افزودن یمن به محور مقاومتنظام

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» شیرازی: انصارالله مشابه حزب الله لبنان است

همزمان با اوج گرفتن ناآرامی ها و تحولات در یمن و مطرح شدن دوباره نام گروه نظامی “انصارالله”، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در نیروی قدس سپاه این گروه یمنی را نسخه ای مشابه “حزب الله لبنان” خواند.

حجت الاسلام علی شیرازی در گفت وگو با خبرگزاری “دفاع مقدس” متعلق به سپاه پاسداران گفت: “انصارالله یمن نسخه مشابه حزب‌الله لبنان است. بسیج مردمی عراق و سوریه نیز مشابه حزب‌الله و انصارالله هستند. در هر کشوری که دشمنان ما برای شکستن اسلام وارد عرصه شد‌ه‌اند، اوضاع برعکس شده است؛ یعنی عامل حرکتی شدند که بسیج و دفاع وطنی در هرکشوری شکل بگیرد.”
به گفته او “سال‌ها پیش حزب‌الله در لبنان شکل پذیرفت و به دنبال آن در عراق و سوریه نیز این کار انجام شد. امروز نیز در یمن شاهد شکل‌گیری انصارالله هستیم و در آینده همه این گروه‌ها علیه تمام دشمنان اسلام و مسلمین وارد عرصه خواهند شد.”

او همچنین تاکید کرد که “کودتا علیه «انصارالله یمن» یعنی کودتا علیه مردم. انصارالله یک گروه کوچک و حزب خاص نیست؛ انصارالله یعنی مردم یمن و امروز مردم یمن در صحنه هستند و بیدار شده‌اند. وقتی مردم بیدار شدند و در صحنه حضور پیدا کردند، قطعا دشمنان اسلام با هیچ تلاشی نمی‌توانند مردم را ساکت کنند. دشمنان که شعار دموکراسی سر می‌‌دهند، باید در مقابل حرکت مردمی تسلیم شوند، و بگذارند مردم یمن هم خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.”

این اظهارات نماینده رهبرجمهوری اسلامی در نیروی قدس سپاه پاسداران در شرایطی مطرح می شود که در سطح رسانه ها و در میان سیاست مداران غربی از مدتها پیش این موضوع مطرح بوده است که جمهوری اسلامی از حوثی ها یا همان گروه نظامی انصارالله در یمن حمایت نظامی می کند.

اکنون تاکید علی شیرازی بر اینکه انصارالله نسخه مشابه حزب الله است با توجه به نزدیکی حزب الله و کمک های نظامی، مالی و سیاسی جمهوری اسلامی به حزب الله لبنان به صورت تلویحی تایید حمایت جمهوری اسلامی از انصارالله و نقش داشتن در تحولات یمن است.

البته این نخستین بار نیست که مقامات سپاه از انصارالله به عنوان نسخه ای مشابه حزب الله یمن یاد کرده اند. پیشتر جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز گفته بود: “در سوریه ارتش مردمی در کنار ارتش سوریه شکل گرفته و مانند بسیج ایران عمل می‌کنند در یمن انصارالله امروز نسخه‌ای مشابه حزب الله در لبنان است آن هم در منطقه‌ای سوق الجیشی، موازنه قدرت بین عربستان و آمریکا را جابجا می کند. “

سرتیپ پاسدار حسین سلامی ۷ دی ماه اضافه کرده بود که “این نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم از انزوای سیاسی به رغم تلاش دشمن عبور کنیم زیرا حصر اقتصادی، تهدید سیاسی، تهاجم فرهنگی و فتنه داخلی در نقشه عظیم برای درگیر کردن ما تدارک دیده شده بود اما ایران به برکت رهبری‌های خردمندانه و متکی بر شجاعت‌های علوی و لطافت روح نبوی و آگاهی ملت مسلمان ایران توانست از این راهبردهای سخت عبور کند و به لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه تبدیل شود.”

او با اشاره به اینکه “امروز انصارالله درست مثل حزب الله می‌اندیشد و عمل می کند” تاکید کرده بود: “امروز محبوب ترین شخصیت ها نزد جوامع اسلامی فرماندهان ما هستند در دل ها نفوذ کرده و شجاعتشان در پیکره این جوامع تزریق شده است، ما در حال انتقال فرهنگ هستیم و این واقعیت اتفاق افتاده است.”

او ۴ بهمن ماه هم در گفت و گویی با شبکه العالم با تعدیل گفته های پیشین اش درباره تحولات یمن گفت: “شما وقتی به صحنه یمن نگاه می‌کنید احساس می کنید که آن نیروهای الهام یافته از انقلاب اسلامی امروز در حال بازیابی نقش گسترده‌ای هستند که با منافع سیاسی آمریکا و متحدان منطقه ای آن کاملا در تضاد است. تحولات یمن هرگز به نفع سیاست آمریکایی‌ها در حال پیشرفت نیست.”

به گفته جانشین فرمانده کل سپاه” شعله‌های انقلاب را در بحرین ملاحظه می‌کنیم که هرگز خاموش نمی شود؛ و این روند هم با سیاستها و اهداف آمریکایی‌ها در تضاد است بالاخره بحرین یکی از پایگاههای استراتژیک آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس است؛ آمریکا در حال روبرو شدن با پدیده نگران گننده جدیدی است، در مجموع آنها احساس می کنند موازنه قدرت بین خودشان و انقلاب اسلامی را از دست دادند؛ یعنی انقلاب اسلامی در حال توسعه شعاع های نفوذ الهام بخشی خود است.”

پیش از این نیز علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل آیت الله علی خامنه ای درجریان دیدار با “چند تن از علما و فرهنگیان یمنی” در تهران تاکید کرده بود: “از بابت پیروزی‌های انصارالله یمن خوشحالیم و به شما تبریک می‌گوییم چرا که حوثی‌ها پرچم انقلاب در یمن را برافراشتند و از آن پس برادران حوثی و زیدی در کنار یکدیگر گام برمی‌دارند.”

او همچنین اضافه کرده بود: “ما با افکار و اندیشه‌های پدر معنوی انصارالله و پدر شهید حسین و عبدالملک آشنا هستیم. هم‌چنین از این‌که جناب عبدالملک حوثی رهبر انقلاب یمن حرکت مدبرانه و شجاعانه‌ای را در جهت تحقق انقلاب در این کشور هدایت می‌کند خوشحال هستیم. امیدوار هستیم که همان نقشی که حزب‌الله در از بین بردن تروریست‌ها در لبنان دارد، انصارالله نیز در یمن داشته باشند.”

“خط مقاومت” یا “محور مقاومت” اصطلاح رایجی است که مقامات ارشد نظامی در جمهوری اسلامی به کشورهای لبنان، سوریه و عراق داده اند و معتقدند با حمایت از دولت های آنها یا گروهای مسلح همسو با جمهوری اسلامی در این کشورها تحت عنوان “عمق استراتژیک جمهوری اسلامی” از “تهدیدات نزدیک” و احتمال حمله نظامی مستقیم به کشور از سوی اسراییل و یا کشورهای غربی مراقبت می کنند.

با این حال اما اخیرا مقامات سپاه کشور یمن را نیز به “محور مقاومت” اضافه و این کشور را نیز جزیی از عمق استراتژیک جمهوری اسلامی اعلام کرده اند.

برای نخستین بار ۲۷ دی ماه حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این ارتباط اعلام کرد که”مرزهای جمهوری اسلامی ایران از شلمچه تا مهران و خلیج فارس به دورترین نقاط خاورمیانه انتقال پیدا کرده است. امروزعمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران سواحل مدیترانه، تنگه باب المندب و غرب آسیا است و جمهوری اسلامی با توانمندی های روز افزون خود توانست نظام استکبار جهانی را در منطقه تحت فشار قرار داده و تضعیف کند.”

تنگه باب المندب همچون تنگه هرمز آبراه استراتژیک و بسیار پر اهمیت در منطقه است که محل عبور نفت و کالاست. نفتکش ها و کشتی های حامل کالا با گذر از اقیانوس هند وارد باب المندب شده، با گذشتن ازدریای سرخ به “کانال سوئز” وپس ازآن به دریای مدیترانه می رسند تا به غرب بروند.

در جریان مناقشه ی هسته ای و تهدیدات جنگی جمهوری اسلامی در چند سال اخیر و در حالی که مجلس شورای اسلامی و فرماندهان نظامی از بستن تنگه هرمز به عنوان یک اهرم تهدید استفاده می کردند ،برخی رسانه های عربی و همچنین غربی در مورد جایگزین کردن تنگه باب المندب به جای تنگه هرمز برای عبور نفتکش ها و رفع تهدید بستن تنگه هرمز مطالبی منتشر کردند. به نظر می رسد مقامات نظامی جمهوری اسلامی از آن زمان تلاش های خود برای تاثیر گذاری در تحولات یمن را افزایش بخشیده اند.

این اظهارات مقامات سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درحالی مطرح شده است که از هفته گذشته نظامیان حوثی کاخ ریاست جمهوری یمن در صنعا را به محاصره درآوردند و پس از چند روز خبرگزاری های بین المللی اعلام کردند که عبدربه منصور هادی رییس جمهور وخالد بحاح نخست وزیر این کشور درپی فشار حوثی های انصارالله استعفا کرده اند.

با این حال جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز ۳ بهمن ماه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ایالات متحده تسلط حوثی ها بر دولت یمن را نشانه اعمال نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور تلقی نمی کند.