فشار ماموران امنیتی برای سانسور بیانیه نهضت آزادی

نویسنده

» "نظام های سرکوبگر خود-برانداز هستند"

نهضت آزادی ایران ، روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعترافات زندانیان در دادگاه های فرمایشی را فاقد وجاهت قانونی و هر گونه ارزش حقوقی، اخلاقی و انسانی اعلام کرد. به گزارش خبرنگار “روز” ساعتی از انتشار این بیانیه بر سایت میزان نیوز نگذشته بود که ماموران امنیتی، اعضای نهضت از جمله دکتر یزدی و مهندس توسلی به شدت تحت فشار قرار دادند تا بیانیه از روی سایت میزان نیوز برداشته  شود.

در نهایت و به دلیل فشارهای شدید و تهدیدهای صورت گرفته ، بیانیه نهضت آزادی ایران از روی سایت میزان نیوز برداشته شد.

در بیانیه  نهضت آزادی که دستگاه امنیتی دولت برآمده از کودتا را چنان به وحشت انداخته بود که با اعمال فشار، منجر به حذف بیانیه از روی سایت میزان نیوز شدند، اعلام شده است: دادگاه های نمایشی با اهداف سیاسی، به قصد حذف نیروهای منتقد و اصلاح طلب تشکیل شده اند.

نهضت آزادی ایران، ضمن محکوم کردن رفتار حاکمان در برخورد غیرقانونی با احزاب اصلاح طلب، اینگونه اعترافات را، که در زندان و تحت فشارهای روانی و فیزیکی گرفته شدها ست، فاقد وجاهت قانونی و هر گونه ارزش حقوقی، اخلاقی و انسانی دانسته است.

در این بیانیه برپایی چنین دادگاههایی نمایانگر ساده انگاری حاکمان در درک و فهم مطالبات تاریخی ملت ایران و ناتوانی در سنجش عمق جنبش مردمی عنوان شده و آمده است: اینگونه رفتارها، به گواهی تاریخ، از پیش شکست خورده به شمار میرود. هنگامی که تجربههای تاریخی و آموزههای علوم اجتماعی و سیاسی نتایج رفتارها و اقدامات اینچنینی را آشکار ساخته است، تنها میتوان چنین تحلیل کرد که یا حاکمان به این تجارب تاریخی توجه نکردهاند یا جریان های مشکوک نفوذی به عمد در صدد ضربه زدن به نظام سیاسی حاکم بر ایرانند.

بیانیه تاکید دارد: حاکمان تازه به مسند قدرت نشسته در ایران هرگونه آزادیخواهی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان را، که در چارچوب قانون صورت میگیرد، تفسیر به براندازی نرم کرده ، هرگونه انتقاد و اعتراض مردمی به رفتار غیرقانونی حاکمان را به انقلاب مخملی تعبیر میکنند.

به گفته نهضت آزادی ایران، حاکم شدن دیدگاههای امنیتی و نظامی بر دستگاه مدیریتی کشور منجر به کوته بینی و عدم واقعبینی حاکمان در عرصه سیاسی شده، باعث میشود که آنان نتوانند پیامدهای بلند مدت و مخرب اقدامات کوتاه مدت و مقطعی شان را پیش بینی کنند و در چنین شرایطی، مدیریت کلان اجرایی کشور به سازوکارهای کنترل و سرکوب شهروندان تقلیل مییابد، بدون آنکه منافع ملی و مصالح بلند مدت نظام سیاسی مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه، حاکمانی که از موفقیت ظاهری خویش در سرکوب مردم بی دفاع و مظلوم مغرور و سرخوش هستند ناگهان خودشان را بر لبه پرتگاهی مشاهده میکنند که از شکاف میان ملت و دولت ایجاد شدهاست و آنگاه برای جبران گذشته و جلوگیری از سقوط بسیار دیر خواهد بود.

نهضت آزادی ایران، اصلاح طلبی را تنها راه ممکن و مطلوب در برابر ملت ایران برای رسیدن به خواستهای تاریخی آن دانسته و افزوده است: تمامیت خواهان در پی قانون ستیزی و حذف آزادیهای تصریح شده در قانون اساسیاند. در این شرایط، عمل کردن در چارچوب قانون اساسی بهترین اقدام خواهد بود. بنا بر تجربههای تاریخی، قدرت طلبانی که تنها متکی به سلاح و سازو کارهای امنیتی ـ نظامی هستند خشونت طلبی و تداوم فضای بحرانی را ضامن بقایشان میدانند. تقابل با گروههای قدرت طلب با همان سبک و شیوه دقیقا خواست آنان است چرا که هر دولت نظامی از نظر توان اعمال قدرت و خشونت از دیگر نیروهای اجتماعی برتر است و در تقابل خشونتآمیز قطعا برنده میدان خواهد بود. از این رو، آرام سازی فضای سیاسی و تلاش در راستای رفع وضعیت فوقالعاده آنان را خلع سلاح کرده، بهانه سرکوب و حذف نیروهای سیاسی را از ایشان میگیرد و شرایط عینی جامعه را برای تحولات تدریجی و پایدار در راستای دستیابی به مطالبات مردم فراهم میسازد.

در این بیانیه از اعضا و هواداران احزاب اصلاح طلب و یاران جنبش سبز ایران خواسته شده که همراه با منطقی ساختن فضای سیاسی و گرفتن فرصت درگیری و حذف از قدرت طلبان، به زنده نگه داشتن جنبش در فضای آرام و بخشیدن امید به مردم همت گمارند. این بیانیه در عین حال می افزاید: متاسفانه، از دید برخی مردم عادی، جنبش تنها در تظاهرات و اجتماعات خیابانی معنا مییابد و اگر اینگونه رفتارهای هیجانی و احساساتی کاهش یابد، در ذهن آنان به معنای فروکش کردن و پایان یافتن جنبش خواهد بود، در حالی که حرکتی که در قالب جنبش سبز مردمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نمود یافت، بسیار عمیق و ریشهدار است و به سادگی از مطالباتش دست بر نخواهد داشت و فروکش نخواهد کرد. این جنبش میتواند به شیوههای گوناگون و با اقدامات بسیار متنوع دیگر همچنان فعال، زنده و پویا باقی بماند.

نهضت آزادی به حاکمان ایران هشدار داده است که: کشور ایران به هیچ روی قابل مقایسه با کشورهایی چون روسیه و چین نیست، تا بتوان از رفتارهای سرکوبگرانه آنها الگوبرداری کرد. چه بسا تقلید از برخی اقدامات آنها منجر به از دست رفتن ثبات سیاسی و انسجام حاکمیت در ایران شود و عکس نتایج کوتاه مدت به دست آمده در آن کشورها را نصیب حاکمان ایران کند، همانگونه که به باور ما الگوبرداری و تقلید از انقلاب های مخملی و رنگی برخی از کشورها نیز برای ایران اشتباه و نادرست است، بر این باور هستیم که روشهای سرکوبگرانه و مدیریت غیردموکراتیک در سایر کشورها نیز به کار این سرزمین نمیآید و نتایج عکس به بار خواهد آورد.

در بخش دیگری از بیانیه نهضت آزادی تصریح شده است: هرگونه کنترل برای حفظ انسجام و بقای یک نظام سیاسی باید بر اساس مکانیسمهای درون زا و مشروع در نظامهای متکثر باشد. هرگونه دستکاری در کنترلهای طبیعی یک جامعه دموکراتیک نیازمند انبوهی از اقدامات سرکوبگرانه و زنجیرهای است که پیامدهای آنها به هیچ وجه قابل پیشبینی نیست. در چنان شرایطی، حکومت در دور باطل افزایش خشونت و از دست دادن مداوم مشروعیت گرفتار میآید و درست در زمانی که مغرورانه میاندیشد که همه چیز در اختیار و کنترل آن است، ناگهان حرکتها دوباره آغاز میشود و حکومت ناباورانه شاهد رخ دادن تحولات گسترده میگردد. این سرنوشت همه نظامهای خودکامه در طول تاریخ بوده است. تاریخ همواره شاهد تصویر چهره های بهت زده و مستاصل حاکمان این نظامها در پایان و فرجام کارشان بودهاست. آنان همواره در زیر لب در حال سرزنش خویش و در این فکر بوده اند که درکجا و چه زمان اشتباه کرده اند.

نهضت آزادی به حاکمان ایران “مشفقانه” توصیه کرده است: به جای سرکوب و حذف نیروهای سیاسی ملتزم به قانون اساسی و تنگ کردن پیوسته فضای سیاسی، با قانونمداری وگسترش آزادیهای سیاسی و مدنی، بقا ، انسجام و ثبات نظام را تضمین کنند. نیازی نیست که حاکمان در میان نیروهای صادق اصلاح طلب، روشنفکران، دانشجویان و روزنامه نگاران منتقد به دنبال عناصر برانداز و عوامل انقلاب مخملی بگردند؛ در واقع، پیامدهای اقدامات سرکوبگرانه است که موجب سقوط و فروپاشی میشود و این بدان معنا است که چنین حاکمانی خود عامل براندازی خویشاند. نظامهای سرکوبگر همواره “خود ـ برانداز” و “خود ـ ویرانگر” بوده اند.