ایران چگونه تلافی خواهد کرد؟

نویسنده

» نظر واشنگتن تایمز در باره واکنش ایران به حمله نظامی

بن بیرنبام

تحلیلگران خاورمیانه مطمئن هستند که ایران در صورت حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور دست به تلافی خواهد شد؛ ولی ابعاد، ماهیت و اهداف حملات تلافی جویانه ایران نامشخص است.

ایران چندین گزینه دارد، مانند حمله نظامی همه جانبه، که احتمالا همه منطقه را درگیر جنگ خواهد کرد، یا حملاتی از طریق نمایندگان خود در لبنان و نوار غزه و یا دست زدن به عملیات تروریستی علیه اعداف یهودی مانند سفارتخانه ها و موسسات یهودی در نقاط مختلف دنیا.

از آن گذشته چنین عملیاتی باعث تشدید بحران اقتصادی با افزایش قیمت نفت و گاز و اخلال در صدور نفت خلیج فارس خواهد شد و پای آمریکا را نیز به جنگ باز خواهد کرد.

متیو کورنیگ، مشاور امنیت هسته ای در شورای روابط خارجی گفت: “ایران تردید های استراتژیک خود را خواهد داشت. از یک سو ناچار است به دلایل داخلی و تاکید بر رویارویی با جامعه بین المللی دست به تلافی بزند. از سوی دیگر نمی خواهد به چنان جنگی با اسرائیل و آمریکا دست بزند که باعث سقوط رژیم شود.”

وی گفت: “در نتیجه ایران به اقدامی حساب شده دست می زند که اغراق آمیز هم نباشد.”

تحلیلگران می گویند مقیاس و ماهیت پاسخ ایران به عوامل زیادی بستگی دارد و چندان قابل پیش بینی نیست و عمدتا به این وابسته است که آیا آمریکا هم از حمله اسرائیل حمایت کرده است یا نه.

فرض همیشگی آن است که ایران از حماس در غزه و حزب الله در لبنان خواهد خواست موشک ها خود را به سمت اسرائیل شلیک کنند. تهران احتمالا چندین موشک شهاب 3 خود را به اسرائیل شلیک خواهد کرد و از اقدامات تروریستی علیه سفارتخانه های اسرائیل و موسسات یهودی در سراسر دنیا حمایت خواهد کرد. تحلیلگران همچنین معتقدند ایران از حمله به منافع آمریکا در منطقه سرباز می زند زیرا چنین اقدامی می تواند واکنش شدید آمریکا را در سطح بین المللی به دنبال داشته باشد.

آقای نادر، یک از تحلیلگران موسسه رند می گوید: “ایران ممکن است نقش مظلوم را بازی کند و از این بهانه استفاده کرده به اخراج بازرسان آژانس هسته ای اقدام کند و برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد.”

وی افزود: “پیش بینی این امور بسیار دشوار است زیرا جنگ ها همیشه بر اساس برنامه پیش نمی روند و کنترل بسیار از عوامل از دست خارج می شود.”

مقامات ایران تهدید کرده اند که تنگه هرمز را، که یک پنجم نفت جهان روزانه از آن عبور می کند، مسدود خواهند کرد. اقتصاد دانان پیش بینی می کنند که بسته شدن تنگه هرمز می تواند قیمت نفت را به بشکه ای 200 دلار برساند.

ایران همچنین می تواند به پایگاه های آمریکا در افغانستان حمله کند یا ناوگان پنجم آمریکا را در خلیج فارس هدف بگیرد. تهران همچنین می تواند به متحدین آمریکا در خلیج فارس حمله کند.

منبع: واشنگتن تایمز – 2 آوریل