند هر طور شده از مجید اعتراف تلویزیونی بگیرند. ما مجید را صحیح و سالم به دانشگاه فرستادیم و هر اتفاقی برای او بیفتند مسئولش رئیس دانشگاه، دکتر رهایی، است که می گویند همه این برنامه ها زیر سر اوست و جعل نشریات هم کار خودش بوده است.”

بنابر همین گزارش مادر مجید توکلی نیز ضمن اشاره به تمای اخیر خود با فرزندش گفت: “پسرم دارد می میرد، هر چه به او التماس کردم غذا بخورد فایده ای ندارد. می گوید دوباره فشارها و شکنجه ها شروع شده و به محض آن که اعتصابم را بشکنم فشارها مضاعف می شود”.

وی ادامه داد: “این هفته که تماس گرفت، دیگر نمی توانست صحبت کند. گفت ۱۵ کیلو وزن کم کرده ام. ما شهرستان زندگی می کنیم، نمی توانیم به تهران بیاییم و وضعیت فرزندمان را پیگیری کنیم. فرزندم دارد می میرد، نمی دانم چرا هیچ کس کاری نمی کند؟ مگر این بچه ها چه کار کرده اند که این بلاها را به سرشان می آوردند؟!”

از سوی دیگر برادر مجید توکلی در گفت و گو با رادیو فردا گفت: “ما فقط گریه می کنیم و زودتر برای برادرم عزاداری می کنیم. مادرم فقط گریه می کند. شرایط برادرم طوری است که نمی توانست اصلا صحبت کند. از او پرسیدم وضعیتش چطور است، فقط گفت حدود ۱۲ کیلو لاغر شده است ولی هنوز زنده است. آدمی که ۱۲ کیلو وزن کم کند و غذا هم نخورد چطور می تواند دوام بیاورد.”

مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر است که از اردیبهشت ماه تاکنون به دنبال پخش نشریات جعلی در این دانشگاه بازداشت شد و از همان زمان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگه داری می شود. در خصوص این غائله ۸ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدند که هفته های گذشته ۵ نفر از آنان با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی آزاد شدند ولی همچنان مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری در بازداشت به سر می برند.

از سوی دیگر انتشار شکنجه های تکاندهنده دانشجوبان در بند از سوی خانواده هایشان که با تکذیب مفامات قضایی و وزیر اطلاعات روبرو شده بود همچنان در راس خبر ها قرار دارد. در همین زمینه اعلام اولیه سخنگوی قوه قضائیه در مورد “دانشجو نبودن بازداشت شدگان” و اعلام روز سه شنبه همین مقام بر آزادی “برخی دانشجویان” مورد اعتراض افراد مختلف از جمله خانواده برخی از بازداشتی ها قرار گرفته است.

در همین زمینه مادر محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم و از بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۶ از تناقض گویی های مسئولان قضایی انتقاد کرد.

به گزار ش ادوار نیوز، خانم هاشمی گفت: “در روز ۲۰ تیرماه در روزنامه خواندم که سخنگوی قوه قضاییه گفته است” هیچکدام از بازداشت شدگان ۱۸ تیرماه دانشجو نبوده اند” و امروز که ۱۰ مرداد است در روزنامه ها خواندم که آقای دکتر جمشیدی گفته است ۶ تن از بازداشت شدگان آن روز که ۴ نفر از آنها دانشجو هستند بزودی آزاد می شوند.

وی ادامه داد: “وقتی در فاصله کوتاهی این تناقض ها در حرفهای مسئولان قضایی وجود دارد، چگونه از خانواده بازداشت شدگان انتظار دارند که به حرفهای آنان اطمینان کنند.”

مادر یکی از بازداشت شدگان همچنین با اشاره به نامه های مادران دانشجویان بازداشت شده پلی تکنیک گفت: “مسئولان قضایی که این رنجنامه ها را تکذیب کرده اند چرا اجازه دیدار دانشجویان با وکلا وامکان دیدار نمایندگان مجلس از بند ۲۰۹ را فراهم نمی کنند.”

انتشار خبر این شکنجه ها در خالی از سوی مقامات نکذیب شد که دیروز در خبری دیگر اعلام شد که برخی از آزاد شدگان نیز مورد شکنجه های مشابه ای قرار گرفته اند که در حال حاضر وادار به سکوت شده اند.

خبرنامه امیرکبیر در این زمینه دیروز در خبر نوشت: “شکنجه های فاش شده توسط خانواده ۳ دانشجوی پلی تکنیک صرفا مختص به احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری نبوده و برخی از دانشجویان آزاد شده نیز مورد آزار و اذیت های مشابهی قرار گرفته اند.”

بنابر همین گزارش “به این دانشجویان و خانواده های ایشان تذکر اکید داده شده است که فرزندان خود را در منزل نگه دارند و از هر گونه فعالیت و اطلاع رسانی ایشان جلوگیری کنند.”

این گزارش در ادامه خبر از احضار برخی از خانواده ها به دفتر رئیس دانشگاه امیر کبیر می دهد و می نویسد: “خانواده دانشجویان آزاد شده یک هفته قبل از آزادی توسط علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، به دفتر وی دعوت شدند و توسط وی تهدید شدند در صورتی که دانشجویان آزاد شده قصد داشته باشند فعالیتی انجام دهند ممکن است توسط بسیجیان در خیابان مورد ضرب و شتم قرار گیرند. همچنین مامورین بند ۲۰۹ زندان اوین هنگام آزادی دانشجویان را تهدید کردند در صورت انجام هر گونه فعالیتی بار دیگر آن ها را بازداشت خواهند کرد.”

ظاهرا دانشجویان آزاد شده در هفته گذشته مذاکراتی را با اساتید دانشگاه برای دادن امتحانات پایان ترم خود را انجام دادند که در حین این مذاکرات گوشه ای از شرایط تکان دهنده بازداشتشان را در بند ۲۰۹ اوین برای اساتید تشریح کردند که این مسئله به شدت اساتید را متاثر کرده است. همین منبع خبر داد که دانشجویان آزاد شده با تکذیب سخنان مطرح شده از سوی قاضی حداد، محسنی اژه ای و رئیس سازمان زندان ها، کلیه موارد ذکر شده توسط خانواده سه دانشجویی که همچنان در بازداشت به سر می برند را تایید کرده اند.

در همین حال و در حالی که خانواده عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز بر اساس آخرین تماس وی از وضعیت مومنی در زندان اظهار نگرانی می کردند دیروز اعلام شد جلسه دادگاه کیوان انصاری و ابوالفضل جهاندار - از دانشجوبانی که بیش از ده ما است در بند هستند- که قرار بود صبح امروز در شعبه‌ ۱۰۵۹ دادگاه عمومی برگزار شود، تجدید و به وقت دیگری موکول شد.

محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع ابوالفضل جهاندار در این باره به ایسنا، گفت: “علی‌رغم ابلاغ و تعیین وقت قانونی و همچنین تاکیدی که مقررات بر رسیدگی به پرونده‌های که متهم زندانی دارد موکلم و کیوان انصاری که بالغ بر ۱۰ ماه در بازداشت موقت به سر می‌برند به دادگاه اعزام نشدند.”

همچنین نعمت احمدی، وکیل مدافع کیوان انصاری در این باره به همین خبرگزاری گفت: “با توجه به این‌که قانون صراحت دارد که پرونده‌ی زندانی به لحاظ حفظ حقوق وی در اولویت قرار دارد انتظار داشتیم زندان نسبت به اعزام زندانیان متهم این پرونده اقدام می‌کرد.”