ناهماهنگی یا اعتراض دولت؟

نویسنده

rohani.jpg

کوروش سلیمی

به دنبال اعلام ضمنی نارضایتی دولت از سفر نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی به بروکسل و ملاقات وی با خاویر سولانا، حسن روحانی در گفتگوئی تلفنی با کمیسر خارجی اتحادیه اروپا سفر خود را به بلژیک لغو کرد و بعد از ملاقاتی با وزیر خارجه آلمان به تهران بازگشت.

همزمان با اعلام خبر سفر حسن روحانی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران به اروپا، سایت های خبری و رسانه های اروپائی از احتمال حضور وی در پرونده هسته ای نوشتند اما ساعتی بعد با اعلام خبر گفتگوی تلفنی علی لاریجانی دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی ، سخنگوی دولت اعلام داشت که آقای روحانی ماموریتی در مورد پرونده هسته ای ندارد و سفر او تأثیری در پرونده اتمی این کشور ندارد.

حسن روحانی به دعوت بنیاد کوربر به آلمان سفر کرد و روز چهارشنبه پس از ملاقات با مشاور صدراعظم آلمان در جمع نمایندگان پارلمان و نخبگان این کشور سخنرانی کرد.

وی همچنین با فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز دیدار و گفت وگو داشت.

لغو دیدار اعلام شده روحانی با سولانا، از دید کارشناسان سیاسی نشانه اختلافات و ناهماهنگی های درون حکومت است. چرا که چنین سفری نمی تواند بدون اطلاع وزارت خارجه صورت گرفته باشد، و تنها احتمال دارد بعد از انتشار تحلیل هائی که می توانست به معنای تضعیف هیات مذاکره کننده فعلی باشد، با دخالت مقامات بالا چنین تصمیمی گرفته شده که آقای روحانی نیز با تن دادن بدان مانع از برملا شدن این اختلافات و ناهماهنگی ها شده است.

آقای روحانی که تا دو سال پیش عهده دار مذاکرات هسته ای ایران بود، در سفر به آلمان با مشاور بین ‌المللی و امنیتی صدراعظم این کشور دیدار کرد، در جمع گروهی از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا حاضر شد و قرار است پیش از بازگشت به ایران با وزیرخارجه آلمان نیز دیدار کند.

سه روز پیش که برای اولین بار خبرحسن روحانی به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا اعلام شد، هیچ واکنشی از سوی دولت ظاهر نشد و همان زمان اعلام گردید که وی دیداری نیز با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواهد داشت. دیداری که دلیل لغوش مشخص نشده است.

ایسنا بعد از ظهر دیروز خبر داد حجت الاسلام رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ملاقات با مشاور صدراعظم آلمان و سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمان آلمان و نخبگان این کشور در برلین، صبح چهارشنبه تلفنی با خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت‌وگو کرد و در آن توافق شد که ملاقات آنها در فرصتی دیگر انجام شود. به این ترتیب دکتر روحانی که جهت شرکت در یک کنفرانس قرار بود به بروکسل سفر کند، مسافرت خود را به تعویق انداخته و سفر خود را به زمان دیگری موکول کرد.

سایت فارسی بی بی سی همراه خبر لغو دیدار روحانی با سولانا نوشته است سیاست دولت محمود احمدی نژاد در قبال مناقشه اتمی ایران مورد انتقاد برخی محافل و گروههای سیاسی در ایران بوده و از حسن روحانی نیز گاه انتقاداتی در این زمینه مطرح شده و واکنش مقامات دولتی را در برداشته است.

در همین ارتباط، سایت رجانیوز نزدیک به هواداران افراطی رییس جمهور یک روز قبل از سفر روحانی به اروپا مدعی شده بود: “ یک مقام عالیرتبه نظام، در پاسخ به حسن روحانی که جویای نظر ایشان برای سفر به آلمان و مذاکره با برخی مقامات اروپایی شده بود، به وی توصیه کرد از انجام این سفر خودداری شود”.

این سایت با استفاده از ادبیاتی که معمولا در اشاره به شخص اول نظام جمهوری اسلامی از آن استفاده می شود ادامه داده بود: “این مقام عالیرتبه ضمن تأکید بر اینکه قصد تکلیف کردن به حسن روحانی را ندارند، تأکید کردند: چنانچه این سفر از ضرورت خاصی برخوردار نمی باشد، از انجام آن خودداری شود. ایشان همچنین خطاب به روحانی خاطرنشان ساختند: در صورت انجام این سفر، باید بسیار دقت داشته باشید که به هیچ‌وجه از ایران، دو صدا شنیده نشود و موضع جمهوری اسلامی همان راهی است که دولت در پیش گرفته است.”

تمام این اخبار در شرایطی منتشر می شود که حسین موسویان، معاون حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک که تا دو سال پیش عضو هیئت مذاکرات اتمی ایران بود به اتهام جاسوسی و قرار دادن اطلاعات محرمانه ایران در اختیار بیگانگان تحت پیگرد قانونی دارد. او در دوران دولت هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان بود و ماجرای رستوران میکونوس در دوران سفارت وی رخ داد. موسویان در حالی که از سوی نیروهای اوپوزیسیون به دست داشتن در ترور سران کرد در برلین متهم بود روابط محکمی با مقامات المانی حفظ کرد و به نظر می رسد همین روابط در دورانی که وی معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی بود در کار پرونده هسته ای به کار آمد و پیش از دستگیری هم سفرهائی به آلمان کرده بود.