مجلس به وفاداری و اطاعت وزیران رای اعتماد داد

نویسنده

» تحلیل کریسشن ساینس مانیتور ازتشکیل کابینه دهم

سرانجام  علی رغم همه انتقاداتی که در خصوص عدم کفایت و تجربه وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای تصدی وزارت خانه های مهم و کلیدی مطرح بود، مجلس ایران به اکثر وزرا رای اعتماد داد.

علی مطهری نماینده محافظه کار مجلس در  گفت “رییس جمهور تمایل دارد شخصا بر وزارت خانه های حساس نظارت کند. از این رو ، ویژگی بارز وزرای مورد نظر رییس جمهور در این وزارت خانه ها “مطیع بودن” آنان است.”

پرحاشیه ترین وزیرانی که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شده اند ، به شرح زیر می باشند:

·     وزیر دفاع احمد وحیدی که به دلیل دست داشتن در حادثه انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین تحت تعقیب پلیس بین الملل است.

·     وزیر اطلاعات حیدر مصلحی که عدم تجربه وی در حیطه فعالیت های اطلاعاتی، انتقادات فراوانی را بدنبال داشت.

·     مسعود میر کاظمی به عنوان وزیر نفت پنجمین کشور تولیدکننده نفت در جهان دارای هیچ گونه سابقه و فعالیت در حوزه و مسائل مربوط به نفت نیست.

سه وزیر یاد شده و وزیر کشور مصطفی محمد نجار، ارتباط تنگاتنگی با بدنه سپاه پاسداران انقلاب دارند – سپاه پاسداران یکی از بخش های شبه نظامی حکومت است که نقش عمده ای در سرکوب نا آرامی های پس از انتخابات در ایران داشت.

یکی دیگر از حاشیه های مراسم رای اعتماد کابینه دهم، انتخاب نخستین وزیر زن در تاریخ 30 ساله جمهوری اسلامی بود و به این ترتیب علی رغم اعتراض روحانیون محافظه کار سنتی، مرضیه وحید دستجردی توانست به عنوان وزیر بهداشت به کابینه راه یابد. وی که پزشک متخصص زنان است تجربه فعالیت های اجرایی چندانی در پرونده خود ندارد و خواهان جداسازی جنسیتی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است. از این رو و با توجه به دیدگاه های سنتی و تندروانه وی، اصلاح طلبان امید چندانی به بهبود حقوق زنان از سوی وی ندارند.

از میان 21 وزیر پیشنهادی از سوی احمدی نژاد تنها سه وزیر موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشدند. در واقع یک سوم وزرای پیشنهادی سابقه حضور در کابینه نهم را در پرونده خود داشتند. نکته قابل توجه انتخاب مجدد منوچهر متکی به سمت وزیر خارجه است و این می تواند به آن معنا باشد که رویکرد و مواضع تندروانه ایران پیرامون مذاکرات هسته ای این کشور هیچ تغییری نخواهد کرد.

به گزارش خبر آن لاین طی جلسات بحث و بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دهم که از یک شنبه گذشته آغاز شد، محمود احمدی نژاد در پاسخ به انتقاد نمایندگان مخالف با حضور مهره های سپاهی و نظامی در وزارت خانه های مهم و با اشاره به سابقه عضویت علی لاریجانی – رییس فعلی مجلس و مذاکره کننده سابق ایران در مذاکرات اتمی- در سپاه ، تاکید کرد “ اگر این منطق را بپذیریم که از خدمات شخصیت های نظامی و اعضای سپاه نمی توان در پست های دیگر استفاده کرد، خیلی از راه ها بسته می شود.”

این گزارش در ادامه می افزاید که لحن سخن گفتن احمدی نژاد سراسیمه و خشمگینانه شد و در پاسخ به کسانی که وی را آلت دست رهبر عالی آیت الله خامنه ای می دانند ، خود را فردی “از خود گذشته” خواند.

رییس دولت ایران همچنین گفت  “برای انتخاب تک تک وزیران نخست خود را متقاعد کردم و سپس تلاش کردم دلیل مناسبی برای انتخاب آن ها خدمت خدای متعال ارائه دهم.”

فهرست برخی از وزرای مهم که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شدند به شرح زیر است:

 

وزیر دفاع احمد وحیدی

معاون سابق وزارت دفاع و رییس کمیته سیاسی و دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام که موفق به اخذ بالاترین تعداد رای موافق در بین وزیران پیشنهادی احمدی نژاد شد.

دولت آرژانتین بدنبال بازداشت وحیدی به اتهام مشارکت در حادثه بمب گذاری مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین  در سال 1994 بود که منجر به کشته شدن 85 نفر شد. دو سال قبل پلیس بین الملل نیز نام وحیدی را به فهرست افراد تحت تعقیب اضافه کرد. مطرح شدن نام وی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع از سوی جامعه جهانی با واکنش منفی روبرو شد.

 

با این حال علاء الدین بروجردی – از نمایندگان حامی احمدی نژاد- تلاش بین المللی برای بازداشت وحیدی را “توطئه اسراییل” خواند. به نظر می رسد در ایران احمد وحیدی یک قهرمان ضد اسراییل مبدل است. به گزارش لوس آنجلس تایمز پس از اعلام تعداد آرای موافق -227 از 286 رای کل- نمایندگان فریاد مرگ بر اسراییل سر دادند.

بنا بر گزارش ها احمد وحیدی فرمانده سابق نیروی قدس – زیر مجموعه سپاه پاسداران- بوده است. به گزارش سازمان امنیت جهانی ، نیروی قدس با هدف آموزش و تجهیز گروه های تروریستی و بنیادگرای اسلامی در داخل و خارج ایران به فعالیت مشغول است.

 

وزیر اطلاعات حیدر مصلحی

آقای مصلحی به عنوان نماینده رهبری در بسیج به فعالیت مشغول بود. گفتنی است بسیج که تحت نظارت سپاه فعالیت می کند، دارای میلیون ها عضو داوطلب از سراسر ایران است و در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات 12 ژوئن در ایران نقش بسزایی داشت.

با توجه به روحانی بودن آقای مصلحی، وی دارای شرایط لازم جهت احراز مسند ریاست وزارت اطلاعات است. با این حال ، وی که دارای هیچ گونه سابقه و فعالیتی در حوزه های اطلاعاتی نیست موفق شد با کسب 194 رای موافق در قبال 67 رای مخالف و 25 رای ممتنع به عنوان وزیر اطلاعات وارد کابینه دهم شود.

آخرین وزیر اطلاعات کابینه نهم همزمان با افزایش فشار احمدی نژاد و حامیانش برای تشکیل دادگاه های گروهی برای دستگیرشدگان وقایع پس از انتخابات و اعمال شکنجه و فشار برای اخذ اعتراف از زندانیان، در اواخر ماه جولای از سمت خود برکنار شد.

به گزارش روزآن لاین، وزارت اطلاعات اقدام به تشکیل کمیته ای کرده است تا منبع افشای اطلاعات دفن مخفیانه قربانیان خشونت های پس از انتخابات را پیگیری کند.  یکی از کارشناسان عالی رتبه وزارت اطلاعات که سوابق زیادی در برخورد با اطلاح طلبان داشته است ، در گفتگو با روز آن لاین گفت “متاسفیم که وزارت اطلاعات به جای آن که بدنبال عوامل انجام چنین اعمال غیرقانونی، غیر انسانی و غیراخلاقی باشد ، بدنبال سرنخ های انتشار این اخبار و احتمالا دستگیری آنان است.”

 

وزیر نفت مسعود میرکاظمی

آقای میرکاظمی، وزیر سابق بازرگانی در کابینه نهم و از فرماندهان سابق سپاه است – قدرت اقتصادی سپاه پاسداران – به خصوص در بخش انرژی- طی چهار سال نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به طرز چشمگیری افزایش یافت.  به گزارش آسوشیتدپرس و در حالی که بیش از 80 درصد درآمد خارجی ایران از محل صادرات نفت است، مسعود میرکاظمی هیچ تجربه ای در حوزه و مسائل مربوط به نفت ندارد.

با این حال به نظر می رسد احمدی نژاد با بکار بردن ترکیب “جنگجوی شجاع” در مورد میرکاظمی بر این باور است که این متحد مطیع آمادگی ریاست بر مهم ترین وزارت خانه دولت را داراست. وی توانست با 147 رای موافق  در مقابل 117 رای مخالف به عنوان وزیر نفت به کابینه دهم راه یابد. مدرک تحصیلی وی دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه شاهد است.

منبع : کریسشن ساینس مانیتور ، 3 سپتامبر