اعلام برائت احمدی نژاد از خط قرمز

نویسنده
نازنین کامدار

» دلخوری جبهه پایداری از یک بیانیه

در حالی که رسانه های اصولگرا در تلاشند تا ماجرای محکومیت محمدرضا رحیمی، “معاون اول نظام” را به پرونده مهدی هاشمی گره بزنند و به بهانه قرارگرفتن وی در آستانه زندان، خواهان برخورد دستگاه قضایی با “آقازاده فتنه گر” شوند، محمود احمدی نژاد نیز با انتشار اطلاعیه ای از معاون اول خود که پیشتر وی را از خطوط قرمز اش خوانده بود، اعلام برائت کرد.

او دیروز و پس از بالاگرفتن واکنش ها به نقش خود و دیگر دوستان اش در پرونده های متعدد فساد و غارت بیت المال، با انتشار بیانه ای ادعا کرد در زمان زمامداری وی، رحیمی هیچگونه تخلفی نداشته و همه چیز به پیش از این دوران باز می گردد.

در اطلاعیه دفتر محمود احمدی نژاد در اینباره آمده است: “تمام ماجرای آقای رحیمی حتی با فرض صحت اتهامات و قبول رسیدگی قانونی و صحیح مربوط به سال ۸۶ و قبل از آن و دوره ریاست ایشان بر دیوان محاسبات کشور وابسته به مجلس شورای اسلامی و پیش از همکاری و حضور ایشان در دولت نهم بوده و در آن زمان چنین مسائلی مطرح نبوده است. اصولا این موضوع هیچ ارتباطی با دولت و حتی دوره خدمت ایشان در دولت‌های نهم و دهم ندارد و دلیل اصرار بر ارتباط دادن آن به دولت قبل بر همگان آشکار است”.

دفتر احمدی نژاد افزوده است: “روشن است که سیاست‌بازان حرفه‌ای و برخی از رسانه‌ها اصرار دارند که با ابهام‌آفرینی، زمینه را برای تخریب دولت قبل و خدمات کم‌نظیر آن و انتقام‌کشی از ملت عزیز فراهم نمایند و همچنین از رهگذر آن بر بسیاری از ضعف‌های جاری در اداره کشور سرپوش بگذارند. رسانه‌های معاند بیگانه نیز با بهره‌برداری از شرایط، مشغول عقده‌گشایی هستند. مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم علیرغم وجود پاسخ‌های قاطع به اتهامات بی‌اساس علیه خود، برای رعایت مصالح کشور و به عنوان وظیفه‌ای ملی و دینی و جهت جلوگیری از بهانه‌جویی‌ها، مشقات و سختی‌های سکوت را بر خود هموار کرده‌اند لیکن همچنان که مردم با فراست ایران زمین از گذشته‌های دور گفته‌اند: ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند”

این اطلاعیه دیروز با انعکاس خبری گسترده ای در سطح رسانه های اصولگرا که طی روزهای گذشته در این باره سکوت برگزیده اند، رو به رو شد و واکنش برخی از آنها از جمله رجانیوز ارگان جبهه پایداری را برانگیخت.

رجانیوز ضمن انتشار خبر دفتر محمودی نژاد،این تیتر را برایش برگزید: “احمدی‎نژاد هم رحیمی را فروخت!”

رجانیوز در لید خبر خود نوشته بود: “دفتر دکتر احمدی‎نژاد در این بیانیه که سایت دولت مهر آنرا منتشر کرده است، هدف از خبرسازی‎ها پیرامون بازداشت رحیمی را حاشیه‎سازی برای دولت قبل عنوان کرده اما از سوی دیگر از اتهامات رحیمی ابراز برائت کرده و آنها را مربوط به دوران پیش از مسئولیت وی دانسته است.این در حالی است که در این بیانیه به اصرار دلسوزان دولت سابق و اصرار برای عدم بکارگیری رحیمی و امثال او نه به دلیل فساد و یا عناوینی از این دست که به علت عدم همخوانی گفتمانی با دولت نهم، اشاره‎ای نشده است. شاید اگر رحیمی معاون رئیس جمهور نبود، اتهامات او اینگونه در رسانه‎ها به چشم نمی‎آمد، اما به هر حال اکنون که محمدرضا رحیمی در قامت معاون اول رئیس جمهور محکوم شده، دفتر دکتر احمدی‎نژاد در بیانیه از اتهامات او ابراز برائت کرده است”.

رجانیوز در حالی از واکنش محمود احمدی نژاد و اعلام برائت او از فردی که وی را “شایسته پیامبری”می دانست خشمگین شده که محمد علی ابطحی، رئیس دفتر سابق محمد خاتمی نیز در مطلبی در اینستاگرام که ساعاتی بعد آن را حذف کرد، از واکنش احمدی نژاد ابراز نارضایتی کرد.

ابطحی نوشته بود: “معاون اول دولت اول آقای احمدی نژاد محکوم به زندان و برگرداندن اموال اختلاس شد. این آلودگی مالی رحیمی را از ابتدای مسئولیتش خیلی ها می دانستند. اما دفاع لجبازانه دکتر احمدی نژاد مانع از محاکمه می شد. بخصوص وقتی او را به ریاست ستادمبارزه با مفاسد اقتصادی حکم داد. از قوه قضاییه باید تشکر کرد. احمدی نژاد اگر در دادگاه دیر هنگام هم به این رفتارهایش جواب ندهد، در پیشگاه مردم و خدا و تاریخ ایران مورد استجواب قرار می گیرد”.

جالب آنکه پیش از انتشار بیانیه احمدی نژاد بسیاری از سایت ها با طرح این پرسش که آیا احمدی نژاد حاضر خواهد شد بابت رفتار محمدرضا رحیمی عذرخواهی کند؟ پیش بینی عذرخواهی از سوی وی داشتند.

در همین باره، سایت تدبیر نوشته: “اگر رحیمی خلافی هم مرتکب شده، می‌توان فرض را بر این گذاشت که با دستور و خواست مقامات بالاتر در دولت این کار را انجام داده است و در اینجا رحیمی تنها یک قربانی است و باید سوال کرد که آیا آقای رحیمی به تنهایی تمامی این فسادها را انجام داده است؟ چراکه بخش زیادی از ابهاماتی که مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات در زمان دولت احمدی‌نژاد مطرح می‌کردند، مسکوت ماند و اکنون هم گریبان دولت روحانی را گرفته است چرا نسبت به برخی عدد و رقم‌ها ابهام دارد. فقط مورد رحیمی در پرونده فساد‌های دولت احمدی‌نژاد قرار ندارد بلکه ده‌ها پرونده دیگر مثل پرونده بابک زنجانی، اختلاس سه هزار میلیاردی و خیلی از موارد دیگر که مطرح نشده است و این حاصل نوع تفکری است که بر احمدی‌نژاد و طرفدارانش حاکم است. فقط باید امیدوار بود که در جامعه آنقدر سطح آگاهی بالا برود که فرصت حضور مجدد به این افراد داده نشود”.

سایت صراط نیوز هم در ذیل مطلبی با عنوان “آیا احمدی‌نژاد حاضر است در تلویزیون عذرخواهی کند؟” نوشته: “احمدی‌نژاد در آبان ماه سال ۹۰ در دیدار با برخی اعضای ستاد انتخاباتی‌ اش در سال‌های ۸۴ و ۸۸ در مورد اتهامات محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت خود گفت بود که «دو سال است که رییس قوه قضاییه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادی کرده است ولی نمی توانند این اتهام را ثابت کنند. من به رهبری هم گفته ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می کنم که شایستگی این سمت را ندارم». سه سال پس از اظهارات احمدی‌نژاد، حکم قضایی محمدرضا رحیمی اعلام و او به پنج سال و ۹۰ روز حبس و پرداخت دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. با این اتفاق، آیا احمدی نژاد مطابق وعده خود حاضر است به تلویزیون بیاید و ضمن عذرخواهی اعلام کند که شایستگی این سمت را نداشته است؟”

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران هم به نقش احمدی نژاد اشاره کرده و گفته است: “ظاهرا یک رحیمی‌دیگر معاون‌اول‌احمدی‌نژاد بوده است!”