مخفی‌کاری ایران در یمن

نویسنده
دیلی استار

» تحلیل دیلی استار از حوادث یمن

اخیرا یمن شاهد حمله هوتی‌ها در صنعا، پایتخت این کشور بود که روز جمعه با دشواری بسیاری خاموش و منجر به کشته شدن ده‌ها نفر در خشونت‌ها شد. هوتی‌ها با استفاده از درگیری دولت مرکزی در مقابله با جنبش جدایی‌خواهان جنوب و شورش شبه‌نظامیان القاعده، ساختمان تلویزیون دولتی کشور را گلوله‌باران و پروازهای بین‌المللی به صنعا را با مشکل مواجه کردند.

از دید ناظران بین المللی در حالی که برای شورش هوتی‌ها دلایل بسیاری از جمله نارضایتی مردم وجود دارد، اما ایران هم با آموزش و مسلح کردن این گروه شیعه، به منظور فشار آوردن به رقیب سنی خود، عربستان سعودی، نقش‌آفرینی می‌کند.

این ناظران معتقدند یمن تنها جایی نیست که ایران سعی دارد با استفاده از نفوذ خود، تاکتیک‌های دخالت‌جویانه‌اش را بصورت مستقیم یا غیرمستقیم پیش ببرد. این کشور در حال حاضر در لبنان، بحرین، عراق، سوریه و سودان دخالت ها دارد.

به همین خاطر است که لحن پرخاشگرانه ایران در هشدار به آمریکا و کشورهای دیگر علیه دخالت در امور سوریه و عراق که هر دو درگیر مبارزه با داعش هستند، از دید بسیاری از مردم ناخوشایند می نماید.

ایران بسیار تلاش می‌کند این ایده را که کشورهای خارجی باید به تمامیت کشورهای منطقه احترام بگذارند ترویج کند و در سرفصل های تبلیغاتی خود تاکید می کند که نباید جهانیان در برخورد با مسایل حقوق بشر از استاندارد‌های دوگانه استفاده کنند. اشاره به مخالفت غرب با سوریه و چشم بستنش به روی اعمال مشابه در کشورهای دوست و هم پیمان است.

واقعیت ساده این است که دولت ایران در کشورهای عربی اعتبار ندارد چراکه خود در برخورد با مسایل استانداردهای دوگانه دارد.نمونه های این قضاوت های دوگونه فراوان است و این کشور با نگه داشتن شرایط منطقه در حالت جوشش، در دشمن‌سازی متبحر شده است و به همین ترتیب نتوانسته در میان همسایگان نگرانش اعتباری کسب کند. این دورویی هرچه زودتر از سیاست خارجی جمهوری اسلامی دور شود برای همه منطقه بهتر خواهد بود.

منبع: دیلی استار - 20 سپتامبر