باربی، اسب تروای فرهنگ غرب

پانوراما
پانوراما

» گزارش پانوراما از عروسک ها در تهران

در اواسط سال های ۱۹۹۰، پلیس منکراتی جمهوری اسلامی ده ها فروشگاه اسباب بازی در تهران را که به فروش عروسک باربی اقدام کرده بودند، تعطیل کرد. این عروسک که معروف ترین عروسک در جهان است، ازسوی محافظه‌کاران حکومت ایران به عنوان نماد فرهنگ منحط غرب شناخته می شود. باربی که لباسی “باز” به تن دارد، در کشوری که زنان باید سر خود را بپوشانند و مردان و زنان نمی توانند با یکدیگر شنا کنند، از دید جناح محافظه‌کار مصداق بارز “اسب تروا”ی فرهنگ شیطانی غرب است که می خواهد به فرهنگ اسلامی نفوذ کند.

این بار، یک سایت محافظه کار ایرانی موسوم به “تریبون مستضعفین” در مقاله‌ای تحت عنوان “بمب های برهنه و بلوند در تهران” برای حمله به مشهورترین عروسک جهان دست به کار شده. ولی درواقعیت، هیچ چیز نسبت به گذشته فرق نکرده: یک موج نومحافظه کار، به ویژه پس از مرگ آیت الله خمینی، علیه ارزش های غربی در ایران به راه افتاده؛ که البته در کنار آن موج هایی از گشایش نیز دیده می شود؛ به طوری که دو سال پیش منجر به انتخاب رییس جمهور روحانی، به عنوان شخصیتی میانه رو، شد.

قبل از اینکه حکومت شاه با شورش های مردمی که بلافاصله تحت فرمان بخش های سنت گرای روحانیون در آمد سرنگون شود، ایران پیچیده ترین جامعه لائیک خاورمیانه به لحاظ سیاسی و فرهنگی بود. این حالت هنوز نیز وجود دارد؛ به ویژه در تهران و در میان طبقات شهرنشین و تحصیلکرده. موضع گیری علیه باربی درواقع نتیجه تحولات سریع در جامعه ای جوان است که مشتاق است به شیوه ای متفاوت به گذشته بنگرد.

منبع: پانوراما، ۲۰ ژوئن ۲۰۱۵