نامه 300 روشنفکر جهان در مورد ایران

نویسنده

ganjyny.jpg

روز گذشته(18سپتامبر) طی دیداری با آقای لین پسکو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، در مقر آن سازمان در شهر نیویورک، اکبر گنجی “نامه ی ضد جنگ” 300 تن از روشنفکران نامدار جهان به دبیر کل سازمان ملل را تقدیم وی کرد. روشنفکران نامدار جهان طی این نامه هر گونه حمله نظامی به ایران، به هر بهانه ای را رد کرده و خواهان توجه به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران شده اند. در این نامه ضمن اشاره به سرکوب روشنفکران، دانشجویان، روزنامه نگاران، معلمان، کارگران و زنان، از دبیر کل سازمان ملل درخواست شده برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی – عقیدتی ایران اقدام نماید.

نامه ی به دبیر کل سازمان ملل، نامه ی جامعه مدنی جهانی است که از یک سو رژیم حاکم بر ایران را به دلیل خودکامگی و سرکوبگری، و از سوی دیگر سیاست های نظامی گرایانه و مداخله جویانه ی دولت آمریکا را محکوم کرده اند. به غیر از روشنفکران نامدار جهان، چندین روشنفکر نامدار جهان اسلام نیز این نامه را امضاء کرده اند (متن کامل نام به همراه کلیه ی امضأ ها، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد).

گنجی در ادامه این دیدارنکات زیر را با معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در میان نهاد:

پس از سخنان گنجی، آقای پسکو، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل، ضمن ابراز همدردی، اعلام کرد که دبیر کل سازمان ملل حتماً این مسائل را پیگیری خواهند کرد. وی افزود که می پذیرد که سازمان ملل باید توجه بیشتری نسبت به نقض حقوق بشر در ایران داشته باشد، ولی در شرایط فعلی جامعه جهانی نگران مسئله هسته ای ایران است. آقای پسکو تاکید کرد که ما هم مخالف حمله نظامی به هر کشوری هستیم و از هیچ کوششی برای جلوگیری از حمله نظامی دریغ نخواهیم کرد. معاون سازمان ملل افزود قبل از سفر خانم آربور به ایران من با او گفت و گو کردم، او گفت به دنبال راهی است که وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد.