اعدام ها را متوقف کنید

نویسنده

edams.jpg

فریبا صراف

با بالا گرفتن موج اعدام ها درایران و به ویژه شایعه حضور افراد سیاسی در میان جمع اعدام شدگان، گروه ها و شخصیت های جهانی به اعتراض با این اعدام ها برخاسته و خواستار توقف اعدام در ایران شده اند.

در همین ارتباط برنار کوشنر، وزیرخارجه فرانسه با صدور بیانیه ای با تاکید بر مواضع کشور متبوع خویش در مورد مجازات اعدام از ایران خواست از اعدام عدنان حسن پور و عبدالواحد (هیوا بوتیمار) دو روزنامه نگار کرد ایرانی خودداری کند.

در بیانیه وزیرخارجه فرانسه تاکید شده که “فرانسه همراه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا متعهد به براندازی مجازات اعدام در سراسر جهان است”. او سپس با ابراز نگرانی از صدور حکم اعدام برای دو روزنامه نگار کرد، از دولت ایران خواسته است تا آزادی بیان و مطبوعات را پاس بدارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز که مقر آن در فرانسه است با صدور اطلاعیه ای خواستار توقف حکم اعدام این دو کرد ایرانی شد و با گذاردن طوماری در سایت خود مخالفان اعدام را به امضای این طومار فراخواند.

www.rsf.org/article.php3

در بخش دیگری از اعلامیه سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به دستگیری های اخیر روزنامه نگاران در ایران، از جمله فرشاد قربانپور، مسعود باستانی، احضار سهیل آصفی و حکم زندان برای عماد الدین باقی، فاطمه کمالی احمد سرایی[همسر]و همچنین دختر وی این سئوال مطرح شده است که:“در چنین فضایی روزنامه نگاران منتقد که نظام قضایی آنان را مجبور به مهاجرت و یا سکوت می کند، چگونه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟”

در چنین شرایطی اخبار تازه اعدام ها و به ویژه نمایش آشکار آن در سطح شهرها، افکار عمومی جهان را بار دیگر متوجه ایران کرده که به لحاظ اعدام، دومین مقام جهانی، پس از چین را داراست.در هشت ماه گذشته، ۱۴۸ نفر در کشور اعدام شده اند. اغلب این اعدام ها هم با طناب دار و در ملاء عام صورت گرفته است.

در دور جدید این اعدام ها روز اول مرداد هفت نفر دیگر به عنوان “اراذل و اوباش” در شهر مشهد و در ملاء عام به دار آویخته شدند. دادستان عمومی و انقلاب مشهد در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اتهام این افراد را “تجاوز به عنف، ارتکاب اعمال خلاف اخلاق و عفت عمومی، آدم ربایی و سرقت” اعلام کرد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر که از اعدام 15 نفر دیگر نیز در اوین خبر داده است، دادرسی بسیاری از این اعدام شدگان مراحل قانونی را پشت سر نگذارده و در مدتی کمتر از یک ماه حکم اعدام آنان به اجرا گذارده شده است.در عین حال در میان اعدام شدگان و یا کسان دیگری که به این عنوان در انتظار اعدام هستند، افراد دیگری نیز وجود دارند که به اتهام اقدام علیه امنیت در زندان به سر می برند.

ادوار نیوز به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر در این مورد می نویسد: “احکام اعدام در شرایطی اجرا می شود که هفته گذشته پس از انتشار تصاویری از اعدام شدگان، مشخص شد ۲ تن از آنان به اتهام «اقدام علیه امنیت» در بازداشت بوده و از افراد ایل بختیاری می باشند. میثم لطفی از متهمان کوی دانشگاه هم که در ۱۹ سالگی در جریان قیام دانشجویی ۱۸ تیرماه بازداشت شد، از جمله افرادی است که احتمال می رود فردا در میان اعدام شدگان قرار داشته باشد. لطفی که به گواه تمامی نزدیکان و همسایگانش، هیچ گونه سابقه شرارتی در محل سکونت خود نداشته است، شامگاه ۲۵ اردیبهشت در پی حمله نیروهای انتظامی به منزلش بازداشت شد. خانواده لطفی می گویند که مأمورین وی را پس از شلیک ۱۷ گلوله بازداشت کرده اند و در جریان این حمله مادر و خواهر او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند. که از ناحیه بینی و دست دچار آسیب دیدگی شدید شدند. مادر لطفی می گوید: مأموران پس از بازداشت پسرم، وی را مقابل من آورده و گفتند که در برابر چشمان من کتکش می زنند، و آنقدر او را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا بیهوش شد.”